عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۲۸۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸
مسئولان سينمايي و فرآورده براي «ثارالله» چه طرح و برنامه‌اي دارند؟
پروژه‌هاي سينمايي ديني و ارزشي و حتي در حوزه سريال‌سازي زمان زيادي را براي ساخت به خود اختصاص داده‌اند تا جايي كه افراد سازنده موي‌شان در آن فيلم‌ها همچون «مختارنامه» و «رستاخيز» سفيد شده است. حال در اين فرصت ۹ ماهه مجتبي فرآورده چه كربلايي را مي‌خواهد براي ما بسازد؛ الله و اعلم.
عقیق: كشوري كه بيشترين شيعه را در خود جاي داده است امروز در حوزه فيلم‌هاي ديني و تاريخي توانسته با آثار ارزشمندي چون «امام علي»،«يوسف پيامبر» و «مختارنامه» در منطقه و بين ساير كشورهاي مسلمان نفوذ فرهنگي خوبي داشته باشد. اما نكته اساسي و مهم اين جا است كه اين اثار موفق در حوزه سريال است نه فيلم سينمايي. در عرصه سنيما شايد «روز واقعه» تنها فيلمي است كه تا اين لحظه حرفي براي گفتن آن هم در حد و اندازه مرزهاي داخلي كشورمان داشته است.
فيلم سينمايي «محمد رسول الله» ساخته مجيد مجيدي يكي ديگر از اثار ارزشي و ديني است كه درباره پيامبر اسلام (ص) ساخته شده است اما به اكران عمومي در نيامده است تا شاهد بازخورد هاي آن باشيم اما شواهد نشان مي دهد كه مي توان با اين فيلم سينمايي در خارج از مرزهاي ايران اسلامي عرض اندام كرد.
فيلم سينمايي «رستاخيز» كه مستقيماً به واقعه كربلا مي پردازد «از نگاه بكيربن حر» يكي ديگر از فيلم هاي سينمايي ديني و ارزشي ما بود كه با هجمه هايي مواجه شد. اين فيلم سينمايي از همان ابتدا با مخالفت هاي عده اي كه اعتقاد بر تحريف واقعه كربلا توسط عوامل سازنده داشتند روبرو شد و در نهايت اين اعتراضات باعث شد چهارشنبه هفته گذشته سازمان سينمايي طي اطلاعيه‌اي تا تامين نظر مراجع اعظام اكران فيلم سينمايي «رستاخيز» را به تعويق بياندازد.
فيلم سينمايي «ثارالله» به نويسندگي و كارگرداني مجتبي فرآورده يكي ديگر از آثاري است كه قرار است در عرصه سينما درباره قيام امام حسين(ع) در كربلا ساخته شود. پيش توليد اين فيلم سينمايي اواخر سال 1393 آغاز شد و بعد توقفي دوباره به مسير خود ادامه داد. اين اثر سينمايي مقطعي از حركت كاروان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) از مكه به سمت دشت كربلا را به تصوير مي‌كشد. طبق گفته مجتبي فرآورده قرار است كه اين فيلم سينمايي تنها ظرف مدت 9 ماه ساخته شود.
چند نكته كه مي‌توان در ارتباط با ساخت اين گونه آثار و مخصوصاً فيلم سينمايي «ثارالله» به آن اشاره داشت. اول آنكه هزينه ساخت فيلم‌هاي تاريخي بسيار زياد است و هرچند طبق گفته فرآورده هزينه ساخت اين فيلم توسط مردم تقبل شده است، اما اين حساسيت در خصوص هزينه ساخت فيلم «رستاخيز» و حتي «محمد رسول‌الله» نيز وجود داشت و در بيشتر مواقع ميزان هزينه ساخت فيلم با كيفيت آن سنجيده مي‌شود و به همين دليل بايد در زمان توليد دقت فراواني داشت تا محصول نهايي ارزش هزينه‌هاي زياد آنرا داشته باشد.
نكته ديگري كه مي‌توان به آن اشاره كرد سابقه و پيشينه كارگرداني است كه قرار است در اين زمينه ورود پيدا كند. مجيد مجيدي و احمدرضا درويش هر كدام افراد امتحان پس داده در عرصه كارگرداني هستند با نگاهي به كارنامه هر كدام از اين كارگردانان مي توان به راحتي دريافت كه سينما را مي شناسند مخصوصاً مجيد مجيدي كه به مقوله زيبايي شناسي در سينما به لحاظ ذاتي شناخت دارد و غالباً خالق تصاوير زيبا است اين نكته از آن جهت عنوان شد كه در ساخت اثري درباره كربلا و امام حسين بايد فاكتور هاي زيادي را دارا بود و آنها را تثبيت كرد كه در رأس همه آن ها شناخت زيبايي شناسي در سينما است كه خود بحث مفصلي را مي‌طلبد.
البته نمي‌توان از نام مجتبي فرآورده به عنوان يكي از تهيه‌كنندگان خوشنام سينماي ايران به سادگي گذشت، بخصوص اينكه در سابقه كاري وي فيلم عظيم «ملك سليمان» نيز ديده مي‌شود اما براي ساخت چنين فيلمي لازم است مشاوران مختلفي و حتي نزديك به مراجع عظام در طول نگارش فيلمنامه و حتي ساخت وجود داشته باشد، تا ديگر در آستانه اكران فيلم به تحريف تاريخ و وهن چهره ائمه محكوم نشود.
نكته ديگر لزوم همراهي و پشتيباني مديريت سينما از چنين پروژه‌هايي است و پس از حساسيت‌هايي كه براي فيلم «رستاخيز» پيش آمد سازمان سينمايي و مسولان مربوطه بايد دريابند كه موضوع كربلا حساس برانگيزتر از آن است كه به صرف علاقه و اعتقاد قلبي يك فرد بتوان به اين حوزه ورود كرد و با لحاظ مشكل پيش آمده براي «رستاخيز» چه خوب است كه از همين حالا مسولان سازمان سينمايي همراهي مطلوبي با فرآورده داشته باشند و از همان ابتدا با لحاظ كردن نظرات مراجع شاهد ساخت فيلمي باشيم كه ضمن روايت سينمايي از واقعه كربلا زمينه‌هاي امكان اكران گسترده و مطلوب فيلم نيز فراهم شود، موردي كه حداقل در خصوص «رستاخيز» انجام نشد و يا خيلي دير دوستان به فكر اين موضوع افتادند.
پروژه‌هاي سينمايي ديني و ارزشي و حتي در حوزه سريال سازي زمان زيادي را براي ساخت به خود اختصاص داده اند تا جايي كه افراد سازنده موي شان در آن فيلم‌ها همچون «مختار نامه» و «رستاخير» سفيد شده است. اما بايد ديد در اين فرصت 9 ماهه مجتبي فرآورده خواهد توانست فيلمي بسازد كه حق مطلب را در مورد واقعه كربلا ادا كند يا خير؟.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین