عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
همزمان با طلوع ماه ذي القعده و شب ميلاد كريمه اهل بيت (ع) حضرت فاطمه معصومه (س)، جشن هاي دهه كرامت از ميلاد تا ميلاد در مشهداالرضا با حضور هزاران زائر و مجاور آستان ملك پاسبان رضوي آغاز شد.
عقیق:مشهدالرضا در شب ميلاد خواهر علي ابن موسي الرضا (ع) غرق در نور و سرور بود، همه خيابان ها بويژه حرم مطهر رضوي آذين بندي شده و شب سياه را چون روز روشن كرده بود.
درخشش گنبد طلا و مناره هاي حرم قدسي در زير نور چراغ ها چندين برابر شده بود به طوري كه چشمها را خيره مي كرد و تلالو آستان سراسر نور و مطهر رضوي در مركز مشهدالرضا چون مرواريدي در ميان صدف همگان را شيفته خود مي كرد.
صحن و سراي حرم قدسي به مناسبت آغاز دهه كرامت و ميلاد حضرت معصومه (س) با گلهاي معطر تزئين و چراغاني شده است، بوي مشك و عود از هر رواق به مشام مي رسد و نواي مولودي خواني و صداي آهنگين ذاكران اهل بيت عصمت و طهارت (س) معنويت آستان حضرت دوست را چندين برابر كرده است.
بارگاه منور رضوي در نخستين شب از دهه مبارك كرامت ميعادگاه هزاران زائر و مجاوري بود كه از راه دور و نزديك براي تبريك فرا رسيدن سالروز ميلاد كريمه اهل بيت (ع) به اين مكان مقدس آمده بودند تا اين شب و روز مبارك را به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) تبريك و تهنيت عرض كنند و اين دهه مبارك را در كنار ولي نعمتشان آقا علي ابن موسي الرضا (ع) بگذارنند.
در اين دهه مبارك و سراسر خير و بركت كه آغاز و پايانش با ميلاد خواهر و برادري معصوم رقم مي خورد همه عاشقان و شيفتگان اهل بيت (ع) جشن مي گيرند و شاد و مسرور هستند، در بارگاه حضرت ثامن الحجج علي ابن موسي الرضا (ع) گرد هم مي آيند تا با آن امام همام تجديد بيعت كرده و با توسل به ايشان دل را از زنگار گناه پاك كنند.
امسال حرم مطهر رضوي مركز برگزاري جشنهاي دهه كرامت در مشهدالرضاست، بيش از 40 برنامه محوري براي اين ايام در قالب جشنواره، نشست علمي، چاپ و نشر و برنامه هاي فرهنگي و تبليغي تدارك ديده شده كه از شب گذشته آغاز شده است.
نخستين برنامه از دهه كرامت در شب ميلاد كريمه اهل بيت (ع) در رواق امام خميني (ره) حرم مطهر رضوي با مولوي خواني ذاكران اهل بيت (ع) و سخنراني يكي از كارشناسان مذهبي برگزار شد.
حجت الاسلام حسيني قمي در بين زائران حرم مطهر ضمن گراميداشت ميلاد حضرت معصومه (س) به تبيين ويژگي هاي شخصيني آن حضرت پرداخت و گفت: حضرت معصومه يك سال بعد از هجرت حضرت رضا (ع) به مرو، در سال 201 هجري قمري، به شوق ديدار برادر و اداي رسالت زينبي و پيام ولايت، به همراه عده اي از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حركت كرد و در هر شهر و محلي مورد استقبال مردم واقع مي شد.
وي بيان كرد: در شهر ساوه عده اي از مخالفان اهل بيت (ع) كه از پشتيباني حكومت عباسيان برخوردار بودند، سر راه كاروان آن حضرت را گرفته و با آنان وارد جنگ شدند، در نتيجه همه مردان كاروان به شهادت رسيدندو گفته مي شود كه حضرت معصومه (س) را نيز مسموم كردند.
وي اظهار كرد: در هر صورت يا به دليل مسموميت و يا بيماري حضرت معصومه نتوانستند خود را به خراسان و به نزد برادرشان برسانند لذا در قم توقف كردند و مدت بسيار كوتاهي در آن شهر بسر بردند كه در نهايت بر اثر بيماري فوت نمودند.
وي درباره رفتار امام رضا (ع) در برخورد با خانواده اشان گفت: چون امام كاظم (ع) بيشتر عمرشان در زندان ها سپري شد، امام رضا (ع) مسئول نگهداري خانواده ايشان بودند، ايشان در اين مدت طوري از خانواده مراقبت كردند، كه اجازه ندادند كسي به آنها بي احترامي كند همچنين خطرات دشمنان را از آنان دور مي كردند.
حجت الاسلام حسين حسيني قمي افزود: نمونه بارز علاقه و وابستگي امام رضا (ع)، محبتي بود كه به حضرت معصومه (ع) داشتند و بسيار ايشان را احترام مي كردند.
از 25 مرداد ماه تا چهارم شهريور ماه امسال مصادف با اول تا 11 ذي القعده است كه دهه كرامت ناميده مي شود و با ميلاد حضرت معصومه (س) آغاز مي شود و با ميلاد حضرت امام رضا (ع) پايان مي گيرد.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین