عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۲۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
مسابقات قرآن «تسنیم» پنجم شهریورماه با برگزاری مرحله استانی در رشته‌های مفاهیم، حفظ و قرائت قرآن در ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور آغاز می‌شود. در مراسم اختتامیه این رقابت‌ها از 3 خانواده برتر قرآنی تجلیل به عمل می‌آید.

عقیق:مرحله استانی مسابقات تسنیم در رشته‌های «مفاهیم»، «حفظ» و «قرائت» قرآن کریم به صورت هم زمان 5 و 6 شهریور ماه 1394 در ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های کشور برگزار خواهد شد.

در ادوار گذشته مرحله استانی به صورت متمرکز در تمامی دستگاه‌های عضو برگزار می‌شد، امّا این دوره هرکدام از 33 دستگاه فرهنگی باید مرحله استانی را در همان نهاد اجرا و نفرات منتخب را برای حضور در مرحله کشوری که آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد، معرفی کنند.

در برخی از دستگاه‌های فرهنگی که همانند آستان مقدس سیدالکریم محدود یک استان هستند، فقط مرحله استانی برگزار می‌شود.

غیر از سازمان تبلیغات اسلامی که مرحله استانی مسابقات قرآن تسنیم را پنجم و ششم شهریورماه برگزار می‌کند، برای برگزاری مرحله استانی در دیگر دستگاه‌های فرهنگی زمان‌بندی مشخصی تعیین نشده است و دستگاه‌های فرهنگی باید این مسابقات را در هر زمانی که فرصت آن فراهم شد در سطح استان برگزار و اسامی منتخبان استانی را تا آذرماه به سازمان دارالقرآن الکریم اعلام کنند.

تعداد 1681 نفر در کل ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها از بین کارکنان و خانواده پرسنل این دستگاه در این دوره از مسابقات ثبت‌نام کردند که استان کرمانشاه با حضور 164 نفر عنوان بیشترین شرکت‌کننده را دارد.

مسابقات به صورت کتبی و شفاهی برگزار خواهد شد که در رشته حفظ موضوعی و مفاهیم به صورت کتبی و رأس ساعت 9 صبح پنجم شهریورماه به صورت هم زمان در سالن اجتماعات ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها و یا سالن‌های در نظر گرفته شده در مرکز استان اجرا می‌شود و متعاقب آن نیز مسابقات شفاهی انجام خواهد شد.

شرکت کنندگان در این مسابقات، باید از کارکنان  رسمی،‌ پیمانی، قراردادی ثابت و یا قراردادی پاره وقت باشند و هر فرد فقط در یکی از رشته‌های حفظ یا قرائت تدویر(ترتیل)، مجاز به شرکت در مسابقه خواهد بود و تمامی علاقه‌مندان مجاز به شرکت در رشته مفاهیم (با رویکرد سبک زندگی اسلامی) خواهند بود.

ثبت نام نفرات اول کشوری سال گذشته، فقط در رشته‌ای که سال قبل در آن رتبه کسب نکرده‌اند، مجاز خواهد بود و همچنین کسانی که در مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشجویی و تسنیم، در سطح استان و یا کشور، در رشته‌های قرائت و حفظ (10) جزء به بالا، حائز رتبه اول تا سوم شده‌اند، مجاز به شرکت در این مسابقات نیستند.

مرحله استانی مسابقات، علاوه بر تقدیر انفرادی از برگزیدگان در مرحله استانی، به سه خانواده برتر قرآنی که معدل امتیاز آنها نسبت به سایرین بیشتر باشد، جوایزی اهدا خواهد شد.

رشته‌های منظور شده در این دوره از مسابقات برای گروه کارکنان، همسران و فرزندان (بالای 18 سال) شامل حفظ موضوعی «40 موضوع قرآنی» با ترجمه، حفظ «یک» جزء قرآن کریم و حفظ «سه» جزء قرآن کریم بصورت پیوسته، حفظ «10» جزء، «20» جزء و کل قرآن کریم و «قرائت» به روش تدویر (ترتیل) و همچنین در رشته مفاهیم موضوعات برگرفته از کتب قرآنی است.

بنا بر این گزارش، 33 دستگاه فرهنگی کشور همچون «سازمان صدا و سیما»، «سازمان تبلیغات اسلامی»، «سازمان اوقاف و امور خیریه»، «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها»، «حوزه هنری»، «بنیاد شهید و امورایثارگران»، «اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان»، «شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور»، «بعثه مقام معظم رهبری»، «ستاد اقامه نماز»، «مرکز رسیدگی به امور مساجد»، «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، «دفتر تبلیغات اسلامی»، «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران»، «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «آستان قدس رضوی»، «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی»، «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»، «موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی»، «شورای عالی قرآن و مرکز طبع قرآن کریم» و «آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)» در این مسابقات حضور دارند که با توجه به نظر شورای تخصصی این مسابقات مبنی بر شرکت سایر دستگاههای فرهنگی در این مسابقات قرآنی، از «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» نیز در این مسابقات دعوت بعمل آمد.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین