عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴
حجت‌الاسلام کرمی خبر داد
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: ما در «روز جهانی مسجد» تلاش می‌کنیم فلسفه این نامگذاری را احیاء کنیم و به کشورهای اسلامی می‌گوییم اگر می‌خواهید روح و تعالیم اسلام در کشور شما زنده بماند چاره‌ای جز اقبال به مسجد نیست.

عقیق:«مسجد» همواره محل گردهمایی مسلمانان و تجلی‌گاه پرشکوه انسجام و یکپارچگی ملت مسلمان است. مسجد، حافظ سلامت دین و جامعه است و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین می کند. حضور نمازگزاران در مساجد، امید دشمنان اسلام را به ناامیدی بدل می‌سازد. در صدر اسلام نیز حضور مردم مسلمان هنگام نماز در مسجد، نشانه قدرت اسلام بود و توان مردمی، اجتماعی، سیاسی و نظامی مسلمانان را اثبات می‌کرد. همچنین مسجد، همواره نقش وحدت آفرینی را در جامعه اسلامی ایفا کرده است.

با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی مسجد، با حجت‌الاسلام سعید کرمی معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت‌وگو کردیم.

 

*به عنوان سؤال ابتدایی درباره علت نامگذاری سی‌ام مردادماه به عنوان روز جهانی مساجد بفرمائید.

وقتی رژیم صهیونیستی در سال 1348، مسجدالاقصی را به آتش کشید، یک موجی از اعتراض در کشورهای اسلامی شکل گرفت و سپس به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، توسط سازمان کنفرانس اسلامی، مصوبه‌ای به تصویب رسید که در این ایام، هفته‌ای را به‌عنوان «هفته جهانی مساجد» داشته باشیم و یاد این روز را گرامی بداریم تا کانونی برای توجه به موضوع مسجد شود.

البته در تقویم جمهوری اسلامی، روز جهانی مسجد ذکر شده و ما هم همان را به‌عنوان روز جهانی مسجد تلقّی کرده‌ایم و از آن سخن می‌گوئیم.

*روز جهانی مسجد یا هفته جهانی مسجد؟

روزی که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به‌عنوان روز جهانی مسجد انتخاب شده، ما هم به همان استناد می‌کنیم یعنی سی‌ام مردادماه، نه مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی که از سی‌ام مرداد تا پنجم شهریور ماه اعلام شده است. از این رو ما تحت عنوان روز جهانی مسجد فعالیّت می‌کنیم که همان سی‌ام مردادماه است.

*با توجه به اینکه آغاز فعالیت تبلیغی پیامبر اکرم(ص) در مدینه با ساخت مسجد همراه بود، خودِ قرار دادن یک روز به‌عنوان روز جهانی مسجد تا چه اندازه می‌تواند موجب ترویج فرهنگ ناب محمدی شود؟

از خودِ فلسفه نامگذاری شروع می‌کنیم. اینکه روز سی‌ام مرداد تحت عنوان روز جهانی مسجد انتخاب شده به مناسبت تخریب مسجدالاقصی، یک پیام عمده برای جهان دارد و آن اینکه اخیراً هم رژیم صهیونیستی و جریانات تکفیری کشورهایی که علیه دین مبین اسلام، کینه‌توزی داشته‌اند زمانی که به جایی حمله می‌کنند اولین اقدامی که انجام می‌دهند تخریب مساجد است.

ما در جنگ 50 روزه سال گذشته دیدیم رژیم صهیونیستی در باریکه غزه که فضای بسیار محدودی است 200 مسجد را تخریب کرد. در حال حاضر جریان تکفیری به نیابت از رژیم صهیونیستی در هر کجا که حضور می‌یابد اعم از یمن، سوریه و... به تخریب مساجد می‌پردازد و مساجد شیعیان و اهل سنت هم برای آنها تفاوتی ندارد. بنابراین مشخص است که دشمن از مسجد هراس دارد؛ چراکه مسجد پایگاه بیدارگری است. پایگاه خیزش عمومی و بسیج مردمی است.

اگر گذری به انقلاب اسلامی خودمان داشته باشیم، متوجه خواهیم شد همان‌طور که امام راحل فرمودند ریشه انقلاب ما مسجد است، مساجد است که می‌تواند مردم را بسیج نموده، بصیرت‌بخشی کرده و در مسیر انقلاب قرار دهد.

در دفاع مقدس هم اکثر نیروها از مساجد برخاست. 97 درصد از شهدای دفاع مقدس نیز اهالی مسجد بودند. امروز هم اگر می‌بینیم که نظام ما با این قوام و ثبات به جلو حرکت می‌کند، به برکت مشارکت مردم در فضای عمومی مساجد است.

اگر جهان اسلام، امروز با همان حداقل بیداری که استکبار جهانی مبارزه می‌کند به برکت مسجد است.

ما در روز جهانی مسجد تلاش می‌کنیم فلسفه این نام‌گذاری را احیاء کرده و به آن توجه کنیم و جهان اسلام را متوجه این می‌کنیم که اگر می‌خواهید روح اسلام در کشورهای شما کماکان باقی بماند و تعالیم اسلامی زنده بماند چاره‌ای جز اقبال به مسجد نداریم.

از این رهگذر، مرکز رسیدگی به امور مساجد به دنبال این است که برای جامعه‌مان کارکردهای مسجد را تبیین کنیم. این مسجد است که می‌تواند به مردم بصیرت دهد و به بسط و گسترش کارکردهای مسجد توجه داشته باشد.

*آقای کرمی با توجه به اینکه حدود یک سال از انتصاب شما در معاونت فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌گذرد، آیا تغییری در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرکز به لحاظ فرهنگی داشته‌اید یا اینکه ادامه کارهای قبلی را در پیش گرفته‌اید و معتقدید روال سابق روال درستی بوده است؟

حاج آقای آقایی به‌ عنوان شخصیت فرهنگی کاملاً فهیم و صاحب تشخیص و مسیری را قبل از ما باز کرده‌اند که بسیار دقیق و درست است و ما هنر کنیم همان مسیر را طی کنیم که ایشان برای ما باز کرده‌اند و به نتیجه برسانیم. اما پروژه‌های کنونی هم که در حال اجراست، زائیده فکر و ذهن حاج آقای آقایی است لذا تلاش ما بر این است که اندکی جهادی فکر کنیم و جهادی عمل کنیم و کارها را سریع و عملیاتی پیش ببریم.

یک سری از اولویت‌ها و موضوعات خاص نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. درخصوص فعالیّت‌های قرآنی، تمام‌قد وارد شده‌ایم. بحث نهضت قرآنی در حال نهادینه شدن است و یک موجی از فعالیّت‌های قرآنی در مساجد شکل گرفته است. همچنین در این راستا توجه ما به دغدغه‌های رهبری هم هست.

به‌طور مثال حضرت آقا مسئله نماز صبح را مطرح کردند و فرمودند: من سخنم این است که تهران این وضعیت را دارد که در ام‌القرای جهان اسلام، مساجد کمی نماز صبح را می‌خوانند. از این رو تا آخر امسال نیمی از مساجد استان تهران به لطف الهی نماز جماعت صبح را برگزار خواهند کرد.

در خصوص توجه به جوانان، نوجوانان و کودکان، تلاش می‌کنیم آنچه که بر روی زمین مانده سریع عملیاتی کنیم و مساجد را به این سمت و سو ببریم.

تلاش بنده این بوده آنچه که جزو اولویت‌های مرکز است را با حرکت جهادی با استفاده از انرژی جوانی و با استفاده از یک تیم خوب جوان، عملیاتی کرده و حجم کار را افزایش دهیم. ضمن اینکه بعضی از اولویت‌ها، اولویت‌های روز است. بحث نماز صبح از این دسته است.

خوشبختانه ما در مرکز رسیدگی می‌توانیم به‌عنوان یک الگو به سایر دستگاه‌ها اعلام کنیم، برای اثبات موفقیت خود این ضرورت وجود ندارد که در تغییر نیروها و انتخاب جایگزینی به جای آنها حتماً باید شخص قبلی را زیر سؤال برد.

*آیا برنامه خاصی برای اجلاس جهانی مسجد اختصاص داده شده است؟

مجموعه‌ای فعالیّت‌های رسمی و یک سری هم برنامه‌های فوق‌العاده داریم. از جمله برنامه‌های اصلی، همان اجلاس مساجد است که رئیس‌جمهوری محترم مهمان ما هستند. تلاش ما این است که محور همایش، تبیین و روشنگری فلسفه نام‌گذاری این روز باشد و اینکه مسجد پایگاه وحدت و محور وحدت امت اسلامی باشد با بصیرت‌بخشی و بیدارگری، دنیای اسلام را متوجه تمام نقشه‌های شوم استکبار کند.

در کنار این یک سری برنامه‌های جنبی نیز تدارک دیده شده است و درحال تدارک یک نمایشگاه تصویری هستیم که یک تعداد پوستر، سِیر تخریب مساجد را از ابتدای به آتش کشیدن مسجدالاقصی تاکنون به تصویر می‌کشد و نقشه‌ای که دشمن برای مقابله با مسجد دارد را بیان می‌کند که در سطح استان تهران به نمایش در خواهد آمد.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای برخی از قشرها مانند اصحاب رسانه، هنرمندان، روحانیون و ائمه جماعات برگزار می‌شود و از ظرفیت آنها برای فعالیّت‌های فرهنگی مرکز بهره می‌بریم. همچنین برای تمام کشورهای مسلمان دعوت‌نامه صادر کرده‌ایم و ائمه جماعات، سفرای برخی از کشورهای مسلمان نیز در اجلاس روز جهانی مسجد شرکت خواهند داشت.

بر آن هستیم تا برخی از مبلغین و چهر‌ه‌های تبلیغی جهان اسلام که حضور فعّالی در عرصه بین‌الملل دارند در برنامه اجلاس شرکت کنند و بعضی از ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که مسئولیتی در فضای مسجد در حوزه بین‌الملل دارند مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اوقاف و امور خیّریه، جامعه‌المصطفی(ص) با ما مشارکت دارند.

یکی از برنامه‌ها تجلیل از مقام آیت‌الله مهدوی‌کنی است. ایشان تا سال گذشته در تمام اجلاس‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد شرکت می‌کرد و حق بزرگی به گردن مرکز رسیدگی به امور مساجد داشتند و ما اولین سال عدم حضور ایشان را در کنار خانواده ایشان تجربه می‌کنیم.

* مرکز رسیدگی به امور مساجد بیشتر بر کدام یک از کارکردهای مسجد تأکید دارد؟

در تمام برنامه‌هایمان نگاه یکسانی به کارکردهای مساجد داشته‌ایم و مشخصاً روز جهانی مساجد که فرا می‌رسد، 2-3 کارکرد است که برجستگی پیدا می‌کنند؛ شعار امسال ما مانند سال گذشته این است که مسجد، محور وحدت و امت اسلامی است.

مسجد است که می‌تواند نگرش‌های درونی جهان اسلام را به هم نزدیک کند. در کنار آن، بحث آگاهی‌بخشی و بیدارگری مسجد اهمیت دارد، اینکه مسجد می‌تواند پایگاهی باشد برای اینکه مردم در هر کوی و برزن، پیام به آنها برسد و متوجه شرایط خاص زمان خویش شوند.

بنابراین نگاه ما این است که اجلاس امسال برخلاف اجلاس سال گذشته این است که به سوی فلسفه نامگذاری سوق دهیم، لذا ارائه گزارش عملکرد نداریم، تقدیر از افراد نداریم، برنامه‌های داخلی مرکز به‌طور کلی حذف شده‌اند و صرفاً می‌خواهیم توجه دهیم در این روز فضای رسانه و فضای عمومی جامعه را به اینکه کارکرد مسجد چیست و مسجد تا کجا می‌تواند بالا رود و چرا دشمن طمع می‌‌کند به مساجد و تلاش می‌کند تا آن را خراب کند.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین