عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
كتاب محمد بن زيد علوي و فرزندش به همراه بررسي مزارات منسوب به ايشان اثر محمدمهدي فقيه بحرالعلوم با تدوين پژوهشكده حج و زيارت از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.
عقیق:كتاب محمد بن زيد علوي و فرزندش به همراه بررسي مزارات منسوب به ايشان اثر محمدمهدي فقيه بحرالعلوم با تدوين پژوهشكده حج و زيارت از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.

شيعيان از ديرباز، به عنوان شيفتگان و دلدادگان خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله شناخته شده و توصيه‌هاي پيامبر گرامي اسلام را تمسّك به ثقلين (قرآن و عترت)، به جان و دل پذيرفته‌اند.

از سويي خاندان پيامبر خدا صلي الله عليه و آله، به دليل انحراف مردم از دين، فساد و ستم حاكمان و تعقيب و شكنجه‌هاي هولناكي كه به آنان روا مي‌شد، به ستوه آمده بودند و عرصه زندگي در مدينة الرسول و حجاز، لحظه به لحظه بر آنان تنگ‌تر مي‌شد.

از اين‌رو، به ديگر سرزمين‌هاي اسلامي پناه مي‌آوردند يا عليه ستم و جور حاكمان، دست به شمشير مي‌بردند تا با برپايي حكومتي اسلامي، اهداف ائمه اطهار عليهم‌السلام را تحقق بخشند.

با وجود آنكه برخي حاكمان براي تخريب و محور مزارها، مرقدها و بقعه‌هاي متبركه فرزندان پيامبر خدا صلي الله عليه و آله كوشيده‌اند، اين حرم‌هاي متبرك، در جاي جاي سرزمين‌هاي اسلامي باقي مانده و فقط نمادي از ميراث به جامانده از اعصار و قرون گذشته نيست.

راز ماندگاري اين حرم‌ها، نه بنا و زيبايي ظاهري آنها، بلكه معنويت حقيقي آنهاست كه با زندگي معنوي مردم پيوند خورده است. وجود زيارتگاه‌هاي متبركه و مشاهد مشرفه، سرشار از تأثيرات روحي، معنوي، فرهنگي، ديني، اجتماعي و سياسي است.

در طول تاريخ، بسياري از جشن‌هاي سياسي مذهبي، در جوار همين اماكن برپا شده و كانون تجمع‌هاي مذهبي سياسي بوده است. از اين‌رو، دشمنان اهل بيت عليهم‌السلام و تكفيري‌هاي به ظاهر مسلمان، مرقدهاي امامزادگان، سادات، صحابه و تابعين را هدف كينه‌هاي خود قرار داده‌اند.

گروه تاريخ و سيره پژوهشكده حج و زيارت در راستاي ايفاي رسالت خود براي ترويج فرهنگ اصيل اهل بيت عليهم‌السلام، به شرح حال شماري از چهره‌هاي تأثيرگذار جهان اسلام در قالب تك‌نگاري‌هايي مستقل پرداخته و در اين كتاب‌ها براي دسترسي آسان علاقه‌مندان، زندگينامه تفصيلي هر فرد و معرفي زيارتگاه‌هاي منسوب به وي و تاريخچه و اعتبار آن ارائه شده است.

اين اثر مي‌كوشد كه محمد بن زيد علوي و فرزندش محمد را در دو فصل سيماي محمد بن محمد و شرح حال محمد بن زيد عليه‌السلام معرفي كند.

در بخشي از فصل نخست آن ذيل نام و مشخصات آمده است: نام وي، محخمد و معروف به محمد الاكبر است. كنيه او ابوعبدالله و به مؤيد بالله مشهور است. از اين‌رو مورخان و علماي انساب و سيره، او را بدين لقب معرفي مي‌كنند كه با قيام جاودانه خود، برگي خونين بر صفحات تاريخ شيعه افزود و باعث شگفتي مأمون، خليفه عباسي شد.

كتاب محمد بن زيد علوي و فرزندش تأليف محمدمهدي فقيه بحرالعلوم در قطع رقعي، 108 صفحه، شمارگان 500 نسخه به قيمت 3000 تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شده است.

گفتني است، تاكنون متن كامل حدود يكهزار عنوان كتاب حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت با فرمت هاي گوناگون از سوي كتابخانه تخصصي پايگاه اطلاع رساني حج به نشانيlib.hajj.irمنتشر شده است.

منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین