عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی
تقویم سال که ورق می‌خورد، به مناسبتهای مختلفی برمی‌خوریم که هر کدام از آنها به نوعی ما را به خاطرات و وقایع تاریخی پیوند می‌دهند.
عقیق:ایام ماه ذی القعده نیز همین شرایط را دارند و بیش از هر زمان دیگری دلهای مشتاق ارادتمندان به ثامن الحجج(ع) را متوجه این امام مهربان می‌کند که در هر کجا هستند، ایشان را زیارت کنند.
اما بیست و سومین روز از همین ماه گرامی؛ یعنی امروز، به روز زیارت مخصوص امام رضا(ع) شهرت دارد، روزی که برای زیارت و توسل به حضرتش اجر و ثواب بی‌شمار برشمرده شده و همه مشتاقان ثامن‌الحجج(ع) از راه‌های دور و نزدیک برای زیارت ایشان راهی مشهد مقدس می‌شوند.
براساس نقل قول سیدبن طاووس در کتاب «الاقبال الحسنه» زیارت حضرت ثامن الحجج(ع) در این روز مورد توصیه مؤکد قرار گرفته و البته بنا بر روایتی در چنین روزی شهادت حضرت نیز واقع شده است.
اگر به مفهوم و واقعیت متعالی زیارت توجه کنیم، می‌بینیم که آمدن روزهای زیارتی
 امام رضا(ع) و تکرار آنها در دفتر زندگی ما، فرصتی است برای توسل ویژه به ایشان که به عنوان نماینده خاندان عترت در میان ما ایرانیان قرار دارند، ضمن اینکه حضور در حرم و بارگاه حضرت، ما را به فکر وادار می‌کند که قطعاً باید بیش از پیش پیرو این امام رئوف باشیم.
امام رضا(ع) همیشه ما را از سر لطف و مهربانی به بارگاه خودشان دعوت می‌کنند و ما هر بار که مشرف می‌شویم، با خواندن زیارتنامه حضرت به ایشان قولهایی می‌دهیم و عهدی میان ما و حضرت بسته می‌شود که بر ماست به عهد خود با امام هشتم(ع) وفادار بمانیم.
زیارت، یعنی به خانه امن امام پناه آوردن و فیض‌های بی‌شماری را نصیب خود کردن و به عبارت دیگر یعنی تکریم و تجلیل از پیشوایانی که لحظه‌ای از اندیشه هدایت و ارشاد و تعلیم غفلت نداشتند و عمر پربار خویش را در راه راهنمایی مردم به پایان رساندند و جالب‌تر اینکه این بزرگواران همچنان در این دوره پس از شهادتشان لطف خود را شامل ما می‌کنند و راه راست را به ما نشان می‌دهند.
بنابراین زیارت امام رضا(ع) راه راستی است که حضرت به ما نشان می‌دهند، چنانکه شاعری خوش قریحه در این زمینه می‌گوید:«آن پرچمی که بر سر بام حریم توست/ راه بهشت را به محبان نشان دهد.»
امروز را بیش از همه روزهای زندگی پاس بداریم و به یاد همه مجاهدتهای بی مانند ثامن الحجج(ع) برای رهایی بشریت از بند نفس و رهیدن از اسارت منیت‌ها و حب و بغضهای دنیوی- که البته برای رسیدن ما به این حقایق جان مطهر حضرتش آماج سم کینه مأمون شد- طور دیگری متوجه امام رضا(ع) باشیم.
یادمان باشد، اگر هجرت تاریخی ایشان به ایران محقق نمی‌شد، از نعمت زندگی و تنفس در جوار بارگاه قدسی ثامن‌الحجج(ع) محروم می‌ماندیم و خدا را شکر که ولی نعمت ما در ایران هستند و هر وقت دلمان تنگ هر کدام از ائمه(ع) شود، راهی مشهد می‌شویم و یک دل سیر حضرت را به نیت همه خاندان عترت زیارت می‌کنیم.
23 ذی‌القعده روزی برای پاسداشت ارزشهایی است که وجود مقدس امام رضا(ع) بر سر آن ارزشها جان دادند و مظلومانه و در غربت به شهادت رسیدند و امروز پس از گذشت قرنها، همه ما وظیفه داریم با پیروی صحیح و اشاعه همه منویات این امام همام، پاسخی برای محنتها و رنجهای حضرت باشیم.
اجازه ندهیم بر اندیشه بلند ثامن الحجج(ع) غبار غربت بنشیند؛ زیرا جهان امروز تشنه این اندیشه ناب است تا به رستگاری و فلاح دست یابد.
یادمان باشد، امروز از دو زاویه حضرت رضا(ع) را بخوانیم، اول به نام نامی مادر ارجمندشان حضرت فاطمه زهرا(س) و پس از آن به نام مقدس فرزند جوان شهیدشان امام جواد(ع) که بی‌تردید امید استجابت دعاهایمان بی‌شمار خواهد بود.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین