عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
آیت الله قرهی:
آیت الله قرهی گفت: بنده تر از آن عبد و غلامی که خریداری شده کسی است که غلام شهوت خودش شود.
عقیق: آیت الله قرهی نکته ای اخلاقی بیان کرده که متن آن برای علاقه مندان در پی می آید؛

در روایت داریم که بعضی از کسانی که جزء صحابه راستین پیامبر شدند و از جمله میثم تمار و اباذر، در زمان جاهلیت یک بار دهانشان به حرف بد باز نشد، فحاشی نمی کردند.

مولی الموالی راجع به میثم تمار بیان می فرمایند: «میثم آن کسی است که در زمان جاهلیت هیچ گاه به ناموس مردم نگاه بد نکرد و خودش را کنترل کرد» یک روایتی را وجود مقدس مولی الموالی در مستدرک الوسائل ج ۱۱ بیان می فرمایند و بعد می فرمایند : مصداق کسی که در زمان جاهلیت اینگونه نبود میثم بود. (چون زمان جاهلیت برهنگی ها وجود داشت، زنان با یک حالت خاصی بیرون می آمدند)

حضرت می فرمایند:  «مملوک الشهوة اذل من مملوک الرق»  (خیلی دردناک است. خاک بر سر آن انسانی که همه وجودش شهوت بشود تا نگاهش به ناموس مردم می افتد با اینکه زن زیبا رویی هم در اختیارش هست اما تمام وجودش به لرزه می افتد. بنده شهوت، گرفتار شهوت، بدبخت آن کسی که مملوک شهوت است)   «مملوک الشهوة اذل من مملوک الرق»  بنده تر از آن عبد و غلامی که خریداری شده کسی است که غلام شهوت خودش شود. شهوتش را نتواند کنترل کند.

حالا اشاره خواهیم کرد که در بعضی از روایات آمده است خود شهوت یکی از نعمت های الهی است منتهای امر کجا انسان از این نعمت بهره وری کند مهم است. اصلاً اگر شهوت نبود نسل بشر برچیده شده بود. خود غضب نعمت پروردگار عالم است اگر غضب نبود دیگر دفاع از ناموس معنا نداشت دفاع از دین معنا نداشت. لذا خود غضب نعمت الهی است خود شهوت نعمت الهی است اما بدبخت آن کسی است که بخواهد شهوت پرست بشود نه اینکه شهوت را در راه صحیح خودش استفاده کند.

بعضی ها خیلی بیچاره هستند همین که در خلوتی قرار می گیرند کنترل نفس اماره خود را از دست می دهند دچار پستی و رذالت می شوند، آن مقام انسانیت که بالاترین مقام در عالم خلقت است را زیر پا می گذارند. خاک بر سر انسانی که نتواند برای چند دقیقه خود را کنترل کند، بدبخت است. او دیگر بنده شهوت است.

مولی الموالی می فرمایند : او دیگر نمی تواند ادعا کند من انسان هستم. کسی که نمی تواند شهوت خود را کنترل کند تا به یک همجنس خود و یا جنس مخالف در خلوت می رسد نعوذ بالله و نستجیر بالله کار خلاف شأن انسانیت را انجام می دهد دیگر انسان نیست این عبد است، غلام است انسان باید حر باشد آزاده باشد. منتهی این عبد شیطان است عبد شهوت است. انسان اگر حر شد می تواند عبد الله باشد هر کسی که حر شد بنده خداست. اما هر کسی که اسیر نفس، اسیر عناوین شد گرفتار شهوت شد شهوت جنسی، شهوت مال، شهوت ریاست، شهوت عنوان، هر گونه شهوتی، این  دیگر از هر غلامی غلامتر است از هر بنده ای بنده تر است.

بعد فرمودند : بدانید کسی که هیچ گاه بر او شهوت نتوانسته غالب شود میثم تمار است. نفرموده شهوت نیست. شهوت در وجود انسانها هست. اگر بنا باشد شهوت در وجود ماها نباشد ما هم می شویم مَلِک. فرق ما با ملک چیست؟ اما میثم در مقابل شهوت ایستاد.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین