عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
عضو جامعه مدرسین حوزه:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دشمن به راحتی از مجموعه مداحان فرقه سازی کرده و مذهب درست می کند؛ پس باید مراقب بود و محافظت کرد.
عقیق:آیت الله محمدجواد فاضل، در دیدار با اعضای کانون مداحان و شاعران آئینی استان قم، ضمن تبریک دهه کرامت و با بیان این مطلب که مداحان افتخاری برای مکتب اهل بیت(ع) هستند، اظهار داشت: راه اندازی کانون مداحان و شاعران آئینی از ضروریات بوده که خوشبختانه انجام شده است.

وی ابراز داشت: پس از انقلاب اسلامی، عده ای از متدینین وارد عرصه مداحی شده و در جبهه های جنگ و در ایران اسلامی بسیار تأثیرگذار بودند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که مجموعه مداحان نیاز به هدایت دارد، خاطرنشان ساخت: اگر مجموعه ای متصدی حفظ، تقویت و مراقبت از مداحان عزیز نباشد،  سرانجام خوبی نخواهد داشت.

این استاد حوزه تصریح کرد: تاریخ نشان داده که دشمن نسبت به جریان های فراگیر جامعه از جمله مداحان ، برنامه ریزی داشته و با مباحث گوناگون بر آن ورود می کند.

*دشمن به راحتی از مجموعه های مذهبی فرقه سازی می کند

آیت الله فاضل بیان داشت: دشمن به راحتی از این مجموعه فرقه سازی کرده و مذهب درست می کند؛ پس باید مراقب بود و محافظت کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: مداحان از ظرفیت بالایی برخوردار هستند که به برکت انقلاب و اهل بیت(ع) ترویج پیدا کرده و باید برای آنان برنامه داشت.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به سخن امام باقر(ع) درباره کمیت شاعر، ابراز داشت: حضرت به این شاعر معروف اهل بیت (ع) فرمود: «لا تَزالُ مُؤیَّداً بِرُوحِ الْقُدُسِ/ تو همیشه به وسیله "روح القدس" تقویت مى شوى» که این جمله افتخار بزرگی برای شاعران و مداحان است.

*عنوان مداح اهل بیت(ع)، عنوان بزرگی است

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: عنوان مداح اهل بیت(ع)، عنوان کوچکی نیست و مداحان، باید به آن توجه داشته باشند.

آیت الله فاضل تصریح کرد: دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر راه اندازی کانون مداحان در کشور، از ضروریاتی بوده که ایشان به آن توجه داشتند.

وی با بیان این مطلب که از قم انتظارات ویژه وجود دارد، اظهار داشت: همانطور که از طلاب، فضلا، کاسبان و ... قمی انتظار ویژه وجود دارد؛ از مداحان قم نیز این انتظار است که سرآمد باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، ابراز داشت: حضرت در این روایت فرمودند: «سَلامُ اللهِ عَلي اَهْلِ قُمَّ؛ يُسْقِي اللهُ بِلادَ هُمُ الغَيْثَ وَ يُنْزِلُ اللهُ عَلَيْهِمْ الْبَرَكاتِ وَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ؛ هُمْ اَهلُ رُكُوعٍ و سُجُودٍ وَ قِيامٍ وَ قُعُودٍ؛ هُمُ الفُقَهاءُ؛ الفُهَماءُ، هُمْ اَهْلُ الدِّرايَةِ وَالرِّوايَةِ وَ حُسْنِ الْعِبادَةِ/ سلام خدا بر مردم قم، خداوند بلادشان را از باران سيراب گرداند و بركاتش را بر آنان فرود آورد و گناهانشان را به خوبي‌ها و حسنات تبديل فرمايد. آنان اهل ركوع و سجود و قيام و قعودند. آنان فقيه و فهيمند. آنان اهل شناخت حقايق و بيان حقايقند و عبادتشان نيكو و زيباست».

این استاد حوزه افزود: منظور از اهل قم در این روایت، اشخاصی هستند که به یاری اهل بیت (ع) شتافته و به دنبال تقویت آنها هستند و چیزی غیر از قرآن و اهل بیت (ع) برای آنان معنا ندارد.

آیت الله فاضل با تأکید بر آموزش مداحان، خاطرنشان ساخت: اگر بخواهید قم در کشور همانند سایر موضوعات دیگر ویژه باشد، باید برای مداحان کشور برنامه داشته و به آنان آموزش دهید.

*قم را مهد آموزش مداحان کشور کنید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید قم را مهد آموزش مداحان در کشور کنید تا همچنان سرآمد بمانید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: امروزه در اشعار شاعران، سیره، مناقب، مصائب، صفات ائمه و ... وجود دارد؛ اما متأسفانه از احادیث اعتقادی خالی است و شعرای قم باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند.

این استاد حوزه بیان داشت: اشعار متضمن مسائل اعتقادی توحید، نبوت، امامت، معاد و ... بسیار تأثیرگذار است.

آیت الله فاضل لنکرانی یادآور شد: امروز دشمنان برای تخریب شیعه به اشعاری همچون «من زینب اللهی هستم» استناد می کنند که باید این معضلات برطرف شود.

*مداحان اشعار اعتقادی خالص بسرایند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: مداحان اشعار اعتقادی خالص و صحیح بسرایند؛ چراکه جامعه به این مسائل نیازمند است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان خاطرنشان ساخت: تقویت انسجام در کانون مداحان و شعرای آئینی قم، از نکات مهم است که باید مراقب بود.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین