عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
همزمان با ايام حج در قم:
مجموعه عكس هاي امير حسامي نژاد عكاس اعزامي بعثه مقام معظم رهبري در حج تمتع سال گذشته تحت عنوان نمايشگاه عكس طواف عشق در نگارستان اشراق قم به نمايش در آمد.
عقیق:سفر به سرزمين قبله ؛ آروزي هر مسلمان امت پيامبرخاتم است تا جامه سفيد احرام به خود ببندد و گرداگرد خانه اش لبيك گويان طواف عشق كند و دستان خواهشش را به بلنداي بي نيازي معبود دراز نمايد و نجواي عاشقانه وصال را زمزمه كند.
شور و حال حسرت‌آلود زيارت خانه‌ خدا و شيريني حلاوت همجواري با رسول مهرباني در مدينه منوره ؛ اين شهر يادها و نشانه ها و نيز لحظه هاي ناب حضور در غريبستان بقيع ، خاطره اي فراموش نشدني براي هر زائر آشفته حال است كه آتش شوق آن ؛ بعد از حاجي شدن هم همچنان سوزنده‌ و مشتعل‌ خواهد بود.
نمايشگاه عكس طواف عشق ؛ تنها روايت و انعكاس گوشه اي از دلدادگي مسلمين ، فارغ از هر نژاد و قوم و رنگي در موسم بهارگونه حج هزار و چهارصد و سي و پنج هجري قمري است كه امير حسامي نژاد اين عكاس قمي بعثه مقام معظم رهبري سعي كرده است تا با دوربين و هنر عكاسي خود ، ذره اي از عظمت اسلام و دلدادگي مسلمين به حضرت حق را به تصوير بكشد.
اين عكاس قمي در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني حج، با بيان اينكه سال گذشته توفيق نصيب بنده شد تا به عنوان عكاس اعزامي بعثه مقام معظم رهبري به سفر معنوي حج مشرف شوم افزود: نمايشگاه طواف عشق به مناسبت فرا رسيدن ايام حج تمتع برپا شده كه در اين نمايشگاه 67 قطعه عكس در ابعاد 60در80 از مراسم حج تمتع سال گذشته به نمايش عموم درآمده است.
امير حسامي نژاد اظهار داشت: سعي شده تا انتخاب عكس ها از مناسك و اماكن مختلف حج تمتع از جمله مسجدالحرام، مسجدالنبي، جبل‌النور، جبل‌الرحمه، قبرستان بقيع، مسجد شجره و صحراي عرفات باشد تا بيننده با تماشاي اين مجموعه مروري بر اعمال و مناسك اين فريضه عظيم مسلمين داشته باشد.
حسامي نژاد ادامه داد: همچنين اعمال حج جانبازان، مراسم پر فيض دعاي كميل در مدينه منوره ، عكس از زائران ديگر كشورها، سعي صفا و مروه، دعاي پرشكوه عرفه در صحراي عرفات، وقوف در مشعرالحرام، رمي جمرات و برنامه‌هاي جانبي ضيوف‌الرحمان در مكه مكرمه و مدينه منوره از جمله سوژه هاي به تصوير كشيده شده در اين عكس‌هاست.
اين عكاس قمي عنوان كرد: اين نمايشگاه به همت باشگاه هنرمندان عكاس قم ، موسسه فرهنگي هنري مشعر ، سازمان فرهنگي، ورزشي شهرداري قم و نگارستان اشراق برپا و از روز شنبه 21 شهريور ماه تا 26 شهريور ادامه خواهد داشت.
حسامي‌نژاد اضافه كرد: علاقمندان به بازديد از نمايشگاه مي‌توانند در نوبت صبح از ساعت 9 الي 13 و در نوبت عصر از ساعت 17 الي 20 به نگارستان اشراق واقع در خيابان صفاييه مراجعه كنند.
وي با بيان اينكه عكاسي در سفر معنوي حج بسيار سخت و البته لذت بخش و شيرين است افزود: بنده سعي كردم تا حس و حال معنوي زائران خانه خدا و مدينه منوره را در موقعيت ها و اماكن مختلف به تصوير بكشم ؛ در عين حال هم سعي نكردم صرفا نگاه هنري به سوژه ها داشته باشم.
وي همچنين با بيان اينكه در طي سالهاي كار حرفه اي خود به كشورهاي مختلفي سفر كرده ام بيان داشت: سفر زيارتي به مكه مكرمه و مدينه منوره در واقع نقطه عطف زندگي شخصي و همچنين در عرصه كاري ام به شمار مي رود كه جا دارد در اينجا از حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر نماينده ولي فقيه در امو رحج و زيارت تشكر كنم و همواره برايشان دعاي خير و آرزوي موفقيت دارم.
حسامي نژاد بيان داشت: در اين سفر جداي از مباحث كار عكاسي ؛ تجربيات بسيار خوبي نيز از دستندركاران حج آموختم كه از جمله آنها را مي توان به بهره مندي از تجربيات استاد كمال الدين شاهرخ از هنرمنداني كه سالها در عرصه حج به صورت تخصصي كار كرده ؛ اشاره كنم.
وي در ادامه عنوان كرد: متاسفانه با شرايط و محدوديت هاي مكه و مدينه به خصوص در مسجدالحرام و مسجدالنبي كار عكاسي به سختي و با استرس بالا همراه است و مجموعه عكس هايي كه امروز در نمايشگاه طواف عشق به نمايش درآمده در حقيقت تنها 30 درصد از توانايي هنري و فردي بنده است .
مولف كتاب ضريح عشق ؛ اضافه كرد: براي كامل كردن مجموعه عكس هاي حج تمتع به دنبال فرصتي هستم كه بار ديگر با تشرف و حضور در اين مراسم معنوي و عظيم بتوانم تصاوير بيشتر و بهتري را از مناسك حج در امكان مختلف از جمله منا ، مشعر و عرفات بگيريم چرا كه هر يك از اين مكان ها ؛ پتانسيل عكاسي بالايي دارند كه نيازمند فرصت و زمان بيشتري است.
وي با اشاره به استقبال خوب علاقمندان از نمايشگاه طواف عشق گفت: كساني كه از اين نمايشگاه ديدن مي كنند بعد از اتمام بازديد ؛ اينگونه عنوان مي كنند كه با ديدن اين تصاوير مرور مختصري از اعمال و مناسك حج داشته اند.
حسامي نژاد بيان داشت: كساني كه به حج تمتع سفر كرده اند در كنار هر عكس دقايقي مي ايستند و در عين حالي كه خاطرات خود را مرور مي كنند توضيحاتي نيز براي همراهان خود ارائه مي دهند.
اين عكاس قمي ، عنوان كرد: يكي ديگر از مسائلي كه كار عكاسي در سفر حج تمتع را سخت مي كند آ ن است كه عكاس در عين حالي كه مي بايست به كار عكاسي خود بپردازد بايد مراقب باشد تا اعمالش را هم به درستي جا آورد كه اين شرايط ؛ فشار و سنگيني كار را دوچندان مي كند.
حسامي نژاد ، با بيان اينكه عكاسي كه مي خواهد در حج تمتع كار عكاسي انجام دهد مي بايست اطلاعات كافي از مناسك مختلف حج داشته باشد افزود: آشنايي كامل با مناسك حج باعث مي شود تا عكاس در عمل به عمق حج بپردازد و به گونه اي مستند آن ها را به زيبايي روايت كند.
وي بار ديگر بر اين نكته تاكيد كرد كه عكاسي حج تمتع به صورت كامل در يك نوبت سفر امكان پذير نيست افزود: جمعيت بسيار حاجيان كه در اماكن مختلف حضور دارند ؛ موجب مي شود تا عكاس نتواند سوژه هاي كه در ذهن خود دارد آنها را به تصوير بكشد و به صورت محتوايي كار كند.
امير حسامي نژاد از عكاسان با سابقه استان قم است كه تا كنون چندين نمايشگاه عكس آثارش در موضوعات مختلف را در داخل و خارج از كشور برپا كرده است.
وي همچنين به عنوان تنها عكاس كاروان انتقال ضريح جديد امام حسين(ع) توانسته جلوه هاي زيباي ارادت مردم به ساحت سيدالشهداء (ع) در طول مسير انتقال ضريح از قم به كربلاي معلي را به ثبت برساند و در قالب كتاب نفيسي تحت عنوان ضريح عشق كه در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران سال جاري از آن رونمايي شد ؛ به چاپ برساند.

مهدي بخشي سوركي


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین