عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
امام صادق(ع) فرموده اند: «در هر پنج شنبه اعمال بندگان به رسول خدا(ص) و امامان(ع) عرضه می شود،» پس با چند پیشنهاد ساده، ارائه این کارنامه می تواند ...
عقیق: امام صادق(ع) در حدیثی دیگر فرمود: «چرا رسول الله(ص) را ناراحت می کنید؟ مردی عرض کرد: چگونه ناراحتش می کنیم؟ حضرت فرمود: آیا نمی دانید اعمال شما بر حضرتش عرضه می شود؟ که اگر گناهی ببیند ناراحت می شود، پس رسول خدا را ناراحت نکنید، بلکه خوشحالش کنید.»[2]

بنابراین هر گونه گناهی می تواند سبب آزردگی خاطر ایشان شود و کسانی که در پی خشنود کردن امام زمان (عج) هستند باید علاوه بر ترک گناه، اعمال حسنه و صالحات خود را زیاد نموده و با تعمیق ایمان دل ایشان را شاد کنند. در واقع هیچ فرقی بین رضایت الهی و خشنودی دل صاحب الزمان (عج) نیست.

همان گونه که خدای متعال نیز خشنودی خود را به صاحب ولایت مردم گره می زند:


«قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ؛[آل عمران/31] بگو: اگر خدا را دوست مى‏ دارید، از من (ولی الله) پیروى کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزنده مهربان است.»

اعمال زشت ما می تواند دل ایشان را به درد آورد. خصوصا آنکه ما با ادعای تشیع، به گونه ای بیان کننده مرام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) شده ایم. از همین فرموده اند:«کُونُوا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا شَیْناً؛ زینت ما اهل بیت باشید و مایه ننگ ما نباشید.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «بر تو باد به تقواى خدا و ورع و کوشش و راستى گفتار و اداء امانت و حسن خلق و نیکى با همسایه. و مردم را با غیر زبان بمذهب خود دعوت کنید (یعنى رفتار شما شیعیان باید طورى باشد که مخالفینتان بگرویدن مذهب شما مایل شوند) و زینت ما باشید و ننگ ما نباشید. و بر شما باد بطول دادن رکوع و سجود، زیرا چون یکى از شما رکوع و سجود را طول دهد، شیطان از پشت سرش بانگ زند و بگوید: اى واى، که این اطاعت کرد و من نافرمانى و این سجده کرد و من سرپیچى (هنگامى که بسجده در برابر آدم مأمور گشت(3)

همچنین علاوه بر اینکه باید در اعمال و رفتار شخصی خود مراقب کافی انجام دهیم، باید در گسترش نیکی ها نیز تلاش کنیم.
عبد السّلام بن صالح هروى گوید: شنیدم حضرت رضا علیه السّلام مى ‏فرمود: رحمت خدا بر بنده‏ اى باد که امر ما را زنده دارد. عرض کردم: امر شما چگونه زنده گردد؟ گفت: علوم ما را فراگیرد و آن را به مردم نیز بیاموزد، زیرا اگر مردم زیبائى و شکوه سخن ما را دریابند حتما بما گرایش پیدا مى‏ کنند و پیرو ما مى‏ شوند.[4]

 

بیایید یار امام زمان باشیم

5 مورد مهمی که باعث یاری به امام زمانمان می شود را ذکر می کنیم.

1. دعوت از دیگران جهت بهره مند شدن از برکات امام زمان: هر شیعه ای که نعمت وجود امام عصر و درک کند و حلاوت عنایات اونو چشیده باشد، می تواند وجود این نعمت را به دیگران هم خبر داده و از انان بخواهد که با توسل به امام زمان از عنایات او بهره مند بشوند.

تجلیل از امام زمان علیه السلام در جامعه، یاری شیعیان امام زمان و زینت بودن برای امام زمان به وسیله جدیت در درستکاری و پرهیز از رفتار های زشت و مهمتر از همه جلب یاری های اسمانی برای امام زمان یکی دیگر از انواع یاری رسانی به حضرتش است.

 

پی نوشت:
[1]. بحار، ج 23، ص 345.
[2]. کافی، ج 1، ص 219.
[3]. الکافی، ج‏2، ص: 77.
[4]. معانی الاخبار – ص 180.


منبع:خبرگزاری دانشجو

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین