۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۸ : ۱۶
مرجع عالیقدر شیعیان تصریح کردند: مطرح کردن شبهات واهی و بیاساس با ظاهری فریبنده در میان علما و جوانان به ویژه دانشگاهیان از شگردهای جدیدی است که بدان روی آوردهاند و بایستی همه هوشیار و بیدار باشند.
ایشان ادامه دادند: به عنوان نمونه یکی از این شبهات، القای این موضوع است که قرآن مجید، علم و دانش را منحصر به علوم دینی میداند و برای علوم دیگر ارزش و اعتباری قائل نیست.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: قرآن کریم، کتابی آسمانی است که از سوی خدای باریتعالی نازل شده و وقتی بدان مراجعه میکنیم متوجه عظمت آن میشویم. قرآن، در ۱۴ قرن پیش مسائل توحیدی و خداشناسی را با علوم تجربی پیوند زده است و مسائل معاد نیز با موضوعات علوم طبیعی و تجربی اثبات شده است.
این مرجع تقلید شیعه اذعان داشتند: آن روزی که قرآن این موضوعات را بیان میکرد، بسیاری از موضوعات علمی برای بشر پوشیده بود و این نشان دهنده توجه دین مبین اسلام به سایر علوم است.
ایشان با اشاره به آیه شریفه ۱۶۹ سوره مبارکه بقره خاطرنشان کردند: خداوند در این آیه نشانههای خلقت را در آسمان و زمین، گردش روز و شب، وزش بادها و نزول باران برشمرده است و اینها را نشانههای خدا و آیات الهی معرفی کرده است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: توجه به علومی نظیر طب، نجوم، فیزیک، شیمی و ریاضیات از موضوعاتی است که سالها در حوزههای علمیه مطرح بوده و بسیاری از علمای اسلامی از سرآمدان و پایه گذاران این علوم بودهاند.
این مرجع عالیقدر شیعیان جهان گفتند: از قرن دوم و سوم هجری تا قرن دهم، علمای علوم تجربی درکنار علمای دینی پرورش یافتهاند، دانشمندانی چون "جابربن حیان"، "شیخ بهایی"، "ابوعلی سینا"، "خواجه نصیرالدین طوسی"، "زکریای رازی" و ... خدمات علمی شایان توجهی به بشریت نمودند و بسیاری از علوم را بنا نهادند.
ایشان بیان داشتند: در سایه قرآن بوده که این علوم رونق گرفته و کشفیات عظیم رخ داده است و بسیاری از علوم از سرزمینهای اسلامی به غرب رفته است. به عنوان نمونه کتاب طب ابن سینا، ۳۰۰ سال در دانشگاههای اروپا تدریس شد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: در روایات هم بسیار به علم اندوزی و طلب علم در سرزمینهای دیگر تاکید شده است که نشان از توجه اهل بیت(ع) و به سایر علوم است.
این مرجع عالیقدر در بخش پایانی سخنانش بر لزوم فراهم کردن زمینه آشنایی دانشجویان با علوم اسلامی در دانشگاهها تاکید کردند و اظهار داشتند: در دوره ظلمانی اروپا، کشورهای مسلمان مخترعین و مکتشفین بسیاری را به دنیا معرفی کرد و اگر اسلام راهنمای دانشگاههای ما باشد، دوباره ما صادرکننده علوم به جهان خواهیم بود.