عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۷
يك روزنامه نگار پيرامون شاخصه‌هاي سفر معنوي حج، اظهار كرد: سفر معنوي حج به عنوان يك نياز از شاخص‌ترين برنامه‌هاي عبادي دين مبين اسلام است.
عقیق:مهدي خوانساري با بيان اينكه سفر معنوي حج از چند منظر قابل تامل است، گفت: نخست آنكه همه اعمالي كه در اين سفر از سوي حجاج بايد انجام شود هم صورت ظاهري و هم باطني دارد، انجام صحيح صورت ظاهري اعمال دراين سفر همچون به جا آوردن سعي صفا و مروه، رمي جمرات و قرباني كردن شرط لازم مقبول شدن حج تمتع است.
وي افزود: در پشت هر عملي كه در حج تمتع از سوي حجاج انجام مي‌شود لايه‌هاي دروني و حكمتي نهفته است كه تاثير آن در زندگي حاجي ظهور و بروز مي‌كند، قرباني كردن هواهاي نفساني، بي‌اعتنايي به شيطان و توجه به كوچكترين اعمال چون اذيت نكردن هيچ حيواني و نكشتن حتي پشه‌اي، در احرام بودن به مدت لازم و ايستادن در مقابل آنچه كه نفس فرمان به انجام مي‌دهد ولي نبايد انجام داد، همگي از حكمت‌هاست.
اين خبرنگار عنوان كرد: حجاج در سفر حج با ترتيب اعمالي كه بايد طبق دستور انجام دهند در نهايت از خودشناسي به خداشناسي مي‌رسند كه دراين ميان، تداوم و استمرار اين حالت معنوي كه بزرگترين دستاورد حج است در زندگي دنيوي حائز اهميت است.
وي خاطرنشان كرد: مهمترين تاثير تداوم دراين حالت معنوي حاصله از سفر حج، ساختن بنيادهاي جامعه اسلامي در تراز نظام اسلامي است، تداوم در اخلاقيات، معنويات، اعمال زندگي دنيوي با نگاه به آخرت و پرهيز دائمي از شيطان و خود را در محضر خدا دانستن همگي تاثيرات مثبت اجتماعي را به همراه دارد.
خوانساري در پايان به حضور اقشار، نمايندگان و فرهيختگان مختلف جهان اسلام در اين اجتماع بي‌بديل جهاني (حج) اشاره كرد و گفت: دراين سفر معنوي علاوه بر جنبه‌هاي عبادي و معنوي، دستاوردها و كاركردهاي متعدد ديگر؛ با توجه به حضور فرهنگ‌ها و ملتها، و نژادهاي مختلف در عرصه سياست خارجي و بين‌الملل از حج مي توان بهره برد، هر اقدام و عملي كه موجب تقويت وحدت امت اسلام شود، مثمر ثمر است.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین