انگیزه مردم در عبادت خدا از نگاه امام علی
امام علی(علیه السلام) عبادتهای مردم را با توجه به اهداف و انگیزههای موجود در آنها، به سه نوع تقسیم میکند.
عقیق: امام علی(علیه السلام) عبادتهای مردم را با توجه به اهداف و انگیزههای موجود در آنها، به سه نوع تقسیم میکند:«إِنَّ
قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ
قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَّ
قَوْماً عَبَدُوا اللهَ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار».[1]
گروهی
از مردم، خدا را به خاطر دستیابی به نعمتهای بهشتی میپرستند. حضرت
علی(ع) این نوع عبادت را عبادت تاجران نام میگذارد؛ زیرا این افراد مانند
تاجران و بازرگانان به امید دریافت سود و رسیدن به منفعت، با دیگران داد و
ستد میکنند.
گروهی
دیگر به خاطر ترس از عذاب جهنم و برای رهایی از سختیهای آخرت، به عبادت
خدا روی میآورند. این نوع عبادت، عبادت بردگان است؛ زیرا بردگان از روی
ترس و به خاطر تنبیه نشدن، دستورات صاحب خود را اطاعت کرده و از او پیروی
میکنند.
اما
گروهی از بندگان، خدا را برای شکرگذاری از او عبادت میکنند (یعنی او را
شایسته عبادت دیده و عبادت را صرفاً به خاطر خود خدا انجام میدهند). این
نوع عبادت، عبادت آزادمردان و آزادگان است. این افراد خدا را با معرفت و
اخلاص عبادت میکنند، و این نوع، برترین و بهترین نوع عبادت است.[2]
ذکر
این نکته بدیهی است که عبادتی که به نیت ریا و خودنمایی باشد، اساساً
عبادت نیست تا در این تقسیمبندی بگنجد و این تقسیمبندی تنها در مورد
عباداتی است که مقبول حق واقع میشوند اما درجات مختلفی دارند.
پی نوشت ها:
[1]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صبحی صالح، ص 510، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
[2].
شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، ترجمه و شرح فیض الاسلام اصفهانی،
علی نقی، تهران، مؤسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الإسلام، ج 6، ص 1199، چاپ
پنجم، 1379ش.
اسلام کوئیست
منبع:فارس