عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
در برنامه زمزم معرفت مطرح شد؛
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي گفت: هدف اصلي پيامبر اسلام(ص) از حجة الوداع، بيان جانشيني حضرت علي(ع) بود و به همين دليل چندين سال به تأخير افتاد.
عقیق:حجت الاسلام مهدي رستم نژاد در برنامه زمزم معرفت كه در شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به واقعه غدير اظهار داشت: واقعه غدير يك حادثه خلق السّاعه نبود كه ناگهان اتفاق بيفتد و مقدمات زيادي داشت.

تشريح وقايع پيش از واقعه غدير
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي به تشريح محتواي واقعه غدير پرداخت و گفت: انتخاب اميرمؤمنان(ع) براي رهبري بعد از پيامبر اسلام(ص) هدف اصلي واقعه غدير بود؛ غدير يعني من كنت مولا فهذا علي مولا، كه قرار بود اين اتفاق در حجة الوداع به وقوع بپيوندد، درحالي كه قرار نبود حجة الوداع در سال دهم هجري اتفاق بيفتد.
وي حجة الوداع پيامبر(ص) را مربوط به سال ششم هجري دانست و ابراز كرد: صلح حديبيه باعث شد كه حجة الوداع پيامبر اكرم(ص) به سال ديگري موكول شود؛ پيامبر اسلام(ص) به جز حجة الوداع، حج ديگري نرفته بودند و تنها سه مرتبه حج عمره را انجام داده بودند؛ در واقع اولين و آخرين حج پيامبر(ص)، حجة الوداع بود.
حجت الاسلام رستم نژاد افزود: در سال هشتم هجري نيز به دليل فتح مكه، حجة الوداع به سال نهم هجري تغيير كرد؛ در سال نهم هجري پيامبر مبين اسلام(ص) اعلام حج كردند اما چند اتفاق جلوي اين امر را گرفت؛ تهديدات روم و حضور منافقان و مشركان در مدينه و مكه از جمله اتفاقات مهم بود.

شأن نزول سوره برائت«توبه»
وي درباره حضور مشركان در مكه تصريح كرد: مشركان در آن سال به حج رفته بودند و با بدن كاملا عريان طواف مي‏كردند؛ حضور پيامبر(ص) در ميان آن‏ها به نوعي تأييد آن شيوه غلط مشركان بود؛ در همان سال سوره توبه نازل شد كه بدون بسم الله الرحمن الرحيم شروع مي‏شود و آيات ابتدايي آن درباره برائت از مشركان است.
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي با اشاره به خواندن دستورات و آيات برائت بر مشركان مكه خاطرنشان كرد: در ابتدا خليفه اول براي خواندن آيات خداوند بر مشركان انتخاب شد؛ در اين هنگام جبرئيل به پيامبر اكرم(ص) خبر مي‏دهد كه بيزاري از مشركان را اعلام نكند مگر فردي كه از خودت باشد و پس از اين خبر، حضرت علي(ع) مأمور اين كار مي‏شود.

جنگ تبوك و رهبري امير مؤمنان بر مدينه
وي جنگ تبوك را دليل ديگري بر اثبات رهبري و امامت حضرت علي(ع) دانست و اظهار كرد: پيامبر اكرم(ص) به مدت سه ماه براي جنگ تبوك، قصد ترك مدينه را داشت و تنها امام علي(ع) را به عنوان جانشين خود انتخاب كرد؛ در اين زمان برخي شايعه كردند كه پيامبر(ص) با اين كار حضرت علي(ع) را از خود دور كرده است.
حجت الاسلام رستم نژاد ادامه داد: اميرمؤمنان(ع) براي اثبات به افرادي كه چنين شايعاتي را مطرح مي‏كردند، در ميانه راه به پيامبر(ص) پيوستند و اين موضوع را با ايشان در ميان كذاشتند؛ پيامبر اكرم(ص) فرمودند تو نمي‏خواهي به منزله هارون به موسي(ع) براي من باشي؟؛ به جز مقام نبوت هارون(ع)، تو داراي بقيه مقام‏ها هستي.

تبيين رابطه حديث منزلت و حادثه غدير
عضو هيأت علمي جامعة المصطفي در تشريح حديث منزلت ابراز داشت: در سوره مباركه طه چندين مقام براي هارون(ع) بيان شده است؛ حضرت هارون(ع) به عنوان پيامبر، وزير، خليفه و شريك در امور حضرت موسي(ع) منسوب شد؛ اگر حضرت موسي(ع) مي‏تواند براي خود خليفه انتخاب كند، چرا پيامبر عظيم الشأن اسلام(ص) نتواند براي خود جانشين انتخاب كند.
وي به بيان رابطه ديگري از حديث منزلت با حادثه غدير پرداخت و گفت: حضرت هارون(ع) به امّتش گفت، شما گرفتار امتحان شده‏ايد؛ در زمان غيبت پيامبر اكرم(ص) و جانشيني حضرت علي(ع) نيز همين امتحان تكرار شد؛ حادثه غدير از حديث منزلت در جايگاه بالاتري قرار دارد چرا كه در حادثه غدير و آيه مباهله، حضرت علي(ع) نفس پيامبر(ص) خطاب مي‏شود در حالي كه هارون(ع) برادر موسي(ع) خوانده شده است.

هدف اعزام حضرت علي(ع) به يمن
حجت الاسلام رستم نژاد درباره اهداف اعزام حضرت علي(ع) به يمن اظهار داشت: بذر تشيع با اعزام حضرت علي(ع) در يمن كاشته و در ايران نشاء شد؛ چرا كه سه برادر يمني شيعه كه از شاگردان حضرت علي(ع) و از فرزندان سعد بن مالك كه در مقابل بني اميه قيام كرده وشكست خورده بودند، براي نخستين بار در شهر قم كه خالي از سكنه و منطقه‏اي كويري بود، ساكن شدند؛ قم تنها شهري است كه با مذهب شيعه متولد شد.
وي مهم‏ترين هدف اعزام حضرت علي(ع) به يمن را تربيت شيعه دانست و گفت: يكي از مهمترين اهداف اعزام اميرمؤمنان(ع) به يمن، شيعه سازي و تربيت شيعيان ارزشي بود؛ چرا كه معمول افرادي كه در واقعه غدير حضور داشتند چندان حمايتي از حضرت علي(ع) نكردند.

تبيين شيوه شيعه شدن ايرانيان
وي نظريه افرادي كه شيعه شدن ايرانيان را به خليفه دوم مديون مي‏دانند را كاملا خطا دانست و تصريح كرد: زماني كه خليفه دوم به ايران حمله كرد، يك نماي كلي از اسلام در ايران عرضه شد؛ در واقع ايرانيان در ابتدا مسلمان سني بودند و در طول ساليان و به تدريج با ورود حضرت امام رضا(ع) و بيان حديث سلسلة الذهب و ورود حضرت فاطمه معصومه(ع) به ايران، مذهب شيعه را برگزيدند.


منبع:حج
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین