عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
چهره مقدس و ملكـوتى فاطمه زهرا(س) در تاریخ اسلام آنقدر تابناك و روشـن است كه چنـدان به تحقیق و بـررسـى نیاز نـدارد.

عقیق: چهره مقدس و ملكـوتى فاطمه زهرا(س) در تاریخ اسلام آنقدر تابناك و روشـن است كه چنـدان به تحقیق و بـررسـى نیاز نـدارد، اما با تـوجه به ایام شهادت آن بزرگوار شایسته است اندكى درباره فضایل حضـرتـش گفتگـو كنیـم. بـر ایـن اسـاس، به سـراغ روایات نـورانـى معصـومان(ع) مـىرویـم تا بـا مقام و جایگاه آن حضـرت در قیامت آشنا شویم.

برانگیخته شـدن و رستاخیز از لحظات بسیار سخت و وحشتناك آینـده بشر است، زمانى كه معصـومین(ع) همـواره بدان مىاندیشند و گاه از خوف آن بیهوش مىشدند. فاطمه(س) نیز چنیـن بود و بیشتر به آن زمان مـى اندیشید. فكر زنده شدن، عریان بـودن انسان‌ها در قیامت، عرضه شـدن به محضـر عدل الهى و... او را در انـدوه فـرو مـىبـرد.

امیـرمـومنـان علـى(ع) مـى فـرمـایند: «روزى پیامبر خـدا(ص) بـر فاطمه(س) وارد شـد و او را انـدوهناك یـافت. فـرمـود: دختـرم! چـرا انـدوهگینى؟ فاطمه(ص)  پاسخ داد: پدر جان! یاد قیامت و برهنه محشـور شدن مردم در آن روز، رنجم مى دهد. پیامبر(ص) فرمـود: آرى دخترم! آن روز، روز بزرگـى است. اما جبرئیل از سوى خداوند برایم خبر آورد مـن اولین كسى هستم كه برانگیخته مى شـوم. سپس ابراهیـم و آنگاه همسرت على بـن ابىطالب. پـس از آن، خـداونـد جبـرئیل را همـراه هفتاد هزار فـرشته به سـوى تـو مى فرستد. وى هفت گنبد از نـور بر فراز آرامگاهت برقرار مى سازد. آنگـاه اسـرافیل لبـاس‌هاى بهشتـى بـرایت مـى آورد و تـو آنها را مـى پـوشـى. فـرشته دیگرى به نام زوقائیل مركبـى از نـور بـرایت مى آورد كه مهارش از مروارید درخشان و جهازش از طلاست. تـو بر آن مركب سـوار مى شـوى و زوقائیل آن را هدایت مـى كنـد. در ایـن حال هفتاد هزار فرشته با پرچم‌هاى تسبیح پیشاپیـش تـو راه مى روند. اندكـى كه رفتـى، هفتاد هزار حـورالعیـن در حالى كه شادمانند و دیدارت را به یكـدیگر بشارت مى دهند، به استقبالت مـى شتابند. به دست هر یك از حـوریان منقلـى از نـور است كه بـوى عود از آن بـرمى خیزد... آنها در طرف راستت قرار گرفته، همراهت حركت مـى كنند. فاطمه جان، هنگامى كه به وسط جمعیت حاضـر در قیامت مـى رسى، كسـى از زیر عرش پـروردگار به گـونه‌اى كه تمام مردم صدایش را بشنوند، فریاد مـى زنـد: چشم‌ها را فـرو پوشانید و نظرها را پایین افكنید تا صـدیقه فـاطمه(س)، دخت پیـامبـر(ص) و همـراهـانـش عبـور كننـد. هنگامـى كه به همان انـدازه از آرامگاهت دور شـدى، مریـم دختـر عمران همراه هفتاد هزار حـورالعیـن به استقبالت مـى آید و بر تـو سلام مى گـوید. آنها سمت چپت قرار مى گیرند و همراهت حركت مىكنند. آنگـاه مادرت خـدیجه، اولیـن زنـى كه به خـدا و رسـول او ایمان آورد، همراه هفتاد هزار فرشته كه پرچم‌هاى تكبیر در دست دارنـد، به استقبالت مىآیند. وقتـى به جمع انسان‌ها نزدیك شدى، حـواء با هفتاد هزار حـورالعیـن به همراه آسیه دختر نزدت مىآید و با تـو رهسپار مـى شـود.(1)

 

پی نوشت ها:

1_(کشف الغمه،ج2، ص 84)

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین