عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۹
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: فیلسوفان بزرگی نظیر افلاطون و سقراط طالب حقیقت هستند اما جای تعجب این است که همین‌ها حاضر نیستند فضیلت خواهی را به وحی و نبوت برسانند.
عقیق:آیت‌الله سید محمد قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه در دومین شب علوم انسانی که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: یکی از تعاریف فلسفه، تأمل در حقیقت و مطالبه آن است، حقیقت برای طالب آن بر زندگی ارجحیت دارد.
وی در ادامه افزود: عمق درجات حقیقت آن گونه بر انسان تجلی می‌یابد که انسان طالب آن حقیقت را بر زندگی ترجیح می‌دهد و با خود می‌گوید اگر حقیقت را بفهمم، زندگی ارزش دارد و اگر نفهمم، زندگی هیچ گونه ارزشی ندارد.
آیت‌الله قائم‌مقامی با بیان اینکه مطالبه حقیقت بدون مطالبه فضیلت امکان پذیر نیست، گفت:‌ فهم درست مستقل از فضیلت نیست و لازمه دنیای مدرن تفکری است که انسان فکر می‌کند می‌تواند حقیقت را بدون فضیلت درک کند اما یکی از اتفاقات مبارک عصر ما به برکت انقلاب اسلامی این است که جهان متوجه شد انسان نمی تواند حقیقت را بدون درک از فضیلت فهم کند.
وی همچنین یادآور شد: تعریض بنده از فیلسوفان این است که فلسفه جای ستایش دارد درعین حال جای نکوهش نیز دارد. نکوهش بنده این است که چرا فیلسوف حاضر نیست تا انتهای راه به طلب حقیقت برود!
آیت‌الله قائم‌مقامی با اشاره به فیلسوفان بزرگی نظیر افلاطون و سقراط که طالب حقیقت هستند، افزود: جای تعجب این است که چرا فیلسوفان حاضر نیستند فضیلت خواهی را به وحی و نبوت برسانند.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین