عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
حضرت آیت الله مکارم شیرازی به چند استفتاء دربارۀ «نحوه محاسبه خمس بیمه عمر و سرمایه گذاری»، «و «تکلیف هنرجوی رانندگی در قبال تصادفات» و... پاسخ گفتند.
عقیق:متن سئوالات و پاسخ‌های این مرجع تقلید را منتشر می کند.

 

*نحوه محاسبه خمس بیمه عمر و سرمایه گذاری

 سئوال: لطفاً بفرمائید خمس بیمه عمر و سرمایه گذاری که بیمه گر طی یک قرارداد متعهد می شود، مثلأ طی 10 یا 20 سال مبلغی را به حساب بیمه گذار واریز نماید و بعد ماهیانه سود دریافت نماید، چگونه حساب می شود؟.

پاسخ معظم له: چنانچه سود آن بر اساس کار اقتصادی سالم با آن سرمایه باشد، حلال است و خمس دارد اما اصل سرمایه اگر قابل برداشت نیست، فعلاً خمس ندارد.

 

*سکونت در خانه های مسکن مهر برای کسی که شرایطش را ندارد

-خانه ای از مسکن مهرخریدیم با پول حلال، اما یکی از شرایط مسکن های مهر، سکونت 5 سال در آن شهریست که می خواهی آن جا خانه بخری که ما آن شرط را نداشتیم اما خانه را خریدیم. حالا که می خواهیم آن جا زندگی کنیم حکم نماز و غسل و...که در آنجا به جا بیاوریم چیست؟.

باید با مسئولین آنجا تماس بگیرند و به نحوی مشکل خود را حل کنند.

 

*ثواب نماز در قسمت های جدید مسجد النبی

- آیا نماز در قسمت های جدید که به مسجد النبی اضافه شده است ثواب قسمت های قدیمی را دارد؟.

همان ثواب را دارد.

 

*انکار دریافت سهم الارث

- پدرم در زمان حیات خود اعلام کرده که سهم ارث یکی از برادرانم را داده و وصیت کرده که او دیگر حقی به عنوان ارث در مالش ندارد. حال با منکر شدنِ برادر مذکور، وظیفه شرعی ما چیست؟ آیا ارث می برد؟ ضمناً وصیت پدرم با امضا مکتوب هم شده است.

وقتی برادر امضاء نکرده باشد، اعتباری ندارد و وصیت باطل است.

 

*تکلیف محصولات دخانی که قبل از تحریم آن خریداری شده

- فرموده اید که خرید و فروش انواع دخانیات مثل سیگار و قلیان و... حرام است؛ ما مغازه ای داریم که در آن از این اجناس موجود بود اما از وقتی فهمیدیم حرام است دیگر قرار شده نیاوریم؛ حالا نمی دانم با این جنس هایی که از قبل در مغازه داریم باید چه کارکنیم؟ و درآمدی که قبلاً داشتیم از فروش این اجناس، تکلیفش چه می شود؟.

مجاز هستید آن چه از قبل دارید را بفروشید ولی دیگر جایگزین نکنید.

 

*تکلیف هنرجوی رانندگی در قبال تصادفات

- طبق قانون، هنرجويانِ فاقد گواهينامه رانندگي در حال آموزش يا آزمون، مسئول تصادفات احتمالي نيستند و تمام مسئوليت بر عهده مربي يا ممتحن است. حال اگر در زمان آموزش يا آزمون، برخوردي با ماشين پارك شده رخ دهد و مربي يا ممتحن از كنار آن بگذرد، آيا هنرجو شرعاً ضامن است؟.

 در فرض سوال هنرجو مسیولیتی ندارد.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین