عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
«ایمان اسدی» حافظ درجه یک قرآن کریم از کودکی به دلیل علاقه فراوان به حفظ کل، ۲۰ جزء اول قرآن را در مدت ۳ سال و ۱۰ جزء باقی‌مانده را در ۲ ماه تابستان حفظ کرد و هم‌اکنون 15 سال است که کلاس حفظ قرآن برگزار می‌کند.
عقیق:پرونده نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با اعلام نتایج مرحله نهایی این طرح بسته شد که بر اساس ان از بین راه‌یافتگان به این مرحله تنها «ایمان اسدی» از استان کرمان موفق به کسب حد نصاب نمره و مدرک درجه یک حفظ قرآن ریم شد.

پیش از برگزاری محله نهایی این آزمون‌ها «ایمان اسدی» خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با این حافظ قرآن کریم منتشر کرد که این گفت‌وگو بازنشر می‌شود.

«ایمان اسدی» حافظ ممتاز قرآن کریم سال 1364 در خانواده‌ای مذهبی در استان کرمان به دنیا آمد.

وی از کودکی با تشویق خانواده به سمت جلسات قرآنی می‌رود و به دلیل جذابیت اولین جلسه قرآنی که در آن حضور می‌یابد به حفظ قرآن کریم علاقه‌مند می‌شود.

اسدی با حضور در کلاس اول به حفظ قرآن مشتاق‌تر می‌شود تا اینکه سوم دبستان یعنی زمانی که 9 سال بیشتر نداشت، حفظ آیات الهی را آغاز می‌کند و در مدت 4 سال موفق به حفظ کل قرآن کریم می‌شود.

وی پس از حفظ قرآن کریم با وجود سن کم کلاس‌های حفظ را آغاز می‌کند تا بتواند هم‌سالان خود را نیز به فعالیت در مسیر حفظ قرآن ترغیب کند.

این حافظ ممتاز قرآن پس از قبولی در رشته مکانیک دانشگاه باهنر کرمان همچنان به تدریس حفظ می‌پردازد و سعی می‌کند توانمندی‌های خود را در این عرصه ارتقا دهد.

 

مشروح گفت‌وگوی مان با «ایمان اسدی» حافظ درجه یک قرآن کریم به شرح ذیل است؛

آقای اسدی مشوق اصلی شما برای ورود به عرصه‌های قرآنی چه کسی بود؟

مهم‌ترین مشوقم خانواده بودند. من در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم که توجه به قرآن و امور قرآنی از اهمیت بسیاری برخوردار بود به همین جهت من نیز به سمت حفظ آیات الهی رفتم.

از چه سالی اقدام به حفظ قرآن کردید؟

پیش از ورود به دبستان در جلسات قرآنی شرکت می‌کردم. به یاد  دارم اولین جلسه قرآنی که حضور یافتنم آنقدر جذاب بود که همیشه دوست داشتم در جلسه حاضر شوم تا در کنار آموزش قرآن به تفریح و برنامه‌های جانبی نیز بپردازم. وقتی روخوانی و روان‌خوانی قرآن را آموختم به حفظ قرآن مصمم‌ شدم به همین جهت سوم دبستان در کنار درس‌های دوران مدرسه اقدام به حفظ قرآن کریم کردم و چون استعداد حفظ آیات الهی را داشتم، تصمیم گرفتم کل قرآن را حفظ کنم.

برای حفظ قرآن هم به مؤسسه مجمع‌العهید کرمان رفتم و در آنجا از نظرات و راهنمایی‌های اساتید استفاده کردم.

چند ساله حافظ کل قرآن شدید؟

تقریبا 4 سال طول کشید. در آن زمان که اقدام به حفظ می‌کردم خرسال‌ترین حافظ قرآن کریم استان بودم به همین جهت افراد همواره مرا تشویق می‌کردند که این تشویق‌ها مرا به ادامه حفظ ترغیب می‌کرد.

 

برای حفظ کل قرآن از کدام جزء شروع کردید؟

اول جزء 30 قرآن را حفظ کردم بعد از جزء اول، تا جزء 29 ادامه دادم. برای حفظ هر جزء هم وقتی زیادی می‌گذاشتم تا با دقت حفظ کنم به طوری که 20 جزء اول قرآن را در مدت 3 سال حفظ کردم و چون پس از حفظ این اجزاء علاقه‌ام به حفظ کل بیشتر شد سعی کردم تندتر حفظ کنم تا جایی که به یاد دارم 10 جزء باقی‌مانده یعنی از جزء 19 تا 29 قرآن کریم را در 2 ماه تابستان حفظ کردم.

پس از حفظ کل قرآن چه تغییری در زندگی خود حس کردید؟

انس با قرآن کریم حس آرامش خاصی به افراد می‌دهد همانطور که خداوند هم در قرآن می‌فرمایند: «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».

من زمانی که حفظ قرآن کریم را آغاز کردم آرامش خاصی در وجودم ایجاد شد که فکرش را هم نمی‌کردم.

خاطره‌ای هم از دوران حفظ به یاد دارید؟

آخرین روزی که قرآن را حفظ می‌کردم آنقدر مشتاق اتمام آن بودم که در یک روز 12 صفحه از قرآن را حفظ کردم. اتمام حفظ قرآن برایم شیرینی خاصی داشت که می‌توانم بگویم بهترین خاطره آن دوران آخرین شب حفظ رقم خورد.


 شما کلاس قرآن هم برگزار می‌کنید؛ از چه سالی اقدام به برپایی کلاس حفظ کردید؟

از اول دبیرستان اقدام به برگزاری کلاس قرآن کردم و تا کنون حدود 15 سال است که بر اساس توان و ظرفیت خود سعی در تربیت حافظ قرآن دارم.

در جلسات قرآن از چه روشی برای حفظ استفاده می‌کنید؟

من از همان روشی که خودم حفظ کردم، استفاده می‌کنم. البته جلسات حفظ بیشتر به ارائه برنامه و راهکارهای حفظ می‌انجامد و قرآن‌اموزان باید بیشتر اوقات خود را در خارج از کلاس به گوش دادن به تلاوت قرآن و تقلید سپری کنند تا آیات الهی ملکه ذهن آن‌ها شود.

شما برای حفظ قرآن از تلاوت کدام اساتید بهره بردید؟

اول نوارهای تلاوت قرآن استاد «پرهیرکار» را گوش می‌دادم و بر اساس آن به حفظ آیات الهی می‌پرداختم. بعد از اینکه حفظ را به اتمام رساندم به تلاوت‌های استاد «منشاوی» گوش می‌دادم.

 

هدف‌تان از حفظ قرآن چه بود؟

من در دوران کودکی حفظ قرآن را آغاز کردم. در آن دوران هدفی شکل نگرفته بود و بیشتر به خاطر تشویق‌های خانواده اقدام به حفظ کردم اما بعد که اواخر حفظ بودم حس کردم با کتابی انس دارم که می‌تواند راهنمای خوبی برایم باشد.

به یاد دارم در آن زمان مؤسسه‌ای که در آن اقدام به حفظ می‌کردم قول داده بودند که اگر قرآن را حفظ کنم برایم دوچرخه بخرند؛ اوایل با توجه به اینکه کم‌سن و سال بودم برایم داشتن دوچرخه خیلی لذت‌بخش بود اما به مرور زمان به ویژه اواخر حفظ دیگر به فکر دوچرخه نبودم و حس کردم هیچ چیزی برایم مهم‌تر از حفظ نیست.

به نظر شما زمان مناسب برای حفظ قرآن چند سال است؟

من به قرآن‌آموزان توصیه می‌کنم در مدت 3 تا 6 سال کل قرآن را حفظ کنند تا ماندگاری بهتری داشته باشد. به عقیده من حفظ یک ساله قرآن چندان مؤثر نیست چرا که در این دوره‌ها تثبیت آیات الهی که از اهمیت زیادی برخوردار است، مورد توجه قرار ندارد و همین امر موجب ضربه به حفظ قرآن می‌شود.

ما باید هدف از حفظ قرآن را انس دائمی با قرآن، درک و در نتیجه عمل به مضامین آن بدانیم نه اینکه فقط به حفظ کل قرآن اکتفا کنیم بنابراین لزومی به حفظ یک‌ساله نیست و باید در کنار حفظ به عمل به قرآن نیز اهمیت دهیم.

 

شما 17 سال است که کل قرآن را حفظ کردید؛ چگونه در این مدت محفوظات خود را تثبیت کردید؟

هر حافظ قرآن باید روزانه حداقل سه جزء از قرآن را مرور کند البته من هر روز موفق به مرور 3 جزء نمی‌شوم اما از هر فرصتی برای مرور و تثبیت محفوظات استفاده می‌کردم.

البته شرکت در مسابقات هم نقش مهمی در تثبیت محفوظاتم داشت چرا که وقتی در مسابقه شرکت می‌کردم زمان بیشتری برای مرور می‌گذاشتم و همین امور موجب می‌شد آیات قرآن در ذهنم تثبیت شود.

از رتبه‌های خود در مسابقات قرآنی بگویید.

من بیشتر برای مرور و تمرین در مسابقات شرکت می‌کردم یعنی موفقیت در مسابقات هدفم نبود بلکه مسابقات را وسیله‌ای برای سنجش تسلط بر محفوظاتم می‌دانستم به همین جهت کسب رتبه برایم مهم نبود؛ البته رتبه‌های ملی و استانی بسیاری دارم به طوری که سال 1385در مسابقات دانجشویی در رشته حفظ 25 جزء رتبه سوم را کسب کردم؛ دو سال قبل در مسابقات سازمان اوقاف و امورخیریه رتبه چهارم استان شدم و سال گذشته نیز رتبه اول این مسابقات را در مرحله استانی کسب کردم.

شما برای ادامه تحصیل رشته‌های غیر قرآنی را انتخاب کردید؛ دلیل این امر چه بود؟

بله من در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک و در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی خواندم. به نظر من یک حافظ قرآن باید علاوه بر یادگیری مفاهیم والای قرآن در رشته‌ها و علومی که استعداد دارد نیز وارد بشود تا بتواند به نیازهای دیگر جامعه نیز پاسخگو باشد. به همین جهت در اوایل دهه 1380 اقدام به یادگیری زبان انگلیسی هم کردم تا بتوانم معلومات خود را ارتقا بخشم.

شما در دانشگاه هم کلاس حفظ برگزار کردید؟

به خاطر اینکه دانشجویان استقبال چندانی از کلاس‌ها نداشتند بیشتر به عنوان مشاور حفظ در کانون قرآن و عترت دانشگاه فعالیت داشتم. در کنار مشاوره هم به برخی از شبهات قرآنی پاسخ می‌دادم.

کدام یک از اساتید قرآن بیشتر بر روی شما تأثیرگذار بود؟

از آقای خراسانی و شجاعت‌الحسینی تشکر می‌کنم آن‌ها زحمات زیادی برای من کشیدند تا بتوانم قرآن را حفظ کنم.

درباره تأثرگذاری صوت تلاوت هم باید بگویم صدای استاد «منشاوی» را خیلی دوست دارم و در زمینه صوت و لحن نیز صدای این قاری برجسته مصر کمک شایانی به من کرد.

 

 چه توصیه‌ای به افرادی که می‌خواهند وارد عرصه حفظ شوند، دارید؟

حفظ قرذان در کنار شیرینی‌های خود سختی‌هایی هم دارد که این مشکلات با داشتن هدف و انگیزه الهی و همچنین استفاده از نظرات اساتید کاهش می‌یابد به همین جهت من به قرآن‌آموزان پیشنهاد می‌کنم با پشتکار قوی و هدف‌گذاری مناسب وارد این عرصه شوند تا سختی‌ها به آسانی تبدیل شوند.

البته برای حفظ اولین قدم تسلط بر روخوانی و روان‌خوانی قرآن است پس باید پس از کسب این مهارت زیر نظر اساتید و با برنامه‌ریزی اقدام به حفظ کنند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در حفظ قرآن باید آهسته و پیوسته پیش رفت تا در وسط راه خسته نشد.

در کنار این‌ها مسئولان به ویژه دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی نیز باید با ایجاد انگیزه مادی و معنوی سعی در تشویق افراد به حفظ قرآن کنند.

چرا حضور در کلاس و استفاده از نظرات اساتید در حفظ قرآن تا این حد اهمیت دارد؟

حضور در کلاس حفظ و استفاده از نظرات اساتید موجب می‌شود انگیزه افراد برای ادامه راه بیشتر شود؛ علاوه بر این مباحثه و قرارگیری در فضای رقابتی حفظ قرآن را آسان‌تر می‌کند.

 

مقام معظم رهبری سال 1390 مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن کردند؛ شما برای تحقق مطالبه ایشان چه کردید؟

پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی آموزش تلفنی حفظ قرآن را در کرمان راه‌اندازی کردیم چرا که با تجربه‌ای که کسب کردیم متوجه شدیم بسیاری از علاقه مندان به حفظ از شهرستان ها و رستاهای استان از داشتن استاد حفظ محروم هستند بر همین اساس اقدام به راه‌اندازی این طرح کردیم تا به نوبه خود بخشی از دغدغه رهبری را برطرف کنیم.

در اولین دوره آزمون اعطای مدرک شرکت کردم

شما به چهارمین مرحله نهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن راه یافتید؛ چگونه با این آزمون‌ها آشنا شدید؟

هم‌زمان با حفظ قرآن با دارالقرآن سازمان تبلیغات استان ارتباط داشتم. سال 1385 وقتی که اولین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن برگزار شد از طریق دوستان در این آزمون ها شرکت کردم و موفق به کسب مدرک درجه 3 حفظ شدم اما سال بعد دیگر شرکت نکردم تا اینکه سال گذشته در این آزمون‌ها شرکت کردم و مدرک درجه 2 حفظ گرفتم و به مرحله نهایی راه‌یافتم.

این آزمون ها خیلی سخت است و در مرحله نهایی باید به تفسیر نصف قرآن مسلط بود و چون تستی و تشریحی است نوع مطالعه هم تفاوت دارد. من تلاش خود را می‌کنم تا بتوانم در این آزمون‌ها موفق شوم اما چون حجم مطالب زیاد است وقتی می‌خوانم، برای مرور حس می‌کنم که بسیاری از مطالب را فراموش کرده‌ام اما تمام سعی خود را می‌کنم که با یاری خدا با آمادگی تقریبا کاملی به آزمون برسم.

بهترین خاطره شما پس از دوران حفظ چه بود؟

من سال 1385 به عمره رفتم. در آن سفر با داشنجویان همراه شدم و به یاد دارم روحانی کاروان همواره به ما توصیه می‌کرد که با وهابیون بحث نکنیم. یک روز ما را به آرامگاه شهدای جنگ اُحد برداند که در آن مکان یکی از وهابیون می‌گفت: «شما به جای خدا، این‌ها را می‌پرستید» و همواره با چنین ادعاهایی سعی در تخربیب اسلام داشت. وقتی این رفتار را دیدم با آیاتی از قرآن به او جواب دادم و او دیگر در جواب من نتوانست حرفی بزند و سکوت کرد و پس از اندکی تأمل متقاعد شد.

این خاطره برایم بسیار خوب بود چرا که توانسته بودم با استفاده از آیات قرآن روشنگری و او را به آرامش دعوت کنم.

حرف آخر...

از وقتی با تفسیر قرآن آشنا شدوم دریچه‌های دیگری از زندگی بر رویم گشوده شد و حس دیگری به اطرافم دارم. اگر بخواهیم رستگار شویم باید با تمسک به قرآن و عترت راه درست را انتخاب کنیم و رضای الهی را در نظر بگیریم.

در پایان از تلاش‌های مرحوم پدرم مرا تشویق به حفظ و قرارگرفتن در این مسیر کرد؛ همچین زحمات و دعاهای مادرم که همیشه به من دلگرمی می‌داد و دلسوزی‌های برادرانم و محبت‌های همسرم تشکر می‌کنم.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین