عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
يكي از مدرسان حوزه و دانشگاه با بيان اينكه پياده‌روي اربعين حسيني معادلات دشمنان را در منطقه به هم ريخته است، گفت: نبايد از رسانه‌ها، مجلات و وب سايت‌هاي غربي‌ انتظار داشته باشيم كه به تحليل از عظمت عزاداري و اربعين بپردازند.
عقیق:حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان در پنجمين همايش هيئت‌هاي محوري و برگزيده كشور كه در مجتمع ياوران مهدي برگزار شد، اظهار كرد: اگر بخواهيم واقع‌بينانه و براساس دانش‌هايي كه تجربه بشري بوده و جمع‌آوري كرده به كار هيئت‌ها نگاه كنيم، اين هيئت‌ها يكي از موثرترين حركت‌هاي اجتماعي براي اصلاح و رشد فرهنگ جامعه به حساب مي‌آيند.
وي با اشاره به مخالفت‌هايي كه از سوي برخي افراد در نخستين روزهاي انقلاب در ارتباط با عزاداري ائمه اطهار (ع) وجود داشت، تصريح كرد: برخي از انقلابيون غيرمسلمان و ضد دين با برگزاري جلسات عزاداري مخالفت مي‌كردند و مي‌گفتند جلسات عزاداري براي رشد جامعه به ويژه رشد سياسي ضرر دارد.
اين مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به پاسخ امام خميني (ره) در مقابل اين كژتابي‌ها عنوان كرد: امام راحل فرمودند؛ اگر اين روشنفكران در ارتباط با فوايد عزاداري و برپايي هيئت‌ها بدانند، خودشان با وجود اينكه معتقد نيستند جلسات روضه راه مي‌اندازند.
وي به اثر برجسته عزاداري امام حسين (ع) در اربعين اشاره كرد و گفت: اين عزاداري در زمان كنوني تبديل به يك حركت منطقه‌اي جهان اسلامي تبديل شده است و در صورتي كه حتي اگر دين هم نداشته باشيد به عظمت اين حركت پي خواهيد برد.
اين مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به حركت 20 ميليوني جمعيتي كه در عزاداري اربعين حسيني در كربلا شركت مي‌كنند، تصريح كرد: اين افراد خطر را قبول كردند و به شمار اين افراد هر سال اضافه مي‌شود.
پناهيان با اشاره به اين حركت عظيم در عزاداري حسيني، بيان كرد: چنين نيروي داوطلبي كه ريسك خطر را بپذيرد و به ميدان بيايد دشمن ندارد و خود دشمنان يقين دارند كه اين تمام توان و قواي ما نيست.
وي با تاكيد بر اينكه پياده‌روي اربعين حسيني معادلات دشمنان را در منطقه به هم ريخته است، تصريح كرد: نبايد از رسانه‌ها، مجلات و وب سايت‌هاي غربي‌ انتظار داشته باشيم كه به تحليل از عظمت عزاداري و اربعين بپردازند.
وي تاكيد كرد: با وجود اينكه غربي‌ها حاضر به اعتراف در زمينه عظمت عزاداري حسيني نيستند ولي در بهت و حيرت فرو رفتند كه علائم آن مشهود است.
پناهيان با بيان اينكه بايد واقع‌بينانه به مقوله عزاداري و هيئت‌داري و انواع جلوه‌هاي آن نگاه كنيم، تصريح كرد: از حركت‌هاي عزداراي مي‌شود به عنوان با عظمت‌ترين حركت اجتماعي ياد كرد و اين حركت،‌ براي هرگونه رشد و توسعه فرهنگي در همه ابعاد مي‌تواند زمينه‌ساز باشد.
وي با اشاره به تاثير روضه اهل‌ بيت (ع) در جامعه گفت: كسي كه به جلسات روضه مي‌رود تحليل سياسي پيدا مي‌كند كه در اين راستا لازم است ريشه‌هاي اين واقعه را از ده‌ها سال پيش از وقوع، مورد بررسي قرار داد.
اين مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: كسي كه ابعاد يك پديده را مورد مطالعه قرار دهد به يك انسان ژرف‌نگر تبديل مي‌شود.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین