عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
مساجد در کمال بخشی جامعه و عظمت مسلمانان نقشی دارند که چیزی جایگزین آن نمی شود، چرا که در مساجد اسلامی چهار هدف اصلی پیامبران دنبال می شود.
عقیق:مسجد مسلمانان جایگاهی است که همه اقشار و طبقات، مقامات و غیر مقامات را در اوقات نماز به طور یکسان در خود می پذیرد و  چه بسا در غیر اوقات نماز نیز در پرتو اجرای مراسم بزرگ دینی همه افراد جامعه در آن حضور می یابند اینگونه حضور در این پایگاه اعتقادی، اخلاقی، و اجتماعی مهم ترین عامل ایجاد ارتباط و برادری و آگاهی یافتن از حال یکدیگر است.

تردیدی نیست که هم بازدهی های فرهنگی مسجد و دستاوردهای آن در گام اول مشروط به قدرت علمی و فرهنگی و اخلاق و مدیریتی که امام جماعت مسجد است که بتواند نمایی از امامت را در محیط ارتباط خود ارایه کند. در اینجا شایسته است توجه داشته باشیم که جمع و جامعه بیدار و زنده و هدف دار، نیازمند است که عوامل و اسباب جمع و اجتماعی صحیح را بشناسد! مهمترین عامل ایجاد جامعه بیدار و هدف دار امام است جامعه ای که مسئله امامت را درک نکند هرگز نمی تواند جامعه زنده و هدف دار تشکیل دهد.

این بحث دامنه گسترده دارد که در بحث های اصولی و اعتقادی مطرح شده است ورود در آن درخور فرصت ما نیست لیکن باید بدانیم همانند جامعه بزرگ که حیات و رشد معنویش به امام بستگی دارد جامعه کوچک تر یعنی مسجد و حوالی آن نیز شدیدا به امام جماعت عالم و آگاه و متعهد و عاشق کار وابسته است.

مساجد در کمال بخشی جامعه و عظمت مسلمانان نقشی دارند که چیزی جایگزین آن نمی شود چرا که در مساجد اسلامی چهار هدف اصلی برنامه پیامبران دنبال می شود که عبارت است:

1) بازگو کردن آیات خداشناسی و تعلیم و ترویج خداشناسی، تا مردم به طور مداوم در مسیر معرفت حق پیش روند.

2) تزکیه و پاک سازی و پاک داری روح الهی که در وجود بشر است از آلودگی های نفسانی تا شایسته کسب کمالات باشد.

3) آموزش کتاب آسمانی از دستورهای عقیدتی و احکام و اخلاق که انسان را به برترین جایگاه می رساند.

4) تعلیم حکمت یعنی آگاه کردن مردم به حقایق آفرینش و سنت الهی که غیر آنها هرگز نخواهند شد و انسان ها باید خود را با آنها تطبیق کنند.

علاوه بر اینها

مساجد سنگر برای سه گونه جهاد، عقیدتی و فرهنگی و فیزیکی است.

مساجد بهترین بقعه ها و جایگاه های مقدس است که باید احترام آن حفظ شود.

مساجد سنگر حراست از عقیده و رباط مرزداری از عقاید است.

مسجد مرکز کسب درآمدهای معنوی است. مسجد مرکز ارتباط های اخلاق برادرانه و خانواده مکتبی است، حضور در مسجد عامل شناسایی و دور شدن از گوشه گیری و یافتن دوستان مفید است.

برگرفته از کتاب پایگاه اسلام


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین