عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
حجت­الاسلام والمسلمین جعفر یوسفی، در نشست علمی «جایگاه تقدیر در هندسه قیام حضرت سیدالشهداء(ع)» گفت :حضرت، با قیام خود به سرنوشت زیبایی رسیدند، به گونه­ای که زینب کبری(س) در مورد این سرنوشت می­فرمایند "ما رأیت الا جمیلا".

عقیق: «حجت­ الاسلام والمسلمین جعفر یوسفی»، در نشست علمی «جایگاه تقدیر در هندسه قیام حضرت سیدالشهداء(ع)»، که به همت معاونت پژوهش و گروه فقه و اصول مدرسه عالی فقه و اصول مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در مسجد این مجتمع برگزار شد، با اشاره به موضوع تقدیر در قرآن کریم، اظهار کرد: بنا به گواه آیاتی مانند 41 سوره روم، تقدیر انسان به دست خود اوست که با اختیار خویش رو به کارهای نیک یا شوم می­آورد.  

وی افزود: عمل هر انسانی، او را به سرنوشت مبارک یا شوم هدایت می­کند و اینگونه نیست که سرنوشت او به دست فرد یا اشیاء خارجی باشد.

مدیر مدرسه عالی فقه و اصول، جایگاه تقدیر در قیام امام حسین(ع) را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: حضرت، با قیام خود به سرنوشت زیبایی رسیدند، به گونه­ای که زینب کبری(س) در مورد این سرنوشت می­فرمایند "ما رأیت الا جمیلا".

حجت­الاسلام والمسلمین یوسفی، با اشاره به نگاه و روحیات اباعبدالله(ع) در قیامی که شروع کردند، یادآور نمود: در تاریخ منقول است که هرچه جنگ شدیدتر می­گشت، شادابی و سرور حضرت سیدالشهداء(ع) نیز بیشتر می­گشت، به گونه­ای که دشمنان ایشان نیز متعجب می­شدند.

وی جنگ هوای نفسانی و اراده الهی را بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: همه انسان­ها، همواره در معرض این آزمایش به سر می­برند که در کارها و موضع­گیری­های خود، کدام یک از این دو موضوع را سرلوحه خود قرار می­دهند.

مدیر مدرسه عالی فقه و اصول با ابراز این که مثنوی مولوی، نشان از جبری­بودن مولوی دارد، چرا که در سرانجام مثنوی، امر را به خداوند واگذار می­کند، ابراز نمود: هرچند که اعتقاد به موضوع تقدیر در متون دینی ما بسیار تأکید شده است، اما نباید اعتقاد به این موضوع، باعث رفع مسئولیت افراد در کارها گردد.

حجت­الاسلام والمسلمین یوسفی اظهار کرد: در تقدیر به نگاه جبری و اختیاری، فردی که به اختیار خود کار سوئی را انجام دهد، به جزای آن در قیامت هم می­رسد و در این موضوع فرقی بین معتقد به جبر و معتقد به اختیار نیست.

وی با ابراز این که روایات فراوانی بر علم ازلی خداوند متعال در حادثه عاشورا داریم که این رویداد در قبل از پیدایش آن پیش­بینی شده بود، اضافه کرد: بسیاری از این روایات از جانب پیامبران(علیهم­السلام) الهی وارد شده است که بر مصیبت امام حسین(ع) در روز عاشورا اشک ریختند و عزاداری کردند.

مدیر مدرسه عالی فقه و اصول با ابراز این که در نظام احسن الهی امور احسن ثبت است، اذعان نمود: عدم تضییع اجر محسنین، امتحان شدن انسان، اختیار او و هدایت شدن از اموری به شمار می­روند که در این نظام ثبت هستند.

حجت­الاسلام والمسلمین یوسفی با بیان این که خداوند اسامی افرادی که حاضرند هرچه که دارند، برای ذات اقدس الهی اختصاص دهند، در نظام احسن خود ثبت می­کند، تأکید کرد: اباعبدالله(ع) و اصحاب باوفایش با تقدیم خون، مال و خانواده خود در تقدیر علمی خداوند قرار گرفتند.  باید توجه داشت که لوح این تقدیر قابل تغییر بود، اما اباعبدالله(ص)، نه تنها این تقدیر را تغییر ندادند، بلکه با قیام خویش این تقدیر علمی را به تقدیر عینی تبدیل کردند.

وی تقدیر علمی به تقدیر عینی را بسته به اختیار انسان دانست و عنوان نمود: این کار خود فرد است که سرنوشت و تقدیر عینی خود را رقم می­زند و خداوند متعال جبری در کارها برای شخص ندارد.


منبع:  ابنا
211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین