عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۸۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
پرسش مهدوی. . .
چه زمانی سراسر جهان دین اسلام را می پذیرند؟ با ظهور امام زمان(ع)و همان ساعات اولیه قیام همه مسلمان می شوند؟ به زور سرنیزه و اجبار مسلمان شوند؟ یا . . .
عقیق:براى تشكيل جامعه واحد و فراگيرى حكومت جهانى، يك موضوع ضرورى است و آن جهان بينى واحد و اعتقاد واحد است. بايد نگرش و جهان بينى واحدى بر جامعه حاكم باشد تا انسجام و وحدتى خلل ناپذير در جامعه پديدار شود. بر اين اساس است كه در دوران ظهور و روزگار دولت مهدوى، جهان بينى واحدى بر جهان حاكم و راه و روش و برنامه ها نيز يكى مى شود و يكپارچگى واقعى در عقيده و مرام پديد مى آيد و مردمان همه يكدل و يك زبان به سوى سعادت و صلاح حركت مى كنند. ناسازگارى و دوگانگى در انديشه ها و عقيده ها نيست؛ چنان كه در راه و روش هاى اجتماعى نيز اختلاف و چندگانگى ديده نمى شود.

حجت الاسلام دکتر جواد جعفری، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در این باره پاسخ می دهد؛

 

شعیب بن صالح در روایات وجود دارد و امام عصر(ع) را یاری می کند؟

یکی از شخصیت هایی که در روایات به آن اشاره شده است. شعیب بن صالح است که چند روایت در مورد ایشان در کتاب های شیعه داریم، کتاب دلایل الامامه از امام صادق(ع) نقل می کند و همین حدیث در غیبت نعمانی است که از امام رضا(ع) نقل کرده که امام فرمودند: نشانه های ظهور اتفاق می افتد و ازجمله شخصیت هایی که قبل از ظهور قیام می کنند، شعیب بن صالح است، بنابراین این مقدار را می توانیم بگوییم که قبل از ظهور این شخص قیام می کند.

اما اینکه این شخص از کجا قیام می کند و چه کارهایی انجام می دهد و دقیقا چه نقشی دارد؟ در روایات معتبر ذکر نشده است. اما در روایت داریم که قبل از ظهور گروهی از طالقان قیام می کنند و رهبر این گروه شعیب است. در برخی از روایات آمده کسی است که از سمرقند خروج می کند. البته این بحث است که این طالقان نزدیک تهران است یا در افغانستان، چون همه این شهرها در زمان امامان در ایران حساب می شدند.

امام موسی کاظم(ع) در روایتی از امام حسین(ع) نقل می کند که بعد از ظهور درحالی که جبرئیل در سمت راست حضرت ایستاده و میکائیل سمت چپ، شعیب بن صالح پیشاپیش حرکت می کند. پس نشان می دهد که بعد از ظهور نیز حضرت را یاری می کند. ولی به تعبیر روایات اهل سنت شعیب پرچم دار لشکر حضرت بعد از قیام است.

بنابراین شعیب بن صالح قبل از ظهور رهبر گروهی است که حضرت را یاری می کند، خود را به مکه می رساند و بعد از قیام هم یکی از پرچم داران حضرت است ولی این روایات به لحاظ سندی معتبر نیست.

 

با ظهور امام عصر(ع) همه مردم دنیا مسلمان می شوند؟

با اینکه جهان چه زمانی سراسر دین اسلام را می پذیرند و یا همان ساعات و روزهای اولیه قیام همه مسلمان می شوند. باید بگوییم اینطور نیست که وقتی امام ظهور کردند با زور سرنیزه و اجبار همه مردم مسلمان شوند، فوری تکلیف روشن شود و همه یک دست شوند.

حضرت وقتی ظهور می کنند، اتفاقات بسیاری رخ می دهد که خارق العاده و منحصر به فرد است. اینکه ندای آسمانی داده شود و در کل دنیا شنیده شود، همه مردم به زبان خود این پیام را می شنوند و پیامی است واضح که حقانیت امام را اعلام می کند و دل ها را آماده پذیرش قیام می کند. همه به دنبال این می روند که این چه کسی است که نام او برده شده و دعوت به او شده است.

همچنین نزول حضرت عیسی(ع) در زمان ظهور پیامبری که بیشترین پیرو را دارد، از آسمان فرو بیاید و در کنار امام بایستد و مسیحی ها بدانند که حضرت هست که منتظرش بودند. این اتفاق چه تاثیری در بین عامه مردم می گذارد.

بنابراین یک سری اتفاقات شگفت انگیری می افتد که تاثیر می گذارد و اکثریت مردم در اثر این اتفاقات بزرگ مسلمان می شوند، اما گروهی هنوز باقی می مانند و ایمان نمی آورند، بعد از ظهور گروه هایی برخورد نظامی با حضرت ندارند ولی حرف امام را قبول نمی کنند. حضرت با آنها با ادله و اقامه برهان برخورد می کند. حضرت تورات و انجیل اصلی را درمی آورد و به انها نشان می دهد. البته همه اینها زمان می برد.

بعد از ظهور نیز گروهی مقاومت می کنند و به ادله بیشتری نیاز دارند. حضرت با آنها با نرمی برخورد می کند و گروه فراوانی از اینها هم با دیدن استدلال های امام مسلمان می شوند، یک عده هیچ دلیلی برای مخالفت ندارند و به دلیل بغض و کینه نمی پذیرند و حضرت با آنها مبارزه می کند ولی در آینده زمانی فرا می رسد که زمین به دین اسلام تعلق می گیرد و همه مردم مسلمان می شوند.

 

هر کس به کعبه تکیه دهد و ادعای امام زمانی کند، می توان ادعایش را پذیرفت؟

در زمان ظهور و قبل از آمدن حضرت، اتفاقات بزرگ و روشنی رخ می دهد و اینطور نیست که وقتی جهان آرام است، اعلام کنند که امام ظهور کرد. بلکه در جهان مقدمات فراوانی وجود دارد که تا اتفاق نیفتد، ما چنین چیزی را تصدیق نمی کنیم.

امام عصر(ع) در توقیعی که شیخ صدوق در کمال الدین نقل می کند، می فرماید: اگر کسی گفت من امام را دیدم که ظهور کرده، قبل از خروج سفیانی و شنیده شدن صیحه دروغ می گوید و افترا می زند.  

سفیانی به تعبیر روایات کسی است که بتواند ۶ ماهه کور خمس شامات را بگیرد. ۴ کشور ادرن، فلسطین، لبنان و سوریه را بگیرد. یعنی اتفاق بسیار بزرگ که همه با خبر می شوند و صیحه آسمانی اگر ندایی داده شود که در کل دنیا این صدا شنیده شود و به همه گفته شود که به امامی که قیام کرده، بپیوندید و این پیام معجزه آسا است، این نشانه ها به گونه ای هستند که همه مردم از آنها با خبر می شوند.

بعد از این نشانه ها و اتفاقات اگر کسی کنار کعبه ایستاد و بشارت داد که من مهدی موعود هستم، ما می پذیریم. البته بعد از این اتفاقات فرصتی برای مدعیان دروغین نمی ماند و حضرت خود بلافاصله اعلام می کند.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین