عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۷۲۵
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
اگرچه علاقه و دوست داشتن یکی از زیباترین و لطیف ترین احساسات انسان است اما گاه انسان با یک علاقه مندی و دلبستگی آینده خود را تباه می کند.
عقیق:اگرچه اموال لازمه زندگی دنیایی و تلاش برای کسب آنها در اسلام مورد سفارش است اما دلبستگی و در بند بودنِ اموال مورد نکوهش است آنچنان که خداوند در آیه 46 سوره مبارکه کهف می فرماید: «دارايى و فرزندان زيور زندگى دنيايند و نيكى هاى ماندگار، نزد پروردگارت بهتر و مايه اميدوارى بيشترى است».
امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «مال، سبب فتنه ها و تاراج حادثه ها است.»
و نیز فرموده اند: «مال، براى صاحب خود وبال است، مگر آنچه كه [براى آخرتش] پيش فرستد.»
پیامبر خدا (ص) می فرمایند: «شيطان، كه خدايش لعنت كناد، گفت: شخص دارا در يكى از سه مورد از چنگ من نخواهد رَست و صبح و شب با اين سه پيش او مى روم : به دست آوردن مال از راه غير حلال، خرج كردن نابجاى آن، و اين كه مال را محبوب او مى گردانم و در نتيجه، حق و حقوق آن را نمى پردازد.»
آموزه های دینی روایی علاوه بر نکوهش مال دوستی و حب مال، آثار و پیامدهای منفی آن را نیز بیان کرده اند.
امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «مال، آينده را تباه مى كند و آرزوها را گسترش مى دهد.»
ایشان همچنین فرموده اند: «هر گاه خداوند سبحان بنده اى را دوست بدارد، مال و ثروت را منفور او گرداند و آرزوهايش را كوتاه سازد. هر گاه خداوند بدِ بنده اى را بخواهد، مال و ثروت را محبوب او گرداند و آرزوهايش را بگستراند.»
البته این بدان معنا نیست که آدمی کار و تلاش برای کسب روزی حلال و عمران و آبادانی زندگی خویش را مد نظر نداشته باشد و در این باره نکوشد.
آنچنان که رسول خدا (ص) فرموده اند: «از مردانگى است، بهسازى و رشد دادن مال.»
و امام صادق (ع) می فرمایند: «خيرى نيست در كسى كه دوست نداشته باشد از راه حلال مال به دست آورد، تا به وسيله آن آبرويش را حفظ كند و بدهكاريش را بپردازد.»

پی نوشت ها:
غررالحکم
کافی
ثواب الاعمال
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین