عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۸۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
رسانه هاي سعودي از بررسي ميزان آمادگي موسسات طوافه براي موسم حج امسال و هشدارها و توصيه هاي مهم به حجاج در زمينه بهداشت و سلامت خبر دادند.
عقیق: روزنامه الرياض از بررسي ميزان آمادگي موسسات طوافه براي موسم حج امسال خبر داد.
بر اساس اين گزارش، محمد بن مفرج العميري رئيس اداره امور طواف در اداره كل امور حرمين شريفين نشستي را با احمد الحريبي مشاور وزير حج برگزار كرد كه طي آن آمادگي هاي موسسات طوافه براي موسم حج امسال بررسي شد.
طرفين در اين نشست بر اهميت ارائه خدمات مطلوب و تشويق مطوفان موسسات براي انجام مسئوليت خود و فعال سازي فعاليت از طريق مواضع ميداني داخل مسجدالحرام تاكيد كردند.
همچنين ميزان آمادگي موسسات و شركتهاي جابجاكننده حجاج در موسم حج امسال بررسي شد.
به نوشته عكاظ، محمد طلال سمسم معاون امور برنامه ريزي و توسعه وزارت حج عربستان بازديدهاي خود براي اطلاع از ميزان آمادگي موسسات و شركتهاي نقليه را همزمان با ورود پيشگامان حجاج بيت الله الحرام آغاز كرد.
وزارت حج عربستان تاكيد كرده است: اين بازديدها حتي پس از ورود حجاج و در زمانهاي مختلف ادامه خواهد يافت تا از فراهم شدن تمام وسايل مورد نيازي كه ضيوف الرحمن بتوانند مناسك خود را به آساني و راحتي به جا آورند، اطمينان حاصل شود.
روزنامه الاقتصاديه هم از هشدار درباره كوتاهي درباره واكسيناسيون مربوط به حج و عمره هشدار داد.
عادل فهد العثمان رئيس بخش بيماريهاي واگيردار شهرك پزشكي عبدالعزيز بر ضرورت واكسيناسيون لازم براي پيشگيري از بيماريهاي واگيردار در موسم حج و عمره با توجه به ورود تعداد انبوهي از حجاج تاكيد كرد.
وي هشدار داد: اين تجمعات عظيم بشري، زائران را در معرض بيماري هاي خطرناك مانند ذات الريه، فلج اطفال، مسموميت غذايي، بيماريهايي با منشاء حيواني، گرمازدگي، خشكي و بيماريهاي مرتبط با افزايش دما و گرماي شديد

واكسيناسيون بهترين راه براي پيشگيري از بيماري سينه‌پهلو است
بهترين روش مقابله با عوارض اين بيماري، رعايت بهداشت فردي و واكسينه كردن افراد عليه آنفلوآنزا است. واكسن سينه‌پهلو از عفونت‌هاي ريوي، مغزي و خوني جدي كه ناشي از باكتري استرپتوكوك پنوموني است پيشگيري مي‌كند. چنين عفونت‌هايي بيماري پنوموكوك يا سينه‌پهلو ناميده مي‌شود. اين بيماري شامل ذات‌الريه، مننژيت و عفونت خون مي‌شود.)
يكي از خطرناك ترين بيماريهايي است كه به سبب جمعيتهاي انبوه شايع مي شود و عامل بسياري از بيماريها و مرگ در كشرهاي خاورميانه است و برآوردهاو آمارها نشان مي دهد كه عامل مرگ يك ميليون و 600 هزار نفر در جهان از جمله مرگ يك ميليون كودك زير پنج سال و مرگ 600 تا 800 هزار انسان بالغ است.
وي گفت بررسي ها نشان مي دهد كه بيماري ذات الريه(التهاب ريوي) عامل يك سوم ورود به بيمارستانهاي عربستان در خلال موسم حج است كه باكتري پنوموني(سينه پهلو)عامل اصلي شيوع آن است و ميانگين ابتلا به آن در عربستان، 17 نفر در هر يكصد هزار نفر است.
اين مشاور بهداشتي سعودي، آگاه سازي درباره اين بيماري و اتخاذ تدابير پيشگيرانه مانند واكسيناسيون و حفظ نظافت را مساله اساسي براي جلوگيري از شيوع بيماريهاي خطرناك به ويژه درموسم حج و موسم عمره دانست.
وي افزود وزارت خانه حج و بهداشت عربستان اماكن مخصوصي را براي تضمين دريافت واكسن هاي لازم از سوي مسافران ايجاد كرده است .

توصيه به حجاج براي رعايت تدابير پيشگيرانه:
اطمينان از دريافت واكسن هاي لازم پيش از عزيمت به مشاعرمقدسه
استفاده از ماسك در اماكن شلوغ و تعويض آن هر شش ساعت يك بار در صورت امكان
شستن مرتب دست با آب و صابون يا مواد پاك كننده به ويژه پس از سرفه و عطسه
استفاده از دستمال هنگام عطسه يا سرفه و انداختن آن در سطل زباله
دست نزدن به چشمها يا بيني يا دهان مگر پس از شستن دستها
مصافحه با دست براي سلام كردن با ديگران(از روبوسي خودداري شود)
مراجعه به نزديك ترين مركز بهداشتي در صورت بروز عوارض تنفسي


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین