عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۴۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
رایزن فرهنگی ایران در عشق‌آباد گفت: مراسم میلاد امام رضا(ع) با حضور ایرانیان مقیم ترکمنستان و کارشناسان علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقشار مختلف مردم، امروز در قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم برگزار می‌‏شود.
عقیق:«رسول اسماعیل‌زاده» رایزن فرهنگی سفارت ایران در عشق‌‏آباد تصریح کرد: مراسم میلاد امام رضا(ع) امروز (چهارشنبه) در محل قدمگاه حضرت امام رضا (ع) در مجموعه تاریخی باستانی «مرو» قدیم (جنوب ترکمنستان) همچون سال‌های گذشته برگزار شود.
اسماعیل زاده اضافه کرد: آیت الله «مهدی هادوی» استاد دانشگاه و از روحانیون برجسته ایران و نیز هیئت فرهنگی اعزامی از آستانه قدس رضوی قرار است در این جشن در کنار شعیان و علاقه‌مندان به اهل بیت از سراسر کشور ترکمنستان حضور داشته باشند. 
وی افزود: برگزاری همایش و جشن به مناسبت ولادت امام رضا (ع) در محل قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم با حضور ایرانیان مقیم، مقامات فرهنگی کشورمان، شخصیت‏ها، فرهنگیان و علاقه‏‌مندان به حضرت در واقع تاثیری مثبت در توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط فرهنگی بین ملت ایران و ترکمنستان خواهد گذاشت.
اسماعیل زاده ادامه داد:  مرو قدیم جزو افتخارات ملی تاریخی و باستانی ملت ترکمنستان است و مردم این مرز بوم برای امام رضا(ع) احترام خاصی قائل هستند و ایشان را به عنوان «قزیل امام» یعنی «امام طلایی» می‌نامند که برگزاری همایش مذکور نیز در راستای آشنایی آن حضرت و احیای تاریخ، فرهنگ و اشتراکات بین ایران و ترکمنستان نقش محوری ایفا می‌کند.
وی اضافه کرد: گرامیداشت شخصیت‏‌های مشترک 2 ملت بزرگ ایران و ترکمنستان یک
مرو قدیم که در سال‏های دهه آخر سال 200 هجری پایتخت حکومت اسلامی بود، در محلی معروف به کاخ «مأمون‏‌الرشید» قرار دارد و حضرت رضا (ع) ‌در مدت 2 سالی که در مرو اقامت داشتند قسمت‌‏های مجلل کاخ مأمون را برای سکونت انتخاب نکردند بلکه در گوشه‏‌ای از حیاط کاخ در منزلی معمولی زندگی می‌‏کردند.
بنا به تحقیق تاریخ‏ نویسان و جغرافی‏دانان، علیرغم گذشت سال‏‏‌ها و خراب شدن آن کاخ مجلل آثاری از خانه آن حضرت باقی مانده که در بین مردم ترکمنستان به «قدمگاه حضرت امام رضا(ع)» معروف است..


منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین