عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
حاج عباس دلجو:
پیشکسوت مداحی و ستایشگری اهل بیت (ع) ضمن حیاتی خواندن مقوله امام شناسی در مداحی گفت: مداحی تبلیغ ولایت و امامت است و شروع کننده این واقعه بزرگ جامعه شاعران می­باشند.
عقیق:حاج عباس دلجو در مجمع عمومی ستایشگران اهل بیت(ع) که به مناسبت ولادت امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: حسادت، رقابت ناسالم و بی­تفاتی مداحان از موانع رشد این قشر می­باشند و ما باید با قدم­های خود و عبور از این موانع، عرصه مداحی را به سمت جهانی شدن سوق دهیم.

وی در ادامه با اشاره به مبحث امام شناسی که موضوع مهم دهه کرامت است، بیان داشت: بیشتر کسانی که نمی­توانند روضه­خوانی کنند در این مقوله ایراد دارند و با برطرف کردن 22 یا 23 مورد در ارتباط با امام شناسی توانایی روضه­خوانی را پیدا می­کنند.

حاج عباس دلجو با بیان اینکه سلام مستقیم ما به اهل بیت (ع) ارزشی ندارد، اذعان داشت: شیخ بهایی در مقدمه کتاب­های خود شعری را با این مضمون می­آورد که «سلام خداوند بر شما اهل بیت (ع) چرا که من در جایگاه سلام دادن به شما نیستم و سلام من ارزشی ندارد.»

پیشکسوت ستایشگری اهل بیت (ع) یادآور شد: هرگز ادعا نکنید که من مداح اهل بیت می­باشم. مأمون شخصی رو نزد یکی از شاعران فرستاد و پرسید که چرا شعری در مدح امام رضا (ع) نمی­سرایی؟ و آن شاعر خوش ذوق پاسخ داد که وقتی جبرئیل خادم دربار ایشان است، من اجازه و لیاقت شعر سرودن در مدح امام رضا (ع) را ندارم.

وی در ادامه تأکید کرد: لازمه جهانی شدن مداحی، علمی­گرایی آن است. اگر ستایشگری را به طور علمی انجام دهیم تغییرهای زیادی را در سبک، وزن، شعر و حتی شخص مداح مشاهده می­کنیم.

حاج عباس دلجو با اشاره به اینکه شناخت مشخصات ائمه (ع) با امام شناسی تفاوت­های بسیاری دارد، گفت: از عوارض عدم شناخت امامان می­توان به ناقص بودن ایمان و اسلام، عدم استجابت ادعیه و عدم پذیرفتن واجبات و مستحبات اشاره کرد.

استاد و مدرس ستایشگری اهل بیت (ع) با ذکر اینکه مداحی متشکل از دو بخش علم و هنر است، عنوان کرد: در حقیقت علم و هنر زیر نظر بخش عقیدتی می­باشند و ماهیت ذکر مناقب اهل بیت (ع) قسمت اعتقادی آن می­باشد.

وی در تشریح بخش اعتقادی افزود: مداحی تبلیغ ولایت و امامت است و برای شروع این رستاخیز بزرگ باید از جامعه شاعران شروع کرد چرا که اگر شاعر امام شناس نباشد، اشعاری می­سراید که ایراد امام شناسی داشته و موجب تحریف در معارف اسلامی اهل بیت (ع) می­شود.

حاج عباس دلجو در ادامه با بیان هفت مورد ضروری برای ورود به مقوله امام شناسی تصریح کرد: معارف مربوط به خلقت امام، نور امام، ولایت و اختیارهای امام، خواسته­های امام، علم امام و حیات و ممات امام از لوازم امام شناسی می­باشند و ما موظف به دانستن نقش و وظیفه هر امام معصوم در دوران امامت خود می­باشیم.

استاد و مدرس مداحی اضافه کرد: اگر شخصی امام شناس نباشد، حتی در مدح اهل بیت (ع) نیز دچار اغراق، تحریف و کفرگویی می­شود و در قبال سخنان و اشعار خود مسئول می­باشد.

وی در پایان ضمن معرفی بابی از فصل آخر جلد اول کتاب «منتهی­الآمال» خاطرنشان کرد: این باب «نصیحت­ها و نبایست­های مداحی» نام دارد و در آن به وظایف و مناهی جامعه مداحان اشاره شده است و من خواندن این باب را به جامعه مداحان توصیه می­کنم.


منبع:بسیج مداحان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین