عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۹
نشست خبری سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی با رونمایی از پوستر اجلاس سیزدهم برگزار شد.
عقیق:حجت‌الاسلام ابوالمعالی قائم مقام مرکز بسیج سازمان صدا و سیما در نشست خبری سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی طی سخنانی به برگزاری اجلاس سیزدهم در استان فارس اشاره کرد و افزود: این همایش به همت مرکز بسیج سازمان صدا و سیما از 14 مهرماه در شهر شیراز برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) رمز پایداری اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ماست، تصریح کرد: افتخار و عزت مردم ایران تحت مودت و پرچم امام حسین(ع) است و بر همین اساس به تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در آستانه ماه محرم‌الحرام می‌پردازیم.
در ادامه این نشست خبری مهدی دهقان‌نیری دبیر سیزدهمین اجلاس با بیان اینکه در این دوره از اجلاس بین‌المللی تجلیل از پرغلامان و خادمان حسینی مداحانی از کشورهای مختلف جهان حضور دارند، اظهار داشت:‌ امسال همایش را با حضور 110 میهمان شامل 30 میهمان خارجی و 80 میهمان داخلی و با حضور براداران اهل سنت برگزار می‌کنیم.
وی در ادامه به بحران‌های منطقه خاورمیانه و فعالیت تکفیری‌ها اشاره کرد و گفت: اجلاس سیزدهم با شعار اصلی «پیرغلامان حسینی، منادیان وحدت امت اسلامی» برگزار می‌شود و در این دوره ضمن برائت از مشرکین بر اهمیت وحدت مسلمانان نیز تاکید کرده‌ایم.
وی افزود: به منظور تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در کشورهای دیگر از میهمانان خارجی که شامل 40 نفر از 19 کشور هستند دعوت کرده‌ایم. این میهمانان از کشورهای آذربایجان، افغانستان، آلمان، اندونزی، پاکستان، بورکینافاسو، تاجیکستان، تانزانیا، عراق، تایلند، میانمار، هندوستان، یمن، لبنان، نیجریه، قطر، مالزی و ترکیه به کشور ما دعوت شده‌اند.
دهقان‌نیری با اشاره به اولین دوره برگزاری اجلاس بین‌المللی تجلیل از خادمان و پیرغلامان حسینی اظهار داشت: اولین دوره در حسینیه جماران تهران برگزار شد و در آن برنامه از تمام افرادی که در ویژه‌برنامه‌های صدا و سیما مداحی کرده بودند تجلیل به عمل آمد.
دبیر اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به برگزاری 6 دوره از این اجلاس در حسینیه جماران اشاره کرد و افزود: براساس طرح اداره کل نغمات آئینی معاونت صدا از دوره هفتم اجلاس قرار شد مداحان کل کشور مورد تقدیر قرار بگیرند. همچنین از دوره هفتم برگزاری اجلاس به آستانه ماه محرم منتقل شد تا خطوط قرمز رسانه ملی در حوزه تعریفات عاشورا، آئین مداحی و انتخاب اشعار و با تاکید بر شعار سال مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: دوره هفتم اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی در استان زنجان که به تصریح مقام معظم رهبری پایتخت شور و شعور حسینی نامیده شده برگزار شد. بعد از آن این اجلاس در استان‌های بوشهر، اردبیل، گلستان، خوزستان و فارس برگزار شده است.
دبیر اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی یکی از برنامه‌های ویژه این اجلاس را ثبت بین‌المللی عزاداری هر استان خبر داد و اظهار داشت: هر سال از آئین عزاداری یکی از استان‌های کشور رونمایی شده و به این ترتیب تاکنون 7 مورد عزاداری در کشور به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به تعیین شعار سیزدهمین اجلاس بر محور وحدت امت اسلام تصریح کرد: در روز سیزدهم مهرماه همایشی با حضور 30 میهمان خارجی و 80 میهمان داخلی در شهرستان لارستان در استان فارس برگزار خواهد شد.
دهقان‌نیری با اشاره به اینکه بیش از 45 درصد مردم لارستان اهل سنت بوده و به امام حسین(ع) ارادت دارند اظهار داشت: حضور 110 مداح در شهرستان لارستان موجب ارتباط بیشتر برادران اهل سنت با امام حسین(ع) خواهد شد.
وی افزود: در روز چهاردهم مهرماه مراسم استقبال ویژه در حرم حضرت احمد بن موسی(ع) و با انجام مراسم غبارروبی توسط مداحان و پیرغلامان حسینی برگزار خواهد شد.
به گفته دبیر سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی برنامه افتتاحیه این اجلاس روز چهارشنبه 15 مهرماه با حضور استاندار فارس، امام جمعه، نماینده ولی فقیه، شهردار شیراز، نمایندگان این استان و بیش از 700 میهمان داخلی و 40 نفر میهمان خارجی در شهر شیراز انجام خواهد شد.
دهقان‌نیری با اشاره به برگزاری دو کارگاه تخصصی در اجلاس سیزدهم یادآوری کرد: کارگروه اول در روز 15 مهرماه با حضور یک هزار مداح در تالار حافظیه شیراز برگزار می‌شود و در این کارگاه به موضوع مداحی، تصحیح شعر، حفاظت از پنجره در حین مداحی و دقت به تعریفات عاشورایی اشاره خواهد شد. همچنین کارگاه دوم در روز شانزده مهرماه با حضور 5 سخنران بین‌المللی از کشورهای مختلف با موضوع وحدت اسلامی برگزار خواهد شد.
وی افزود: از برخی از چهره‌های استان فارس از جمله آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و حجت‌‌الاسلام موسوی لاری برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است.
دهقان‌نیری به ویژه‌برنامه‌های اختتامیه اجلاس سیزدهم در حرم حضرت احمد ابن موسی اشاره کرد و افزود: در مراسم اختتامیه از 15 نفر از پیرغلامان ملی تجلیل خواهد شد.
گفتنی است این پیرغلامان برگزیده در اجلاس سیزدهم از استان آذربایحان غربی‌، البرز، بوشهر، فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، قم، لرستان، مازندران و یزد خواهند بود.
دهقان‌نیری همچنین به برگزاری آئین تجلیل از پیرغلام پیرغلامان در سال جاری یاد کرد و افزود: در این دوره از اجلاس تجلیل از خادمان حسینی از مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید نورالدین حسینی هاشمی شیرازی تجلیل خواهد شد که در زمان او دسته‌های عزاداری با عنوان هیئت نامیده شدند.
به گفته وی تجلیل از پژوهشگران نمونه در آئین عاشورایی یکی دیگر از برنامه‌های اجلاس سیزدهم خواهد بود که در مجموع امسال 17 نفر از خادمان حسینی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
دبیر اجلاس سیزدهم بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به معیارهای انتخاب پیرغلامان تقدیر شده در این دوره اشاره کرد و گفت: امسال تمامی پیرغلامان در سطح کشور شناسایی شدند و از این میان افراد شاخص که دارای 12 شرط اصلی بوده‌اند انتخاب شدند.
لازم به یادآوری است داشتن سن بالای 70 سال برای پیرغلامان، بیش از 60 سال سابقه مداحی، بیش از 40سال سابقه هیئت‌داری، شاگردپروری، استفاده از سبک خاص مداحی و تالیف در حوزه مداحی حضرت سیدالشهداء(ع) از معیارهای انتخاب پیرغلامان در این دوره بوده است.
دهقان نیری با اشاره به اینکه در سالهای گذشته از مداحان کشورهایی مانند امریکا و کانادا تجلیل شد، اظهار داشت: امسال 14 نفر از خادمان حسینی از کشورهای دیگر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. این افراد از کشورهای پاکستان، ترکیه، هندوستان، یمن، نیجریه، مالزی، افغانستان، لبنان، آلمان، قطر، تاجیکستان و عراق هستند.
وی افزود: امسال در مجموع 32 نفر از مداحان مورد تجلیل قرار می‌گیرند که شامل 17 مداح داخلی و 14 مداح خارجی خواهند بود.



منبع:تسنیم
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین