عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۶۵۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
شب شهادت امام جواد (ع) در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) با مداحی حاج سعید حدادیان و حاج رضا پور احمد
مناظراتی که در دوران امام جواد(ع) برپا می شود از مناظرات جنجالی و بسیار زیبا است. شیعه باید روش های پاسخ به شبهات را بداند.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم عزاداری شب شهادت امام جواد(ع) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی ، مداحی حاج سعید حدادیان، حاج رضا پور احمد و کربلایی محمد حسین حدادیان در هیئت محبان فاطمة الزهرا(س) برگزار شد.

  • گزیده ای از سخنان حجت الاسلام حسینی را بخوانید:

_ ویژگی های منحصر به فرد امام جواد(ع) در بین ائمه معصومین(ع)  سبب شده جریانات عجیب و بسیار زیبا در طول تاریخ ثبت شده است. امام جواد(ع) اولین امامی بودند که در سن طفولیت به امامت رسیدند. این اتفاق اینقدر عجیب بود که بسیاری به شبهه افتادند. ایشان اولین امامی هستند که در جوانی به شهادت رسیدند. هفده سال و اندی دوران حکومت ایشان بود. پانزده سال در دوران حکومت ملعون بن العباس مأمون و دو سال در زمان معتصم زندگی کردند.

_ مقدمات و بستر سازی هایی که برای غیبت امام زمان(عج) شروع شد از دوران امام جواد(ع) این مسیر آغاز شد. مناظراتی که در دوران امام جواد(ع) برپا می شود از مناظرات جنجالی و بسیار زیبا است. شیعه باید روش های پاسخ به شبهات را بداند.در کتاب الاحتجاج شیخ طبرسی تمام مناظرات ائمه جمع شده است.

_ یکی از مباحثی که می شود در مورد اهل بیت پیگیری کرد درمورد مکاتبات ائمه معصومین است. ارتباط ائمه طاهرین با دوستان در شهرهای مختلف یا به وسیله وکلا یا به وسیله نامه هایی بوده که دستشان می رسیده است.

_ یکی از مکاتبات امام جواد(ع) در کتاب امالی شیخ مفید مجلس 120 حدیث 20 می باشد. در این مکاتبه آمده است که شخصی به امام جواد(ع) نامه نوشته است که پدری دارم ناصبی است و بسیار بد دهان است. ناصبی ها کسانی بودند که به اهل بیت(ع) جسارت می کردند. به خاطر همین  ایشان بسیار به من سخت گرفته است. نظر شما در مورد رفتار من با این پدر چیست.


_ امام در جواب نامه نوشتند که ما فهمیدیم وضعیت شما و پدرتان را و شما را دعا می کنیم. ولی با این پدر ناصبی مدارا کن و دشمنی نکن. جوان با این سختی که تحمل می کنی آسانی است. حضرت فرمودند که خدا تو را در مسیر ولایت اهل بیت(ع)  ثابت قدم کند.نتیجه مدارای این جوان سبب شد که پدر ناصبی دوستدار اهل بیت شد.

_ کسانی که سبک زندگیشان مدارا کردن است شهید می میرند. پیامبر فرمودند که خداوند امر به مدارا به من کرده است همان طور که امر به فضائل است. در حدیث دیگری داریم که اصل ایمان مدارا است. مدارا یعنی نرمگویی و نرم خویی کردن.

_ تفاوت مدارا با رفق که هر دو نرم خویی و نرم گویی است این است  که مدارا را در مورد دشمنان داریم و رفق را در مورد دوستان داریم.  انسان باید یک اصل کلی را بپذیرد. اگر می خواهیم اهل مدارا باشیم باید قبول کنیم که هیچ وقت مردمی را پیدا نمی کنیم که صددرصد آن چیزی باشد که ما می خواهیم.

_ در حدیثی امام صادق(ع) می فرمایند که اگر کسی دنبال چند چیز باشد گیر نمی آورد و اگر دنبال صددرصد آن ها باشد بدون آنها می ماند. اولین آن عالم ، دومین عمل بدون ریا و سومین غذای بدون شبهه و چهارمین دوست بی عیب است که اصلاً پیدا نمی کنیم که  حالا که آن ها را پیدا نمی کنیم باید مدارا کنیم.

_ مدارا کردن حد و حدودی دارد. مدارا تا وقتی برای خود انسان باشد خوب است.خط قرمز مدارا در دین و عقیده است. در حدود الهی و برپایی عدالت مدارا نداریم. هرگز در مقابل عقیده و تفکر مدارا نکنید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین