عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۴۰۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
گاهی اوقات شیطان با جلوه دادن زشتی ها و کاستن از بار نفرت و گناه در نظر انسان ،ما را وادار به انجام اعمالی می کند که نزد خداوند منفور است.
عقیق:همه ما در گوشه وکنار خود و یا برخی مواقع خود مان به راحتی در مورد دوستان ،خویشان و یا غریبه ها سخنانی بر زبان می آوریم که مصداق عینی غیبت است و در قرآن کریم از آن به مثابه خوردن گوشت برادر مرده یاد شده است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در راوایتی تعریفی جامع از غیبت ارایه می فرمایند:
عَن أبى ذَر قُلتُ: يا رَسُولَ اللّه وَ مَاالغَيبَةُ؟ قالَ ذِكرُكَ أَخاكَ بِما يُكِره. قُلتُ يا رَسُولَ اللّه ِ فَإنْ كانَ فيهِ الّذى يُذكَرُ بِهِ، قالَ: إعلَمْ أنّكَ إذا ذَكَرتَهُ بِما هُوَ فيهِ فَقَد أغتَبتَهُ وَ إذا ذَكَرتَهُ بِما لَيسَ فيهِ فَقَد بَهَتَّهُ.
ابوذر مى گويد به رسول خدا گفتم: غيبت چيست؟ فرمود: برادرت را به آنچه دوست ندارد ياد كنى. گفتم: اى رسول خدا اگر آنچه كه ياد مى شود دراو باشد چه؟ فرمود: بدان، اگر آنچه را دراو هست ياد كنى غيبت او را كردى، واگر آنچه راكه در اونباشد ياد كنى پس به اوبهتان زدى.(وسایل الشیعه ۸ :۵۹۹ ح۹)
از آنجا که آبروی انسانها نزد خداوند بسیار مورد احترام است و غیبت به نوعی بازی با آبروی انسان است لذا شخص غیبت کننده به تعبیر امام علی علیه السلام منفور ترین فرد نزد خداوند است .
ایشان در این زمینه می فرمایند:
قالَ عَلِىٌّ عليه السلام: أبغَضُ الخَلائِقِ إلَى اللّه ِ المُغتابُ.
حضرت على عليه السلام فرمود: منفورترين مخلوقات نزد خدا غيبت كننده است.(غررالحکم ح ۳۱۲۸)


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین