عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۸۰۴
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
جلسه هفتگی تفسیر قرآن در مسجد علی ابن حسین(ع)
با علم و سواد نمی شود به جنگ شیطان رفت. کسانی که به قرآن عمل نکردند آنها گرفتار نفس اماره شدند. شیطان در مقابل آدم سجده نکرد. عالم شدن مهم نیست. مهم این است که انسان بنده مخلص باشد.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم هفتگی تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله سید محمد ضیاء آبادی و مداحی حاج محمد مهجور در مسجد علی ابن حسین(ع) برگزار شد.

  • گزیده ای از سخنان آیت الله ضیاء آبادی را بخوانید:

_ امیرالمؤمنین(ع) می فرماید ای مردم خطرناک ترین بیماری روحی که  می ترسم که بر شما عارض شود و شما را از پای در آورد بیماری تبعیت کردن و پیروی از هوای نفس است. مبادا هوای نفس را معبود خود قرار دهید و دیگری آرزوهای دراز برای تأمین زندگی است. یعنی خود را دیدن و خدا را ندیدن و دنیا را دیدن و آخرت را فراموش کردن است. این بیماری مهلک است.

_ مراقب باشید که هوای نفس نداشته باشید. هوا پرست نباشید. این بیماری این قدر خطرناک است که به خود پیامبر هم خطاب می شود مواظب این بیماری باشد. در آیات فراوانی داریم که خداوند پیامبر را خطاب می دهد که ای پیامبر مراقب باش. همچنین خداوند خطاب به امت مسلمان می فرماید مواظب باشید که به راه کفار نروید.

_ اگر اندکی دقت کنید مفاسد و انحرافاتی که در زندگی خانوادگی و اجتماعی به وجود آمده و در نتیجه افرادی بی خانمان شدند و جوانان به انحراف کشیده شدند و زن ها و دختران از عفت بیرون رفته اند و در منجلاب بدبختی فرو رفتند فقط به خاطر این است که یک لحظه هواپرستی کردند و یک عمر باید بدبختی را طی کنند.

_ چه سعادتمند و خوشبخت هستند کسانی  که از اول جوانی مواظب بودند که با مراقبت و تربیت به یک درجه از قوت روح برسند تا بتوانند نفس اماره را مهار کنند. دل را تابع خدا کنند و نه این که دل را تابع نفس اماره کنند. هر چه خدا دوست دارد را انجام دهند.

_ پیامبر مبارزه با هوای نفس را جهاد اکبر می داند. خداوند سفارش به جهاد اکبر دارد. پیامبر جنگ با کفار را جهاد اصغر نامیده است. جهاد اکبر مشکل است ولی نشدنی نیست. تنها پیامبران و امامان نبودند که جهاد اکبر می کردند بلکه علما و صلحا و بزرگانی بودند که جهاد اکبر می کردند و واقعا با هوای نفس مبارزه می کردند. آنها متقی بودند.آنها کسانی بودند که دنبال دنیا نرفتند ولی دنیا به سراغشان آمد ولی باز هم مواظب بودند. آنها فقط خدا را می خواستند.

_ با علم و سواد نمی شود به جنگ شیطان رفت. کسانی که به قرآن عمل نکردند آنها گرفتار نفس اماره شدند. شیطان در مقابل آدم سجده نکرد. عالم شدن مهم نیست. مهم این است که انسان بنده مخلص باشد. برای ریا کاری بنده خدا نباشیم. عبد با اخلاص برای خدا باشیم. خدا قسم خورده که تمام افراد بشر در زیانند و رو به شیطان می روند الا یک دسته که ایمان و عمل صالح دارند.

_ خدا و معاد را در نظر بگیرید  و عمل صالح انجام دهید. عملی که برای خدا نباشد عمل صالح نیست. کسی که روزه می گیرد و نماز می خواند و عبادت می کند ولی گناه هم می کند این عمل صالح نیست. روز قیامت روز حساب است.

_ آدم عاقل که باور دارد گناه کردن جهنم است به دنبال گناه نمی رود. انسانی که گناه می کند روز حساب را از یاد برده است.

_  انسان عقل دارد و عمل می کند. انسان با عقلی که دارد باید دنبال علم و عمل باشد. خالق انسان برنامه دارد که این برنامه را پیامبر آورده است.پس باید دنبال عمل باشیم.ابتدا عقل و وحی است و در دنبال آن علم و عمل هم باید باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین