عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی در حالی برگزارشد که مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل مهمان ویژه این مراسم بود.
عقیق:محور سخنرانی «علی اکبر ولایتی» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان فهرستی از برکات حضور حضرت رضا(ع) در ایران بود.
وی گفت: هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو نقطه عطف و تحول ورود اسلام به ایران است، چون با قبول ولیعهدی توسط امام هشتم(ع) تهدیدهای همه جانبه مأمون تبدیل به فرصتی برای گسترش تشیع در ایران شد. برپایی جلساتی مثل مناظره‌های علمی باعث شد، آنچه در مدینه محصور بود در ایران گسترش پیدا کند و دامنه گسترش  آن عالمگیر شود.
دکتر ولایتی در ادامه گفت: بر خلاف آنچه گفته می‌شود دولت صفویه تشیع را در ایران بنانهاد باید بگویم از زمان حضور امام رضا (ع) در ایران پایه‌های تشیع اثنی عشری بنا گذاشته شد و دولت صفویه از این تشیع جا افتاده و در دل‌ها تنیده شده برای ایجاد وحدت و وفاق ملی استفاده کرد.  وی با اشاره به جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، این جشنواره  را وسیله‌ای برای تشویق افراد صاحبنظر و فرهیختگانی دانست که در حوزه معارف رضوی فعالیت دارند و افزود: این جشنواره هر ساله
 زمینه ای برای تولید آثار ارزشمند در حوزه معارف رضوی در جهان اسلام فراهم  آورده است. وی با اشاره به خلق آثار ارزشمندی همچون کتاب «دایره المعارف رضوی» ذیل این جشنواره تصریح کرد: خوشبختانه جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی هر ساله روند رو به کمالی در جهت ترویج و نشر معارف اهل بیت(ع) بخصوص حضرت رضا(ع) داشته است.

 رقابت فشرده بود
در ادامه این مراسم محمدهادی زاهدی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به بخش‌های هشتمین جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی، گفت: در مجموع 348 اثر به زبان‌های فارسی، عربی، اردو، ترکمنی، فرانسوی و انگلیسی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و 5 گروه داوری کار قضاوت این آثار را برعهده داشتند.
در برخی حوزه‌ها همچون علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی و داستان به حدی کیفیت آثار بالا بود که آثار برگزیده بسختی و با اختلاف اندک انتخاب شد.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش با ارایه آماری جالب از نگهداری حدود 28 میلیون منبع و مدرک اطلاعاتی در کتابخانه آستان قدس رضوی خبر داد و توضیح داد: بیش از 97 هزار نسخه خطی به جز 15 هزار کتاب خطی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، 55 هزار نسخه کتاب چاپ سنگی، یک میلیون و 600 هزار کتاب چاپی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و بیش از 2 میلیون کتاب الکترونیکی، 8 میلیون منبع دیجیتال، 13 میلیون برگ سند و یک میلیون و 700 هزار نشریه در سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
وی از کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از برکات حضرت رضا(ع) در خراسان نام برد و افزود: بیش از 11 قرن است که این کتابخانه، آثار موقوفه علما و دانشمندان را گردآوری کرده است.

 رهبر انقلاب و سنت وقف
وی با معرفی آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر فرزانه انقلاب به عنوان بزرگترین واقف کتاب در طول تاریخ آستان قدس رضوی، گفت: عالمان و فرزانگان بی‌شماری از دیرباز
 تا کنون آثارشان را وقف کتابخانه آستان قدس رضوی کرده اند.
زاهدی تصریح کرد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با توجه و عنایت رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری و همچنین مدیریت آیت ا... واعظ طبسی، زمینه جهش بزرگی در کتابخانه آستان قدس رضوی فراهم شده و این کتابخانه از یک کتابخانه کوچک به گنجینه بزرگی تبدیل شده و مایه افتخار جهان اسلام به شمار می‌رود که این امر از عنایت حضرت شمس الشموس(ع) سرچشمه گرفته است.
در ادامه این مراسم از دو کتاب «بوی بهشت» (مجموعه داستان‌هایی از شفایافتگان حرم مطهر رضوی) و مجموعه هشت جلدی «زائر رضوی» (در زمینه سیره و سبک زندگی امام رضا (ع)) از انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) رونمایی شد و برگزیدگان به شرح زیر اعلام شدند:
از آیت‌ا... محمدی ری‌شهری به دلیل تألیف دوره چهارجلدی «حکمت‌نامه رضوی» به زبان‌های فارسی و عربی به عنوان رتبه اول و از مرتضی طاهری و محمدکاظم بهنیا برای نگارش کتاب «التفسیر المرتضی للامام علی بن موسی الرضا (ع)» به عنوان رتبه‌ دوم در محور علوم و معارف رضوی با رویکرد علمی و پژوهشی قدردانی شد.
در محور زیارت نیز با رویکرد علمی و پژوهشی، از حسن امیرزاده گرو از مشهد برای نگارش «زیارت و زائران علی بن موسی الرضا (ع) آستان قدس در دوران قاجار» به عنوان رتبه سوم قدردانی شد. هیأت داوران در این محور هیچ یک از آثار را حایز رتبه‌های اول و دوم ندانستند.
در بخش ویژه این جشنواره رتبه نخست به بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به دلیل نشر جلد اول «دائره المعارف آستان قدس رضوی» تعلق گرفت و دکتر احمد پاکتچی با تألیف جلد اول «مجموعه مقالات ابعاد شخصیت و زندگی حضرت امام رضا (ع)» رتبه دوم را از آن خود ساخت.در محور زبان‌های خارجی و ترجمه، از کتاب «امام رضا (ع)» به زبان ترکی اثر رسول اسماعیل زاده ــ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ــ قدردانی شد.
حسینعلی مصطفوی گرو برای کتاب «امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت» به زبان روسی و علیرضا قلی‌نژاد به دلیل نگارش کتاب‌ «حکایت آفتاب» به زبان فرانسه نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.
در محور شعر، کتاب‌های «غزال غزل: ناب‌ترین سروده‌های شاعران آستان حضرت علی بن موسی الرضا المرتضی (ع)» گردآوری سید جمال هادیان طبائی زواره و «کوچه‌های خراسان: گزیده مجموعه شعر در سایه‌سار آفتاب» گردآوری علی‌اصغر دلیلی صالح، به طور مشترک، رتبه سوم را یافتند. در این محور هیچ اثری شایسته دریافت رتبه‌های اول و دوم شناخته نشد.
در محور داستان، سعید تشکری به دلیل تألیف کتاب «غریب قریب» از مشهد، مظفر سالاری برای نگارش کتاب «مینوی نگاه تو: مجموعه داستان‌های کوتاه بر اساس زندگی امام رضا (ع)» از قم و سید علی شجاعی به دلیل تألیف کتاب «به بلندای آن ردا» از تهران به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. در محور کودک و نوجوان، کتاب‌های «طعم شیرین زیارت» نوشته ابراهیم اکبرزاده از تهران و «مهربان‌ترین: قصه زندگی امام رضا (ع)» اثر مجید ملامحمدی از قم به عنوان رتبه‌های دوم و سوم مورد قدردانی قرار گرفتند؛ در این محور هیچ اثری رتبه اول را نیافت. در بخش کتاب دیجیتال، دو کتاب «بهشت را به خانه‌ات ببر» و «در همسایگی خدا» تولید مؤسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی و «سیره معصومان (ع)» تولید مؤسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش شایسته چاپ نیز هیأت داوران هیچ اثری را شایسته احراز رتبه نشناختند.
در بخش ناشر فعال، رتبه نخست به بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، رتبه دوم به معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی و رتبه سوم به مؤسسه علمی‌ـ‌فرهنگی دارالحدیث داده شد. انتشارات نیستان نیز عنوان «شایسته تقدیر» را یافت.
سرانجام در بخش پایان‌نامه، محمود دلیری توندری برای نگارش «پژوهشی در روایات طبی امام رضا (ع)» و سعیده جلالیان سده به دلیل پژوهش «تاریخ صندوق‌ها و ضریح‌های مرقد امام رضا (ع)» به عنوان شایسته تقدیر اعلام شدند.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین