عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۴۲۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
آیت الله مکارم:
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد شدید از سوء مدیریت حکام عربستان در اداره حجاج گفتند: به جای این که از حادثه پیش آمده عذر خواهی کنند، می گویند قضای قدر الهی است! اینها ابدا معنای قضای قدر الهی را نفهمیده اند.
عقیق:این مرجع تقلید صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم ، با قرائت فاتحه ای برای حجاج جان باخته در حج امسال اظهارداشتند: سوء مدیریت در حادثه حج امسال جای تردید نیست؛ اجماع جهانی بر این شده که حادثه منا، بر اثر سوء مدیریت بوده ، چرا که این حادثه قابل پیشگیری بوده است.

ایشان با بیان این که  حکام عربستان  نخواستند یا نتوانستند از این حادثه جلو گیری کنند  و بر خورد با این حادثه نیز با سود مدیریت همراه شدگفتند: چنین حادثه با این وسعت یا کم نظیر و یا بی نظیر  است؛ متاسفانه اینها  ابتدایی ترین کار که همدردی با خانواده های داغدیده است را نیز نتوانستند انجام دهند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این که عقل و مدیریت سالم و صحیح می گوید باید با خانواده های داغدیده احساس همدری کرد، اما سعودی ها از این کار نیز عاجز شدند اظهارداشتند: برای آرامش در این حادثه باید اعلام  می کردند  که گروهی برای بررسی علل حادثه تشکیل و مقصران و متخلفان مجازات می شوند و همچنین خسارات وارده جبران خواهد شد و تدابیری برای عدم تکرار  این نوع حوادث در حج آینده اندیشیده می شود؛ هیچ کدام از این ها را انجام نداند؛ بلکه گفتند قضا و قدر الهی است!.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این ها ابدا معنای قضا و قدر الهی را نفهمیده اند بیان داشتند: از همه بدتر این که مفتی اعظم آنها گفته است، برخی دلشان می خواهد در منا کشته شوند و به مقامات والا برسند و به همین دلیل خودشان را زیردست و پا می اندازند.

این مرجع تقلید گفتند: برخورد عجیبی است، عنوان می کنند این حادثه قضا و قدر الهی و  بی نظمی حجاج بوده است، اگر حجاج بی نظمند پس شما آنجا چه کاره اید! این برخورد غلط آنها از اصل مسئله کمتر نیست؛ اگر آنها تدبیر می کردند و برخورد درستی با این فاجعه داشتند، این فاجعه این قدر گسترده نمی شد، این واقعا مایه تاسف و تعجب است.

ایشان خاطرنشان کردند: از همه عجیب تر این که آل خلیفه به خاطر برگزاری حج موفق به سعودی ها تبریک گفته اند، نادانی و حماقت  تا چه اندازه!

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که ما دل مان می خواهد اینها سر عقل بیایند و برخورد خود را اصلاح کنند گفتند:اگر بر سر عقل بیایند و  با جهان اسلام تعامل کنند، مسائل و مشکلات حج حل می شود، چرا که حج متعلق به همه مسلمانان است.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: یکی از آثار سوء این حادثه، ضربه خوردن قداست حج بود که متاسفانه به آن آسیب بزرگی وارد شد؛ اینها ضایعاتی است که جبران آن به همین آسانی و سادگی نیست.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین