عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۳۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران؛
رحیم قربانی گفت: مقام معظم رهبری از دانش فنی و حرفه‌ای قاریان کشور ابراز رضایت کرده اند اما این در حالی است که در مبحث معنا محوری قرآن و حفظ آیات کلام‌الله مجید رضایت مطلوبی وجود ندارد.
عقیق:رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در گفتگویی با اشاره به دیدار اخیر قاریان و جامعه قرآنی با رهبر انقلاب اظهار داشت: مقام معظم رهبری از دانش فنی و حرفه‌ای قاریان کشور ابراز رضایت کرده اند اما این در حالی است که در مبحث معنا محوری قرآن و حفظ آیات کلام‌الله مجید رضایت مطلوبی وجود ندارد و ایشان در این جلسه، توجه به مفاهیم آیات، تربیت و خودسازی قاریان را از ویژگی‌های مهم یک قاری برشمردند.

وی بیان کرد: قاریان کشور باید در زمینه رشد بعدهای تربیتی و زندگی قرآنی و توجه به احکام الهی، مبادرت بیشتری بورزند.

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران با بیان اینکه قاریان در قرائت قرآن باید از لحن اصیل استفاده کنند، افزود: در قرائت قرآن باید از صوت و لحن اصیل استفاده شود و از بکار بردن الحان تغنی که سبب بروز شائبه در صوت قرآن خواهد شد، بپرهیزند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نسل سوم قاریان کشور سطح‌شان به مراتب از قاریان مصری که کشورشان مهد قرائت قرآن کریم است بالاتر بوده و قاریان ایرانی از لحاظ فنی و صوت در حال رشد و ترقی هستند.

قربانی اضافه کرد: قاریان قرآن از منظر حفظ قرآن دچار ضعف بزرگی هستند، و حفظ آیات، تدبر و معنای آیات در اولویت بعدی این عزیزان قرار دارد ولی در دانشگاه الازهر مصر شرط ورود به این دانشگاه، حفظ کل قرآن کریم است که متأسفانه تعداد قرای ایرانی که حافظ کلام‌الله وحی بوده به اندازه انگشتان دست است.

وی ابراز داشت: رعایت موارد فنی و انتقال مفاهیم تأثیر بیشتری بر شنوندگان می‌گذارد و این کار با توجه به معنا محوری مفاهیم آیات قرآن و ارتباط دستگاه‌های مختلف و همچنین دانستن معنی کلمات آیات نورانی محقق خواهد شد.

مسئول سازمان قرآن و عترت سازمان بسیج با بیان اینکه فهم آیات برای قاری در قرائت آن تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: قاری قرآن هنگامی که معنای آیات را نداند در قرائت قرآن دچار اشتباه می‌شود و به طور مثال آیات مربوط به کفار و منافقان را با لحنی نرم و آرام تلاوت می‌کند که این امر تأثیر منفی در قرائت می‌گذارد.

قربانی یادآور شد: قرائت شکل ظاهری خواندن قرآن است و تلاوت یک بار معنایی سنگینی دارد که قاری علاوه بر بحث قرائت باید به مفاهیم و بعد تدبر نیز اشراف کامل داشته باشد. کلیات آیات قرآن آرامش بخش است اما به طور کلی آیاتی که از بخشندگی، لطف، رحمت و توبه‌پذیری بودن خداوند متعال سخن می گویند آرامش خاصی را به انسان می دهند.


منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین