عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
احمد احمدی:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در قرآن موضوعات باستانی بسیار زیادی وجود دارد، گفت: باید علاوه بر تدریس قرآن و باستان‌شناسی، تحقیقات باستان‎شناسانه با محوریت آیات قرآن انجام شود.
عقیق:حجت‎الاسلام والمسلمین احمد احمدی،در نشست علمی «باستان‎شناسی در قرآن» که در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: باستان‌شناسی با توحید گره خورده و قدمتی به اندازه تاریخ انبیاء دارد و کسی نمی‌تواند بگوید که باستان‌شناسی در تعریف علمی خود با نگاه اومانیستی مطرح شده است.

وی اظهار کرد: شرافت ما ایرانیان نشان می‎دهد که ما ملت بی حیثیتی نبودیم و اجازه تحقیر را در بسیاری از لایه‌های تاریخی خود ندادیم و به همین دلیل باید به جوانانمان نشان دهیم که چه عظمتی داشتیم.

وی تاکید کرد: تبیین و تشریح اینکه جان‎های زیادی داده شده تا حیثیت ایرانی از بین نرود باعث می‎شود تا جوانان امروز به فرهنگی اسلامی و ملی خود علاقه‌مند شود و در مقابل غربی‌ها تحقیر نشود.

وی با اشاره به اهمیت مطالعات قرآنی و حوزوی افزود: کسانی که در حوزه تحصیل کردند و به دانشگاه رفتند و اهمیت کار حوزه را درک نکردند و حوزه را فراموش کردند، در کار خود مشکلاتی خواهند دید چون نباید کسی که در حوزه درس خوانده لذت کار قرآنی و حوزوی را در خود از بین ببرد.

وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی از جلد هفتم به بعد تفسیر المیزان و قبل از انتشار آثار خود را به بنده می‎دادند و بنده نظرات خود را به ایشان ارایه می‎کردم به همین جهت این لذت شاگردی نزد بزرگانی چون امام و علامه و آیت الله بروجردی را به هیچ عنوان با چیزی عوض نمی‎کنم.

از مسیحیان عقب نیفتیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسیحیت در حوزه باستان‎شناسی کتاب مقدس، آثار فراوانی دارد تصریح کرد: مسیحیان کتاب‎های جزیی و کلی در زمینه باستان شناسی و مسیحیت نوشته‎اند و این مسئله برای ما زیبنده نیست که از آنها عقب‎تر باشیم.

وی ادامه داد: شاید برای کسی این سوال پیش بیاید که مثلا غار اصحاب کهف کجاست اگر جواب خوبی برای آنها نداشته باشیم ممکن است بگویند که اینها افسانه است و وظیفه ماست که به روش علامه بپردازیم زیرا ایشان به سوالات بسیاری از همین شبهات پاسخ دادند.

فعالیت جمعی در باستان شناسی و قرآن

احمدی بیان کرد: علامه در این زمینه یک تنه جلو رفت اما امروز این کار، یک کار جمعی بسیار بزرگ است تا راه علامه را ادامه دهند و این کار یک پروژه تحقیقاتی همه جانبه نیاز دارد.

احمدی اظهارکرد: در این زمینه تحقیقات راحت تر از قبل شده است و کتاب‎ها امروز به شکل اینترنتی منتشر می‎شود و راحت می توان به پژوهش‎هایی که در سراسر جهان انجام می شود دست یافت.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: سال ها پیش پیشنهاد دادم که درسی به عنوان باستان شناسی در قرآن داشته باشیم تا آثاری که قرآن از آن یاد کرده است، از نظر علمی و عینی شناسایی شود تا بتوانیم عینی سازی معارف قرآن را انجام دهیم مثل اینکه قرآن بیان کرده که روی کوه‎ها خانه ساخته شده است که مناطقی مانند اردن وجود دارند که این پدیده شگفت در آنجا دیده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: باید قرآن کریم را در پیش روی خود بگذاریم و هر آیه آن را کنکاش کنیم و مسایل مرتبط به عینی سازی آنها را بیان کنیم و در این عرصه نیز باید از پژوهش‌های جدی استفاده کنیم.

وی گفت: در این راستا باید حتما به آثار مسیحیت و یهودیان که در این زمینه کارهای تحقیقی انجام داده‎اند و حتی تحقیقات علمی در سال های گذشته را نیز مرور کنیم و از آنها در این پژوهش‎ها استفاده کنیم.

احمدی اظهارکرد: بحث طور سینا، باید کنکاش شود که آیا منظور همان صحرای سینا بوده است؟ آیا از بین رفته است و یا هنوز می‎توان آن را پیدا کرد؛ یا مثلا جایی که طالوت و جالوت با هم درگیر شدند؛ یا تابوت عهد چیست؟ در برخی از روایات آمده که این اثر از جمله آثار انبیا است که نزد امام زمان(عج) است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: خانه حضرت مریم(ع) و محل مجادلات مردم با ایشان نیز نیازمند کنکاش داردَ و همه اینها به ما کمک می‎کند که عین واقعیت‌های دین را به مردم این نسل نشان دهیم تا کسی اسلام و قرآن را مسایل غیر واقعی ننامد.

لزوم تحقیقات باستان‌شناسی با محوریت آیات قرآن

شاگرد علامه طباطبایی بیان کرد: حجت‎الاسلام جعفریان در زمینه تنگه‌ای که پیامبر در جنگ احد سربازان را مامور حفاظت از آن کرد تحقیق کرده اند یا مثلا در زمینه محل زندگی حضرت نوح و کشتی ایشان باید تحقیق کنیم؛ محل فرود کشتی نوح نیز از جمله مباحثی است که تحقیقات بسیاری انجام شده است و ادعایی که امروز ترک‎ها در این زمینه مطرح کرده‎اند ما را باید به تحقیقات بیشتر ترغیب کند.

وی گفت: یکی از مهمترین مسایلی که می‎تواند در تحقیقات به کار برده شود، مسایل مرتبط به حضرت نوح(ع) است. در تورات در خصوص حضرت نوح(ع) مطالبی وجود دارد ولی بسیار کمتر از روایات ماست. در خصوص حضرت موسی(ع) که در 32 جای قرآن از داستان ایشان نام برده شده است نیز باید تحقیقات بسیاری صورت گیرد.

احمدی اظهارکرد: بیشترین داستان‎های قرآنی در خصوص حضرت موسی(ع) است و باید در این زمینه تحقیقات بیشتری از نظر باستان‌شناسی انجام شود زیرا در قرآن مسایل مرتبط با این داستان را ذکر کرده و از مسایلی است که باید آن را شناسایی کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مسئله حنین و سد ذوالقرنین، نیز جای تحقیق بسیار دارد. مسایل مرتبط با حضرت یونس یا اصحاب حجر از دیگر این مسایل است همچنین مسئله دیگر مسئله ذوالقرنین و سد ساخته شده به دست ایشان است.

آثار باستانی، ناموس کشور است

این محقق قرآنی با بیان اینکه آثار باستانی مثل ناموس ماست و نباید بگذاریم از بین برود ادامه داد: ایران دارای 7 هزار تپه باستانی است و بسیاری از آثار تاریخی ما در کشورهای غربی است حتی روس ها 150 قطعه از آثار باستانی ما را به سرقت بردند که این مسئله برای ما ننگ است.


منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین