عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
۹ شهریور سالروز ربودن امام صدر
ارتباط امام موسی صدر با دیگر ادیان بسیار صمیمانه بود به طوری که مدتی پس از ورودش به لبنان، سخنران اصلی مسیحیان شده بود و در یکپارچه سازی ادیان در منطقه بسیار موفق عمل کرد.

عقیق:نهم شهریور ماه (سالروز ربودن امام موسی صدر توسط رژیم قذافی در سال 1357) است. وی مرجع دینی و سیاسی شیعیان در دوران خود بود که در یک دوره‌ای ربوده و سرنوشتش نامعلوم شد.

وی در کشورهای لبنان و جبل‌عامل فعالیت‌های زیادی انجام داد از ساخت مدارس و مساجد تا ترویج به اسلام و آموزش مردم. از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی امام موسی صدر می‌توان به «تواضع و بزرگواری» وی اشاره کرد.

سیدموسی صدر نه تنها سر کار و با دوستان و آشنایان بلکه در برخورد با هر فردی خلق محمدی خود را بروز می‌داد. فردی از آشنایان نجفی او اینگونه می‌گوید:‌ «امام در موقع کار و حمل اثاثیه سفر، بیشتر از همه کار انجام می‌داد و سنگین‌ترین وسایل، همیشه بر دوش وی قرار داشت. در وقت شوخی و مزاح، مزاح‌های علمی و اخلاقی جالبی می‌کرد. خدا می دادند که ما در این سفر و در برخوردهای دیگری که داشتیم، همه محبت، تواضع، وقار و بزرگواری از او دیدم. تمامی اوصافی که در روایات برای علما ذکر شده است، همه‌اش در آقا موسی صدر جمع شده بود.»

گفته‌اند که حدود 4 بار تلاش کردند تا او را ترور کنند اما ناموفق بود حتی یک بار هم که کمین کرده بودند که با آر پی جی او را بزنند خوشبختانه ماشین او زودتر از آن مسیر عبور کرده بود و بعد هم این مزدوران توسط جوانان امل دستگیر شدند اما نکته جالب گذشت و بردباری ایشان است که حتی این مأموران گماشته را نیز بخشیده و بلافاصله آزاد کردند.

یکی دیگر از ویژگی‌های اخلاقی امام موسی صدر روح بندگی خاص ایشان در مقام رهبر در جامعه اسلامی بود، ایشان انسانی متعبد به تمام معنا بودند و با همه جایگاه ویژه‌ای که در اجتماع داشتند در احترام به خانواده و به ویژه پدر زبانزد خاص و عام شدند.

برخورد ایشان با پدرشان بسیار تحسین برانگیز بود و ارتباط بسیار خوبشان را نمایش می‌داد یکی از مهمترین رمزهای موفقیت فردی، اجتماعی، سیاسی و ... امام موسی صدر نیز همین رمز عاشقانه رفتار کردن با پدر و مادر و خانواده بود.

ارتباط سیدموسی صدر با دیگر ادیان نیز صمیمانه بود چرا که با ورود ایشان به لبنان اختلافات بین مسلمانان و مسیحیان کمتر شد و نقشه‌های دشمنان در اختلاف افکنی بی ثمر ماند و بنابراین طرفداران این دو دین را با هم دوست و مهربان ساخت.

حتی اخباری هست که وی در مراسم‌های مسیحیان هم شرکت می‌کرده و خود را در غم و شادی آنها سهیم می‌دانسته و با آنها رابطه دوستی داشته است بنابراین در زمان کوتاهی با برخورد سنجیده جامعه مسیحیان را یکپارچه ساخته و ارتباطشان با مسلمانان را بهبود داده است حتی برای مسیحیان سخنرانی هم می‌کرده است.

هنگامی که خبر ربوده شدن امام موسی صدر انتشار یافت بی تابی و نگرانی جهان اسلام را فرا گرفت و ملت‌هایی که کوچکترین شناختی از وی داشتند به غم و اندوه فرو رفتند. مردم لبنان یکپارچه به هیجان درآمدند و اعتصاب سرتاسری همه جا را از تحرک باز داشت.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین