عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۵۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
بین محب و شیعه علی ـ علیه السّلام ـ فرق وجود دارد هرچند محبّین آن حضرت از اهل نجات و سعادت‌اند ولی شیعیان، برگزیدگان و برجستگان اهل بهشت هستند و اگر برخی از اوصاف شیعیان در ما نبود نباید ناامید بود بلكه با اتّكا به محبّت اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ حركت كنیم تا به درجات بالای ایمان نائل شویم.
عقیق: حسن رجبی در وبلاگ خود نوشت:
شیعه در لغت یعنی تابع و پیرو، و در اصطلاح متكلّمین و فِرَق و مذاهب به گروهی از مسلمانان كه اعتقاد به امامت و خلافت بلا فصل علی بن ابیطالب ـ علیه السّلام ـ و یازده فرزند پاكش دارند، گفته می‌شود و به همین معنای لغوی چهار بار لفظ شیعه در قرآن آمده است از جمله سوره صافات آیه 83: وَ انَّ مِنْ شیعتهِ لَإبراهیم. و در روایات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ مقامی بسیار رفیع و از بالاترین درجات ایمان و معرفت است.
اگر ما بخواهیم شیعه واقعی حضرت علی ـ علیه السّلام ـ باشیم باید در دو جبهه جهاد كنیم. یكی جهاد علمی در عرصه آگاهی و بینش نسبت به مسائلی كه مربوط به شناخت و معرفت هر چه بهتر اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و دستورات و فرمایشات آنها است چون ما اگر بخواهیم شیعه واقعی باشیم باید بدانیم كه از چه كسانی پیروی می‌كنیم و آنها از ما چه توقّعات و انتظاراتی دارند و به ما چه دستوراتی داده‌اند و دوّم آنكه: بعد از دانستن و معرفت احكام و معارف، باید آنها را به كار ببندیم و در این راه از منابع و افراد كاملاً مطمئن و متخصّص استفاده كنیم (جهاد عملی) و باید در هر دو زمینه برنامه‌ریزی صحیح، اصولی و متناسب و دقیق داشته باشیم چون در هیچ كاری اعمّ از امورات دنیوی و اخروی، بدون برنامه‌ریزی موفقیّتی در كار نخواهد بود.
بهترین و نزدیك‌ترین راه رسیدن به چنین شناخت و معرفتی، مراجعه به روایات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ است كه اوصاف شیعیان را بازگو كرده‌اند:

1ـ مردی به امام حسین ـ علیه السّلام ـ عرض كرد: «ای فرزند رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ من از شیعیان شما هستم، حضرت فرمود: از خدا بترس و چیزی را ادّعا نكن كه خداوند بگوید: در ادّعای خود دروغ گفتی و گناه كردی، زیرا شیعیان ما كسانی‌اند كه دلهاشان از هر گونه مكر و فریب و كینه پنهان پاك باشد بلكه بگو: من از دوستداران شما هستم.

2ـمردی به همسرش گفت: نزد فاطمه ـ سلام الله علیها ـ دختر رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ برو و سؤال كن آیا من از شیعیان وی هستم یا خیر؟ آن حضرت فرمود: به شوهرت بگو اگر به دستورات ما عمل می‌كنی و از چیزهایی كه ما نهی كرده‌ایم، پرهیز می‌كنی از شیعیان ما هستی وگرنه، شیعه ما نیستی ... شیعیان ما از برجستگان اهل بهشت هستند ولی از محبّین ما و محبّین محبّین ما و دشمنانِ دشمنان ما و هر كس كه به قلب و زبان تسلیم ما باشد وارد بهشت می‌شوند امّا بعد از آنكه از گناهانشان پاك شدند.

3ـامام باقر ـ علیه السّلام ـ : در شیعه علی ـ علیه السّلام ـ هفت خصلت وجود دارد: كسانی‌اند كه در دوستی ما، جان خود را به یكدیگر می‌بخشند و به دوستی ما، با یكدیگر دوست می‌شوند و برای زنده كردن و برپا داشتن مذهب ما به دیدار یكدیگر می‌روند و با هم رفت و آمد می‌كنند. اگر به خشم آیند، ستم نمی‌كنند و اگر از چیزی خوششان آمد، اسراف نمی‌كنند و برای همسایگان خود بركت هستند و برای كسانی كه با آنها معاشرت می‌كنند سلامتی و آسایشند.4ـ امام باقر ـ علیه السّلام ـ : ای جابر آیا كسی تنها به اینكه بگوید خاندان پیامبر را دوست دارم دلخوش می‌شود و خود را از شیعیان ما می‌پندارد؟ به خدا سوگند پیروان ما كسانی هستند كه از خدا بترسند و فرمانبری او را پیشه خود قرار دهند و مردم آنها را به تواضع و ترس از خدا و امانت‌داری و زیاد یاد خدا كردن و روزه و نماز و نیكی به پدر و مادر و رسیدگی كردن به همسایگان فقیر و یتیمان و راستگوئی و قرآن خواندن و زبان خود را از عیوب مردم، باز داشتن می‌شناسد.5ـ از علی ـ علیه السّلام ـ از نشانه‌های شیعه پرسیدند، حضرت فرمود: «آنها از شب‌زنده‌داری، زرد چهره و از زیادی روزه‌داری لاغراند و از بسیاری ذكر خدا گفتن لبهایشان خشك و چروكیده و بر آنان گَرد بیم و ترس خدا نشسته است.ـ بعد از ذكر این چند حدیث شریف، یادآوری چند نكته ضروری است:
1. بین محب و شیعه علی ـ علیه السّلام ـ فرق وجود دارد هرچند محبّین آن حضرت از اهل نجات و سعادت‌اند ولی شیعیان، برگزیدگان و برجستگان اهل بهشت هستند و اگر برخی از اوصاف شیعیان در ما نبود نباید ناامید بود بلكه با اتّكا به محبّت اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ حركت كنیم تا به درجات بالای ایمان نائل شویم.
2. در بین شیعیان واقعی هم مراتب وجود دارد و بعضی فرمایشات اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ ناظر به این مراتب است (روایت 5) چنانچه بر طبق روایات، حتّی معرفت و مقامات ایمانی افرادی نظیر سامان و مقداد و ابوذر به یك اندازه نبوده است و هر كدام در یك مرتبه خاصّ بوده‌اند.
3. هر كس كه تصمیم گرفت به این فوز عظیم نائل شود، باید بداند كه از مهمترین امور و لوازم، تصمیم و عزم جدّی و اراده محكم است كه امام كاظم ـ علیه السّلام ـ در دعای روز 27 ماه رجب می‌فرماید: «و به تحقیق دانستم كه بهترین زاد و توشه برای سالكِ به سوی تو، اراده و عزم استواری است كه تو را انتخاب كند و اختیار كند و تو را بر سایر چیزها ترجیح دهد.»
و شخص باید از كارهایی كه مانع رسیدن به این هدف بزرگ است پرهیز كند و بداند كه با این تصمیم، شیطان و جنود شیطانی یك حساب جداگانه برایش باز خواهند كرد و از طرق مختلف سعی در تضعیف و سدّ راه این سالك خواهند شد و البته گرفتاری‌ها و ابتلائاتی هم پیش خواهد آمد چنانچه در سوره عنكبوت آیه 2 می‌فرماید: «آیا مردم گمان می‌كنند كه با گفتن ما ایمان آوردیم رها می‌شوند و مورد امتحان و آزمایش قرار نمی‌گیرند»ولی الطاف و امدادهای غیبی خداوند كریم و جنود رحمانی مؤیّد و كمك چنین فرد سعادتمندی خواهد شد.
4. در این مسیر رهزن بسیار است و باید مراقب بود كه گرفتار دام افراد نادان و یا گمراه مغرض نیافتاد بلكه باید از طریق كتاب و سنت اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ طیّ طریق نمود كه راهی غیر از طریق اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ محكوم به ضلالت و گمراهی و شقاوت است و معلّمان و مربّیان این طریق مقدّس عالمان ربّانی و وارسته هستند كه به حقّ نائبان امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ هستند چنانچه آن بزرگوار فرمودند: اما در پیشامدهای روزگار به راویان احادیث (فقهاء اسلام شناس) رجوع كنید و باید توجه داشت كه شیعه واقعی در احكام حلال و حرام دقیق است و ذرّه‌ای تخطّی نمی‌كند و اهل مسامحه و سهل‌انگاری نیست.
عجله كردن و روی آوردن به برخی كتاب‌ها و اوراد و اذكار كه مورد تأیید عالمان ربّانی نیست. آفت و مانع راه است بلكه به فرموده عارف ربّانی، حضرت آیت الله بهاءالدّینی ـ رحمه الله علیه ـ كتاب سیر و سلوك ما، باید همین رساله توضیح المسائل باشند.
5. در كنار انجام واجبات و ترك محرّمات كه شرط اصلی و ضروری است. اهتمام به انجام برخی امور موجب توفیقات بزرگی در این راه خواهد شد از جمله:
احسان و كمك به دیگران ـ نماز اوّل وقت ـ نماز شب ـ اخلاق خوب ـ صله ارحام و احترام به والدین ـ شركت در مجالس توسّل به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ ، احترام و محبّت به دوست‌داران اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ فقط به خاطر آنكه، آنها اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ را دوست دارند ـ هر شب قبل از خواب محاسبه نفس كردن و سنجیدن اعمالی كه در آن روز انجام داده‌ایم و تصمیم بر جبران و ترك كردن اشتباهاتی كه آن روز مرتكب شده‌ایم.
نتیجه: شیعیان واقعی كسانی‌اند كه در مقابل اوامر و دستورات خدای متعال و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ تسلیم محض باشند و دارای مراتب و مقامات مختلف هستند ولی اوّلین مرحله برای كسانی است كه در انجام واجبات و ترك محرّمات موفّق هستند و اگر این مرحله طی نشود، دسترسی به مراتب بالاتر محال و غیر ممكن است و هر قدر شخص صحیفه جانش را از رذائل پیراسته كند و به فضائل اخلاقی آراسته كند به مراتب بالاتری دست می‌یابد.


منبع:جهان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین