عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۹۸۵
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸
پايان‌نامه‌اي با موضوع «القراءات القرآنية المنسوبة لأهل البيت (ع) وآثارها» در دانشكده فقه دانشگاه كوفه دفاع شد.
عقیق: پايان‌نامه‌اي با موضوع «القراءات القرآنية المنسوبة لأهل البيت (ع) وآثارها»(قرائات قرآني منسوب به اهل بيت(ع) و آثار آن) در دانشكده فقه دانشگاه كوفه دفاع شد.
اين پايان‌نامه در مقطع كارشناسي ارشد و به قلم «مؤمل جواد خليفه»، استاد علوم قرآني دارالقرآن آستان مقدس علوي نگاشته شده است.
كميته داوران جلسه دفاعيه اين پايان‌نامه متشكل از استاد عبدالكاظم حسن الياسري رييس كميته، عصام كاظم الغالبي، استاديار و خولة مهدي الجراح بودند و حكمت عبيد الخفاجي، استاد راهنماي اين پايان‌نامه بود.
عصام كاظم الغالبي، از اعضاي كميته داوري تصريح كرد: موضوع قرائات قرآني از موضوعاتي است كه همواره مورد توجه علما و محققان بوده و هست و كتب و دانشنامه‌هاي زيادي در اين باره تاليف شده كه به تحليل و ردّ يا قبول اين مسأله پرداخته‌اند.
وي افزود: پرداختن به موضوع قرائات قرآني منسوب به اهل بيت(ع)، مسأله بسيار مهم و پيچيده‌اي است، اين پايان‌نامه نيز تلاشي جديد در اين زمينه است كه به مسئله مهم قرائت‌هاي منسوب به اهل بيت(ع) پرداخته و در رساله خود به بررسي سند، متن و دلالت روايات اين باب و آثار اعتقادي و فقهي اين روايات پرداخته است.
در ادامه نيز استاد عبدالكاظم حسن الياسري، رييس كميته جلسه داوري از تلاش مؤمل جواد در زمينه پيگيري دقيق و جمع‌آوري اطلاعات و استفاده از منابع بسيار و بررسي دقيق آنها تمجيد كرد.
مؤمل جواد، نگارنده پايان‌نامه كه موفق به كسب درجه ممتاز شد، در اين باره گفت: پايان نامه دو سند پيوست شده دارد كه نخستين پيوست شامل مجموعه قرائت‌هاي قرآني منسوب به اهل بيت(ع) است كه تعداد آنها 400 قرائت است، اما دومين پيوست شامل مجموعه قرآن‌هاي منسوب به ائمه است كه 35 قرآن هستند.
وي افزود: در اين پايان‌نامه نتيجه گرفته شده كه از پذيرش كامل قرائت‌هاي وارد شده درباره اهل بيت(ع) بايد پرهيز شود؛ چرا كه برخي از اين قرائت‌ها از طريق خبر واحد رسيده كه توانايي مقاومت در برابر نص متواتر قرآن و نقل مورد پذيرش تمام مسلمانان را ندارد.
مؤمل جواد خليفه در پايان از تمامي مؤسسات پژوهشي داخل و خارج از عراق خواست كه مطالعات پژوهشي و تحقيقي درباره مصحف‌هاي منسوب به اهل بيت(ع) انجام دهند.
در جلسه دفاع از اين پايان‌نامه، هيأتي از دارالقرآن آستان مقدس علوي و نمايندگان برخي مؤسسات و شخصيات‌هاي قرآني نجف اشرف و شماري از قايان و اساتيد و پژوهشگران حضور پيدا كردند.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین