عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۵۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
دبيركل جمعيت هلال احمر ايران جزئيات نحوه انتقال جان‌باختگان و مجروحان حادثه منا به كشور را تشريح كرد و افزود‌: به محض صدور اجازه‌ پرواز، آنها را اعزام مي‌كنيم. از زماني كه مجوز را دريافت كنيم به تعدادي كه آماده باشد، اجساد توسط هواپيما به تهران منتقل مي‌شوند.
عقیق:مهندس علي‌اصغر احمدي در برنامه تلويزيوني تيتر امشب در شبكه خبر در خصوص آخرين آمار كشته‌شدگان حادثه منا گفت: آخرين آمارها از 228 جان‌باخته، 246 مفقود و 27 مصدومي كه در مراكز درماني عربستان بستري هستند خبر مي‌دهد. از اين 27 نفر، 12 نفر زير دستگاه هستند و 15 نفر به صورت عادي تحت درمانند. كاهش آمار مصدومان نيز به علت ترخيص و بازگشت آنان به كاروان‌هاست.
وي ادامه داد: از ابتداي وقوع اين حادثه، ستاد بحراني در منا زير نظر بعثه رهبري با مديريت آقاي اوحدي تشكيل شد اما آنها نمي‌دانستند بايد از كجا و چه كسي كمك بگيرند تا نيروي كمكي به آنها برسد. به جرأت مي‌توان گفت كه اگر شرايط براي امدادرساني ايجاد مي‌شد، قطعا تعداد كشته‌ها از ساير كشورهاي مسلمان به اين اندازه نبود.
دبير كل جمعيت هلال احمر افزود: بعد از همه جست‌وجوها در قالب 10 تيم از همه مراكز درماني شهر مكه و با كمك تيم‌هايي از وزارت خارجه كه به شهرهاي طائف و جده رفتند و تمام مراكز حتي بخش خصوصي را سركشي كردند، امروز به جايي رسيده‌ايم كه تقريبا پيداكردن عزيزان به صورت زنده خيلي جاي اميدواري ندارد.
احمدي با بيان اينكه تمام تلاش‌ها براي سركشي به سردخانه‌ها ادامه دارد، در خصوص نحوه انتقال اجساد به كشور به عدم همكاري عربستان براي صدور مجوزهاي لازم اشاره و اظهار كرد: در تهران ستادي ويژه به رياست وزير كشور تشكيل و بحث انتقال به هلال احمر واگذار شد. هلال احمر با هماهنگي همه دستگاه‌ها تمام مقدمات را در تهران و ساير استان‌ها فراهم كرده است. انتقال پيكر كشته‌شدگاني كه هويتشان به صورت قطعي مشخص و توسط مقامات سعودي نيز تاييد شده است، نياز به مجوز پرواز از جده به ايران دارد كه همه همكاران در اين زمينه در حال تلاش هستند.
وي ادامه داد:‌ مجوز دوم نيز مربوط به هواپيمايي است كه ما بايد اعزام كنيم. تا اين لحظه هواپيماي «كارگو 740» متعلق به ايران‌اير آماده رفتن شده بود اما سعودي‌ها اجازه ندادند و مي‌گويند كه بايد هواپيماي كوچك‌تري بفرستيد. ما به دنبال اين هستيم كه مجوز پرواز را بگيريم و هواپيماي مناسب را به جده اعزام كنيم.
دبيركل جمعيت هلال احمر از اعلام آمادگي سازمان‌ هواپيمايي كشوري، هما، ماهان و همچنين نيروهاي نظامي براي اعزام خبر داد و افزود‌: به محض صدور اجازه پرواز، آنها را اعزام مي‌كنيم. از زماني كه مجوز را دريافت كنيم به تعدادي كه آماده باشد، اجساد توسط هواپيما به تهران منتقل مي‌شوند.
احمدي همچنين در خصوص انتقال اجساد حادثه منا به استان‌هاي محل سكونت خود گفت: اجساد را يا به طور مستقيم از جده به استان‌ها منتقل مي‌كنيم يا اگر با پروازي به تهران آورده شوند، بلافاصله به صورت زميني يا هوايي به استان‌ها مي‌فرستيم.
وي تاكيد كرد: مراسم تشريفات رسمي در فرودگاه مهرآباد حتما برگزار مي‌شود. رئيس‌جمهور نيز بخشي از برنامه‌هاي خود در نيويورك را براي برگزاري اين مراسم لغو كرده است و به تهران بازمي‌گردد. مسئوليت برگزاري اين مراسم نيز بر عهده استاندار تهران است.
احمدي اعلام كرد: بعد از برگزاري مراسم، سازمان حج و زيارت به خانواده‌ها زمان انتقال اجساد را اطلاع خواهد داد؛ چرا كه بايد احراز هويت پيكرها صورت گيرد و اسناد مربوطه وجود داشته باشد. پزشكي قانوني، مقامات قضايي و ناجا نيز بايد مطمئن شوند كه پيكرها با اوراق شناسايي تطبيق دارد. اگر پيكري به دلايلي نياز به بررسي بيشتري داشته باشد، همه مقامات قضايي، پزشكي قانوني و ناجا اين آمادگي را دارند كه از تمام ابزارها استفاده كنند و تلاش‌ مي‌كنند كه به سرعت برنامه‌ها پيش برود.
دبيركل جمعيت هلال احمر از خانواده‌هاي قربانيان حادثه منا خواست كه اخبار اين حادثه را از سازمان حج در مراكز استان‌ها دريافت كنند.
وي با اشاره به احتمال افزايش آمار كشته‌شدگان اين حادثه نيز خاطرنشان كرد: نحوه تحويل پيكرها به ستاد حج بعد از شناسايي با طي مراحل قانوني در مكه مبتني بر اقدامات طرف ديگر است.
احمدي اظهار كرد: تا اين لحظه در حدود 100 پيكر تقريبا آماده اعزام است. براي انتقال به جده و مكه و همچنين انتقال هوايي مقرراتي وجود دارد. ما حتما بايد برخي از ابزارها را در هواپيما تدارك ببينيم كه پيكرها دچار فساد نشوند. خيلي از مقررات بايد مرحله به مرحله طي شود. همكاران ما در مكه در تلاش هستند شناسايي‌ها به سرعت انجام شود و پيكرها از سردخانه‌ها آزاد شوند.
وي همچنين با اشاره به عدم امكان جابه‌جايي برخي از مصدومان تصريح كرد: پزشكان معالج به 12 مصدومي كه در بيمارستان‌هاي سعودي زير دستگاه هستند اجازه جابه‌جايي نمي‌دهند. تا زماني كه اطمينان حاصل نشود، نمي‌توانيم آنان را جابه‌جا كنيم. 15 نفر ديگر هم تحت درمان هستند.
دبير كل جمعيت هلال احمر افزود: همكاران ما با پزشكان معالجي كه از ايران در آنجا مستقر هستند در حال بررسي هستند و به محض اينكه زمينه انتقال فراهم شود اين افراد را نيز منتقل مي‌كنند. اين مساله مستلزم رعايت مسائل پزشكي و درماني است و ما سلامت مصدومان را در اولويت قرار مي‌دهيم.
احمدي اضافه كرد: اين افراد حتي از بيمارستان‌هاي سعودي به بيمارستان‌هاي هلال احمر هم نبايد منتقل شوند.
وي با بيان اينكه در خصوص انتقال بيماري كرونا به كشور نگراني زيادي وجود ندارد، گفت: وزارت بهداشت تمام امكانات را فراهم كرده است كه به محض رسيدن پروازها به كشور بيماران در بيمارستان‌ها تحت معالجه قرار گيرند. چند پزشك مجرب نيز از وزارت بهداشت در ستاد حج در عربستان در حال كنترل وضعيت ويروس كرونا هستند. اين ويروس عمدتا در بيمارستان‌هاي اختصاصي سعودي در شهر جده است و در منطقه مكه، جده و مدينه كسي با اين ويروس مواجه نشده است.
دبير كل جمعيت هلال احمر ادامه داد:‌ وزير بهداشت نيز براي احتياط، بخشي از تصميماتشان درباره مراقبت از انتقال اين ويروس بوده است. به همين دليل به مراكز استا‌ن‌ها نيز دستورات مراقبتي ابلاغ شده است و نبايد در اين مورد خيلي نگران باشيم.

منبع:ايسنا
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین