عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
روز «دحوالأرض» روزی است که خداوند زمین را گسترش داد؛ در این روز بر تلاوت سوره مبارکه «شمس» سفارش بسیاری شده است.
عقیق: امروز 25 ذی‌القعده هم‌زمان با «دحوالارض» است؛ روزی که «وَالْاَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحیها»؛ خداوند پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد. (نازعات/ 30)
در تفسیر این آیه نیز آمده است: خداوند زمین را به‌ گونه‌ای گسترد که برای زندگی انسان و پرورش گیاهان و جانداران آماده باشد؛ گودال‌ها و سراشیبی‌های تند و خطرناک را به وسیله فرسایش کوه‌ها و تبدیل سنگ‌ها به خاک پر کرد و آنها را مسطح و قابل زندگی ساخت درحالی‌که چین‌خوردگی‌های نخستین آن، به‌گونه‌ای بودند که اجازه زندگی به انسان را نمی‌دادند». (تفسیر نمونه، جلد 26، صفحه 100 و 101)
از امیر المؤمنین(ع) نیز روایت شده است که فرمودند: نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.
همچنین در برخی از روایات این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده و خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی (ره) روز دحوالارض را از چهار روز معروفی ذکر کرده که روزه آن ثواب 70 سال عبادت را دارد.
از اعمال روز «دحوالارض»، نماز، روزه، عبادت خداوند و خواندن دعای ویژه این روز است. در بخشی از این دعا، به مسأله دحوالأرض چنین اشاره شده است: «ای خدایی که خانه کعبه را گسترانیدی و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی، از تو می خواهم در این روز از روزهایت که حق آن را بزرگ نمودی، هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی».
یکی دیگر از اعمال سفارش‌شده در این روز مبارک تلاوت سوره مبارکه «شمس» است که در ادامه تلاوت زیبایی از این سوره با صدای استاد «عبدالباسط» تقدیم می‌شود.

منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین