عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۷۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
40 برنامه محوری برای این ایام در قالبهای مختلف جشنواره، نشست علمی، چاپ و نشر و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در آستان قدس رضوی درنظر گرفته شده است.
عقیق:40 برنامه محوری برای این ایام در قالبهای مختلف جشنواره، نشست علمی، چاپ و نشر و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در آستان قدس رضوی درنظر گرفته شده است.

سیاست محوری آستان قدس رضوی در جشنهای ایام میلاد:
ارائه الگوی رفتاری اهل بیت(ع) به ویژه برای نسل جوان در سایه تبیین شخصیت علمی، اخلاقی و رفتاری عالم آل محمد(ص) و تمرکز بر شعار واحد «همدلی و همزبانی در سبک زندگی اهل بیت(ع)»

با توجه به تعدد برنامه ها برخی از مهم ترین برنامه‌های محوری به شرح زیر است:

جشن های زیرسایه خورشید
کاروان مبلغان و خادمان بارگاه منور رضوی در قالب جشنهای زیرسایه خورشید در 250 شهر از 31 استان کشور و و در حوزه بین الملل نیز در 50 شهر از 22 کشور خارجی از جمله؛ آلمان، هندوستان، آذربایجان، روسیه، عراق، افغانستان، نیجریه، لبنان و پاکستان حضور پیدا می‌کنند و عطر و معنویت حرم مطهر در سراسر کشور و جهان پراکنده خواهد کرد.

جشنواره فرهنگی و ورزشی امام رضا(علیه السلام)
جشنواره فرهنگی و ورزشی امام رضا(علیه السلام) در موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی و در  8 رشته ورزشی برگزار خواهد شد و با همکاری این موسسه 2500 تن از جانبازان سرافراز کشورمان در جشنواره مهر رضوی شرکت خواهند کرد.

هفتمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی
هفتمین دوره انتخاب کتاب سال رضوی در سطح ایران و جهان توسط سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد و 320 اثر دریافت شده که 45 اثر متعلق به شرکت کنندگان سایر کشورهای اسلامی است.

هشتمین جشنواره خورشید ولایت
هشتمین جشنواره خورشید ولایت توسط بنیاد فرهنگی رضوی برگزار می شود که مسابقات هشت گانه شعر، دلنوشته، سرود، داستان، خوشنویسی، وبلاگ و عکس در سطح دانش آموزان کلیه مقاطع تحصیلی با رویکرد توسعه فرهنگ رضوی در سطح بین المللی برگزار میشود.

گل والای ولا 
حضور خادمان و خانواده هایشان به همراه زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در مراسم گلباران حرم مطهر رضوی فردا یکشنبه 9 صبح  و اجتماع عظیمی که در صحن جامع رضوی برگزار خواهد شد.

تعویض پرچم گنبد حرم مطهر و پوشش ضریح 
همه روزه پوشش ضریح در این ایام تعویض خواهد شد و گل های فوق ضریح هم هر روز به سبکی متفاوت تزیین خواهد شد.
مراسم تعویض پرچم گنبد منور رضوی هم امسال با هماهنگی صورت گرفته از شبکه های مختلف داخلی و برون مرزی سیما پخش خواهد شد.
گل آرایی، نورآرایی و عطرافشانی ویژه اماکن متبرکه را نیز در ایام دهه کرامت شاهد خواهیم بود.

آزادی زندانیان جرایم غیر عمد
امسال در شب میلاد امام رضا(ع)، تعداد 88 زندانی جرایم غیر عمد به همت خادمان امام رضا(ع) از زندان آزاد شده و به آغوش خانواده هایشان باز خواهند گشت.

عیادت از بیماران
خادمان و خدمتگزارن بارگاه منور رضوی در تمام بیمارستانهای استانهای خراسان و مراکز توانبخشی و استثنایی مشهد حضور یافته و از بیماران عیادت خواهند  کرد، علاوه بر این حفاظ آستان قدس رضوی نیز با حضور در زایشگاه ها و بیمارستانها، اذان و اقامه را در گوش نوزادان قرائت  می کنند. 

تشرف های گروهی در قالب طرح امام مهربانی ها
در ایام دهه کرامت هر روز شاهد تشرف اقشار و گروه های مختلف اعم از خانواده های معزز شهدا و ایثارگران، جانبازان سرافراز بالای 70 درصد، خانواده های محترم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، دانش آموزان يتيم ؛  بيماران خاص ،سرطاني ها ، خانواده های موفق تحت پوشش امداد و بهزیستی ؛ غبارروبان ؛ هموفيلي ،MS،دياليزي، ديابتي، تالاسمي، نابينايان و  ناشنوايان به حرم مطهر رضوی خواهیم بود و پذیرای آنان با برنامه های متنوع فرهنگی و تبلیغی هستیم و در نهایت هم میهمان سفره پربرکت امام رضا(ع) در مهمانسرای حضرت هستیم.

توزیع دعوتنامه مهمانسرا در مبادی ورودی مشهد
در روز میلاد حضرت معصومه(س) و روز میلاد امام رضا(ع) هر روز 8 هزار بن غذای متبرک بين زائرين گرامي  توزیع خواهد شد.
خدمه در اتوبوس های بین شهری، راه  آهن و فرودگاه  حضور پیدا میکنند و  شاخه گل  و دعوتنامه مهمانسرای حضرت رضا (ع) را به زائران امام رضا(ع) اهدا می کنند.

نخستین جشنواره دانشجویی فروغ امامت
توسط دانشگاه امام رضا(ع) فراخوان اولین جشنواره فرهنگی و هنری دانشجویان کشور با موضوع حضرت امام رضا(علیه السلام) برگزار خواهد شد.

نشست امام رضا(ع) و سبک زندگی اسلامی
نشست علمی امام رضا(ع) و سبک زندگی اسلامی و رونمایی از کتاب سبک زندگی رضوی برنامه محوری بنیاد پژوهش های اسلامی در دهه کرامت رضوی است.

مسابقه بزرگ نسیم همدلی
مسابقه بزرگ فرهنگی و سراسری نسیم همدلی در اماکن متبرکه و سراسر کشور برگزار خواهد شد که کتابی با با عنوان همدلی و همزبانی در سیره امام رضا(ع)توسط معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی چاپ شده که با همکاری موسسات فرهنگی توزیع آن انجام میشود.

حضور پررنگ شبکه های تلویزیونی
در ایام دهه کرامت شاهد حضور گروه های مختلف تولیدی و پخش زنده شبکه های داخلی و برون مرزی سیما در حرم مطهر رضوی خواهیم بود.
علاوه بر این از 2 هفته پیش ستاد خبری جشنهای میلاد رضوی آغاز به کار کرده و کار پوشش فعالیتها و اقدامات را انجام می دهد.

برنامه‌های محوری در حرم مطهر
با توجه به اینکه در ایام تابستان قرار داریم پیش بینی می کنیم شاهد حضور میلیونی زائران از اقصی نقاط ایران و کشورهای منطقه  در حرم مطهر رضوی باشیم.
تبيين مکتب ولایت و امامت با تکیه بر معارف رضوی رویکرد اصلی این برنامه‌ها و جشن‌ها خواهد بود.
برنامه ریزی برای ارائه بهترین و کیفی ترین خدمات از ماه ها قبل آغاز شده است.
در ایام دهه کرامت 120 جلسه سخنراني و بيان معارف رضوي با حضور سخنرانان برجسته کشوری که از اسایتد حوزه و دانشگاه هستند در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.
سخنرانانی همچون حجج اسلام و المسلمین  فرحزاد ، دكتر رفيعي ، ماندگاري ، فرازي و دهشت در این ایام سخنرانی خواهند کرد.
در ایام دهه کرامت و برای ایجاد شور و نشاط معنوی 84 جلسه مديحه سرايي توسط مداحان و ذاكران اهل بيت(ع)برگزار خواهد شد.

جشن‌های در شعاع خورشید در شهرها و روستاهای موقوفه‌دار 
علاوه بر حرم مطهر رضوی در 5 استان ، 30  شهر و 71 روستاي موقوفه‌دار در قالب جشن های در شعاع خورشید مديحه سرايي مداحان و ذاكران اهل بيت(ع) در 101  ويژه برنامه ميلاد  انجام خواهد شد.

برگزاری بزرگترین محفل انس با قرآن کریم در شب میلاد حضرت امام رضا(علیه السلام) در صحن جامع رضوی
ويژه برنامه جشن تالار اماکن متبرکه با حضور تولیت معظم آستان قدس رضوی و مسئولان کشوری و استانی در روز ميلاد امام رضا (علیه السلام ) در محل تالار اماكن متبركه از ساعت 9:30 الي 11 برگزار می شود.

برگزاری 400جلسه پرسش و پاسخ شامل حلقه معرفت برادران و خواهران در رواق ها و صحن هاي حرم مطهر و پاسخ به پرسشها و شبهات اعتقادی 
برگزاری نشست‌های تخصصي با موضوعات؛ «بررسي آثار و بركات حضور امام رضا عليه السلام در ايران » در بنياد پژوهش هاي آستان قدس رضوي در تاريخ 27 ، 28 و 29 مرداد ماه با حضور اساتيد مدعو  دكتر حداد عادل ، دكتر ولايتي ، دكتر رجبي دواني ، حجت الاسلام ارسطا ، حجت الاسلام بحرینی
و نشست تخصصي آثار اخلاقي كرامت نفس  (ويژه اساتيد و كارشناسان) تالار شيخ طبرسي بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي در تاریخ 28 مرداد  با حضور آيت الله العظمي سبحاني ساعت 16 الي 19 از جمله این برنامه هاست.

برگزاري بزرگترين محفل شب شعر رضوي با حضور اساتيد برجسته، آقايان؛ موسوي گرمارودي، قزوه، مؤيد، شفق، غلامرضا سازگار، نادر بختياري، عبدالجبار كاكائي، صابر خراساني با مجري گري سعيد بيابانكي در روز يكشنبه مورخ 01/06/94 پس از نماز مغرب و عشاء، در صحن جامع رضوي 

برنامه‌های ویژه زائران غیر ایرانی
حدود 40 ويژه برنامه سخنراني براي زائران عرب، اردو و آذري زبان حرم مطهر رضوي در این دهه خواهیم داشت.
6400 بسته به موسسات از جمله نمايندگي هاي سياسي و فرهنگي و... به 9 زبان ارسال خواهد شد.

نظرسنجی، نظارت و ارزیابی
از برنامه‌های محوری جهت بررسی میزان رضایتمندی زائران و مخاطبان نظرسنجی انجام می‌شود و تمامی برنامه‌های مورد نظارت و ارزیابی قرار می ‌گیرند تا نتایج آن جهت کیفی سازی‌ برنامه‌های آتی مورد استفاده قرار گیرد.


منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین