۰۱ بهمن ۱۴۰۳ ۲۱ رجب ۱۴۴۶ - ۲۳ : ۱۱
وی درباره علل وجود ایام خاص زیارتی برای امام رئوف(ع) افزود: از آنجایی که امام رضا(ع) در آن زمان غریب بودند، نه مانند حالا که سالانه میلیونها زائر از سراسر جهان برای زیارت ایشان رهسپار مشهد مقدس میشوند، حضرت(ع) هزاران کیلومتر با محل ولادتشان فاصله داشتند و میبینیم که مانند سایر ائمه(ع) در آن زمان زائری نداشتند.
اصلانزاده وجود برخی جریانهای انحرافی در آن زمان را یکی دیگر از عوامل تأکید بر روز زیارتی علی بن موسی الرضا(ع) در 23 ذیالقعده دانست و ابراز داشت: در آن برهه جریان واقفیه که اعتقاد داشتند با شهادت امام موسی کاظم(ع) امامت به پایان رسیده است و امام هشتمی در کار نیست، برای نشان دادن جایگاه و مقام امام رضا(ع) در ایام خاص ولادت و شهادت تأکید زیادی به زیارت ایشان شده است.
وی درباره سند روایی در خصوص روز 23 ذیالقعده به عنوان روز زیارتی ضامن آهو ادامه داد: تنها جایی که سندی ارائه میدهد در «اقبال» مرحوم ابن طاووس است که ایشان بدون سند میگوید: من در کتاب پارسها یعنی غیر عربها دیدم که یکی از روزهایی که مستحب برای زیارت است، روز 23 ذیالقعده است.
دبیر واحد شبههشناسی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بنا بر نقل قولی روز 23 ذیالقعده روز شهادت امام رضا(ع) بیان شده است، گفت: در بحارالانوار جلد 23 به نقل از برادر علامه حلی معروف به «ابن مطهر حلی» در کتاب «العدد القویه» که ایشان هم بدون سند گفته است که روز شهادت امام رضا(ع) از نظر این شخص روز 23 ذیالقعده است، البته قولهای قویتر به عنوان مثال از ارشاد شیخ مفید هم نقل کرده است که روز شهادت آخر ماه صفر است، بنابراین طبق نقل قولی که روز شهادت امام (ع) را 23 ذیالقعده میداند،این روز را منتسب به امام رضا(ع) و روز زیارتی ایشان دانستهاند.