عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
رئيس پژوهشكده دانشنامه‌نگاري ديني پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: دانشنامه فاطمی(س) پس از طی مراحل تأیید سرپرست و انتشار به زودی در دسترس همه فرهیختگان و مشتاقان آن حضرت قرار گیرد.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمين ابوالقاسم مقيمي حاجي، رئيس پژوهشكده دانشنامه‌نگاري ديني پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد وضعيت دانشنامه فاطمي(س) گفت: کار علمی دانشنامه فاطمی(س)در سال 90 به پایان رسید و هم‌زمان ویرایش ادبی جلدهای اول این دانشنامه نیز شروع شد. در ویرایش ادبی نیز به دلیل اتقان امور، کار در چند مرحله انجام مي‌شود. در ابتدا و در چند مرحله ویراستاران دانشنامه را ویرایش مي‌كنند و سپس در دفتر ویرایش دانشنامه‌ها یکسان بودن ویرایش مورد بررسي و بازبینی سرویراستار قرار می‌گيرد.

وي ادامه داد: از جمله مسائلی که در ویرایش ادبی اين دانشنامه به آن توجه شد؛ نظارت گروه‌های علمی بر کار ویرایش ادبی بود. یعنی تغییراتی که ویراستار ادبی بر محتوا ایجاد می‌کرد مورد مطالعه گروه‌های علمی قرار می‌گرفت تا اگر در محتوا تأثیری ایجاد کرده و نکته‌ای را برخلاف مقصود علمی نویسنده بوجود آورده، آن سطور اصلاح شود. از این رو ویرایش ادبی همراه با نظارت گروه‌ها با زحمت و همکاری خوب ویراستاران و دفتر ویرایش ادبی دانشنامه به خوبی به سامان رسیده است.

مقيمي حاجی تأكيد كرد: تا انتهای سال 90 ویرایش ادبی جلدهای 1و2و3 انجام پذیرفت و این سه جلد به همراه مقدمه آن، به مرحله صفحه آرائی اولیه رسید و در انتهای سال 90 برای نگارش دیباچه و نظارت نهایی تقدیم سرپرست دانشنامه و ریاست پژوهشگاه شد. در طول شش ماه اول سال 91 نیز سه جلد بعدی يعني دو جلد بخش دوم دانشنامه فاطمی(س) که مربوط به مباحث مربوط به حقوق زن بود و جلد مربوط به مباحث اجتماعی زن، امور ویرایش ادبی آن به پایان رسید و در تابستان 91 برای تایید نهائی تقدیم سرپرست دانشنامه شد.

وي در ادامه سخنانش تصریح کرد: صفحه بندی نهائی شش جلد نیز در طی ماه‌های بعد به پایان رسید و مجدداً اين شش جلد برای کنترل نهایی تقدیم سرپرست دانشنامه شد. پس از پایان ویرایش ادبی و صفحه‌آرایی  شش جلد و تهیه نمایه ای برای سه جلد اول ، دانشنامه به مرحله چاپ و نشر رسیده است.

مقيمي حاجی ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که بر خلاف روند کاری سایر پژوهشکده‌ها که پس از انجام مراحل علمی کار در گروه‌ها و پژوهشکده، وظیفه آن پژوهشکده به اتمام می‌رسد و اثر برای مراحل ویرایش ادبی، آماده سازی و چاپ تحویل دفتر انتشارات می‌گردد، اما در دانشنامه‌ها به دلیل تخصصی بودن بحث ویرایش و صفحه بندی و این که این کار در تجربه تازه‌ای بود که پژوهشکده با آن روبرو شد، مراحل ویرایش ادبی، آماده سازی و صفحه آرائی جلدها در پژوهشکده دانشنامه‌نگاری انجام گردید.

رييس پژوهشكده دانشنامه نگاري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: با تجربه ای که از دانشنامه امام علی(ع) به دست آمد، ما بر آن شديم تا پرونده های موجود - که در آغاز از طرحنامه شروع و در پایان مبدل به چند صد برگ از مقاله اولیه، ارزیابی‌ها، صورتجلسات، بازنویسی‌ها و ویرایش‌ها شده بود که قطعاً برای سایر محققان نیز قابل استفاده خواهد بود- را اسکن نموده و پس از تهيه نسخه دیجیتال، آنها را در فایل‌هايی موضوعی طبقه بندی و نسخه مکتوب آنرا نیز به صورت تاریخ‌مند صحافی کرده و طبق مجلدات و عناوین دانشنامه به ترتیب شماره‌گذاری و بایگانی كنيم، تا اگر بعدها به آنها نیاز شد قابل دسترسی و پیگیری باشد.

حجت الاسلام مقيمي‌حاجي در پايان سخنانش گفت: دانشنامه فاطمی(س) پس از طی مراحل تأیید سرپرست و انتشار به زودی در دسترس همه فرهیختگان و مشتاقان آن حضرت قرار گیرد.


منبع: خبرگزاری مهر

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین