عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۴۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
حج معادل همه شريعت است يك مدل كوچك از اسلام بزرگ است گويا خداوند اراده كرده كه اسلام با همه ابعاد در يك عبادت جمع كند تا حاجي يكباره كل اسلام را بطور خلاصه تجربه کند
عقیق:حج نمونه و مدل كوچكي از اسلام بزرگ است. گويا خداوند متعال اراده نموده كه اسلام را در همه ابعادش در يك عبادت جاي دهد تا حاجي كل اسلام را يكباره تجربه کند، از این رو بر هر مستطیع این سفر فرض و واجب می شود آنچنان که خداوند در آیه 97 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَيتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَيْهِ سَبيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَاِنَّ اللّهَ غَنِىُّ عَنِ الْعالَمينَ»
علاوه بر این، در روایات نیز اهمیت حج تصریح شده است: «بناى اسلام بر پنج پايه استوار است كه يكى از آن پايه‌ها، حج است» و یا اینکه: «تا كعبه پابرجاست و مردم دور آن طواف مى‌كنند، دين و مكتب هم پابرجاست»
و حج وسیله آزمایش است آنچنان که امام صادق (ع) مى‌فرمايند: «خداوند مى‌توانست، كعبه را در جاى ديگرى كه خوش آب و هوا باشد، قرار دهد ولى وجود كعبه در آن سرزمين گرم و كوهستانى و دور از دريا و جنگل، وسيلۀ آزمايش مردم است تا مدعيان دروغين ايمان، از مؤمنان خالص شناخته شوند.»
همچنین، در روايات، مكرر مى‌خوانيم كه حج راه بيمه شدن انسان از فقر و تنگدستى است. از پيامبر اكرم (ص) نقل شده كه فرمودند: « «به حج برويد تا بى‌نياز شويد». و در روايت ديگر مى‌خوانيم: «حج، عامل توسعه و رزق شما است.»
علاوه بر این، بهترين و مناسب ترين مكان براى تبليغ، حج است. پيامبر اكرم (ص) در ايام حج به سراغ مردم مى ‌آمد و پيام خدا و دعوت اسلامى خود را مطرح مى ‌فرمود. و در حديث مى‌خوانيم كه امام صادق (ع) در بيابان عرفات در ميان انبوه حجاج با فرياد بسيار بلند رو به چهار طرف خود كرده، در هر طرف، سه مرتبه مى ‌فرمود: «اى مردم! رهبر شما، پيامبر بود بعد حضرت على و امام حسن و امام حسين و امام سجاد و امام باقر و فعلاً من هستم».
و نبي مكرم اسلام (ص) در ضمن بيان علل فرائض الهي، درباره علت وجوب حج فرمودند: «حج معادل همه شريعت است يك مدل كوچك از اسلام بزرگ است گويا خداوند اراده كرده كه اسلام با همه ابعاد در يك عبادت جمع كند تا حاجي يكباره كل اسلام را بطور خلاصه تجربه کند.»
 از اين رو مرحوم صدوق (ره) در خصال در توضيح اين روايت فرمود: «پس با توجه به اين روايت و روايات ديگر استفاده مي‌شود كه حج آئينه تمام نماي دين و تجلي‌گاه اسلام است كه تكرارش در هر سال سبب تضمين اسلام در گذر زمان خواهد شد. شاهد بر اين مدعا اين است هر چه كه از فوائد و آثار براي چهار واجب ديگر در اين روايت ذكر شده در حج هم وجود دارد. چونكه در حج هم توحيد است هم نماز است هم انفاق مالي و هم آزادي از جهنم و …»

پی نوشت ها:
خصال
وسائل الشیعه
بحارالانوار
حج نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین