دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان+ شرح
خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانی و قبول بر طبق خوشنودی تو و پسند رسول تو باشد و استوار باشد فرعش بر اصل به حق آقای ما محمد و خاندان پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.
عقیق: امام باقر (علیه السلام)
درباره اهمیت زكات فطره می فرماید: تكمیل روزه به پرداخت زكاة یعنى فطره
است، همچنان كه صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) كمال نماز است.(1)
دعاي روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به همراه شرح در ادامه می آید:
شرح دعا
خدایا
قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانی و قبول بر طبق خوشنودی تو و
پسند رسول تو باشد و استوار باشد فرعش بر اصل به حق آقای ما محمد و خاندان
پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.
ارزش
هر طاعت به مقبولیت آن است. تا نماز ما قبول نشود ارتقا نمییابد و بالا
نمیرود تا روزه ما پذیرفته نشود اثرگذار نیست و ارجی و اوجی ندارد قبول
اعمال به نیت و اخلاص و تقید و عبودیت در برابر خداست.
سی
روز روزه گرفتیم و نماز به پا داشتیم امروز از او میخواهیم روزهمان را
مقرون به شکر و قبول قرار بده و آن گونه که تو و رسولت از آن راضی باشند.
آری،
خداوند روزهای را ارزش مینهد و میپذیرد که آمیزهای از پرهیز و ایمان
باشد. در این حال شکر و سپاس الهی نسبت به عبادت بنده، همان مهر قبول اوست
او آن هنگام طاعت را قبول میکند که «خداپسند» باشد الگو گیری از سنتهای
او اطاعت و رضایت خدا را به همراه دارد.
طاعت
و عبادتی که آلوده گناه باشد ارزشی ندارد دهانی که به روزه بسته شده اما
به غیبت و تهمت همواره گشوده است، مهر روزه را هم شکسته!
شنیدهایم زنی زبان به غیبت گشود در حالی که روزه بود، پیامبر فرمود: برو بخور! دیگر روزه نیستی!
از
خدا میطلبیم دل و زبانمان را از گناه دور بدارد و روزه ما را مقبول و
مورد رضایت خود پیامبر و اهلبیتش قرار دهد. و مهر «شکر» و «قبول» آنها را
بر آن ثبت کند.
رضایت و خشنودی خدا در چیست و چگونه خداوند از انسان راضی میشود؟
رضایت
و خشنودی خدا امری نسبی است، به این معنا که خداوند مجموعه قوانینی را
برای تکامل و پیشرفت بشریت و سعادت و خوشبختی آنان فرستاده است، آن قوانین
تشریعی که به صورت وحی و کتاب آسمانی و تفسیر و تفصیل آن توسط اولیای الهی و
معصوم در اختیار انسان قرار گرفته، مجموعهای از بایدها و نبایدها را
تشکیل میدهد، انسان کامل کسی است که با اطاعت کلیه قوانین الهی، رضایت و
خشنودی خدا را کسب کرده باشد، از سویی می دانیم همه انسانها از لحاظ معرفت
و شناخت، ایمان و معنویت، اطاعت و تسلیم پذیری عملی فرمان الهی یکسان
نیستند، خداوند از چهارده معصوم(ع) راضی و خشنود است، چنان که از سلمان و
ابوذر و مقداد نیز رازی و خضوعند است. اما میزان و نسبت رضایت مندی خداوند
به میزان عمل آنان از لحاظ کمیت و کیفیت و اخلاص و معرفت آنان بستگی دارد.
از
سویی می دانیم برخی اعمال از ویژگیهای برتر و ممتازی برخوردارند، به
گونهای که میتوان آنها را به عنوان اصول و زیر کارهای جلب رضایت و
خشنودی خداوند دانست. باید به قرآن که زبان خداوند است، مراجعه نمود و از
زبان او کشف کرد که انجام چه کارهایی موجب جلب رضایت حضرتش می گردد. رضایت و
خشنودی خدا در بیش از سی آیه بیان شده است.
به
برخی از آیات که تقریباً در بر دارنده محتوای بقیه آیات و بیان کننده همه
ویژگیهایی است که رضایت خداوند را جلب میکند اشاره میشود.
رضوان و رضایت خدا شامل کسانی میگردد که:
1 - ایمان به خدا و قیامت داشته باشند.
2 - خانه و وطن خویش را برای حفظ دینشان رها کنند و هجرت نمایند.
3 - با مال جان خویش در راه خدا جهاد نمایند.
4 - پیوسته پیرو ولایت و رهبری باشند.
5- رضایت خدا را در صدق و راستی (گفتار و عمل) باید جست و جو کرد.
عملی که موجب رضایت خداوند از حضرت اسماعیل(ع) شد
قرآن
در مورد حضرت اسماعیل(ع) میفرماید: اسماعیل همواره مورد رضایت و خشنودی
پروردگارش بود، چه این که او خوش قول و صادق الوعد بوده و پیوسته
خانوادهاش را به نماز و زکات توصیه مینمود.
در سوره توبه میفرماید: رضایت و خشنودی خدا شامل حال مردان و زنان مؤمنی میگردد که:
1 - در برابر مسلمانان احساس مسئولیت میکنند و یار و یاور یکدیگرند و همدیگر را تأیید و تقویت میکنند.
2 - پیوسته امر به معروف و نهی از منکر میکنند.
3 - در اقامه نماز و بر افراشته شدن فرهنگ و محتوای آن تلاش میکنند.
4 - زکات مال خویش را میپردازند و از دستگیری فقرا و مستمندان غفلت ندارند.
5 - پیرو خدا و پیامبر هستند.
رضایت و خشنودی خدا در حزب اللهی شدن است
حزب
اللهی شو تا خدا از تو راضی گردد و از مواهب و الطاف خویش تو را بهرهمند
سازد تا تو نیز از او خوشحال و خشنود گردی. در دو آیه از حزب اللَّه و در
یک آیه از حزب الشیطان سخن به میان آمده است. در سوره مجادله دو حزب مذکور
و ویژگیهای طرفداران آنها بیان شده و با هم مقایسه گشته است.
خداوند،
رضایت و خشنودی خویش را از حزب اللَّه در این سوره بیان کرده است. به بیان
دیگر: خداوند به رغم میل غوغاسالاران دور از فرهنگ قرآن روزگار ما، جامعه
را به دو طیف خودی و غیر خودی یا حزب اللَّه و حزب الشیطان تقسیم نموده و
به مؤمنان هشدار داده است که جمع میان محبت خدا و محبت دشمنان خدا در یک دل
ممکن نیست. باید از میان آن دو یکی را برگزید:
هیچ
گروهی را نمییابی که ایمان به خدا و قیامت داشته باشد و در عین حال با
دشمنان خدا و رسول اظهار دوستی نماید، هر چند آنان پدران، فرزندان، برادران
یا خویشان آنها باشند.
محبت
به پدران و فرزندان و اقوام، بسیار خوب است و نشانه زنده بودن عواطف
انسانی است، اما هنگامی که این محبت رو در روی محبت خدا قرار میگیرد، ارزش
خود را از دست میدهد.
زمانی
خداوند از شما رضایت دارد و از عملکرد شما خشنود میگردد که حب و بغضها و
دوستی و دشمنیها را برای خدا خالص کنید. امام صادق(ع) میفرماید: کسی که
برای خدا دوست دارد و برای خدا دشمنی میکند و برای خدا میبخشد، ایمانش
کامل است.
در
سوره ممتحنه میفرماید: اگر شما مسلمانان برای رضای خدا و خشنودی او هجرت
کردید و جهاد نمودید، پس با دشمنان خدا و دشمنان خودتان هرگز طرح دوستی
نریزید.
حزب اللهی کیست و چه ویژگیهایی دارد؟
وقتی
دانستیم، خشنودی خدا در حزب اللهی شدن است، باید بدانیم حزب اللهی شدن
نیازمند چه صفاتی است و حزب اللهی کیست؟ حزب اللهی را از راه اعتقادات و
عملکردها و وضع ظاهرشان باید شناخت. آنها کسانی هستند که:
1 - خدا خط ایمان را بر صفحه دلشان نوشته است.
2 - توسط روح مورد تأیید و تقویت قرار گرفتهاند.
3
- ویژگی بارز و ممتاز حزب اللهیان، ولایت پذیری آنان است. قران بعد از
بیان آیه ولایت میفرماید: و من یتول اللَّه و رسوله و الذین آمنوا فان حزب
اللَّه هم الغالبون.
دروغ میگویند کسانی که میپندارند جزو حزب اللَّه هستند، اما فعالیتهای آنان خلاف جهت ولایت و رهبری امت سامان مییابد.
در
سوره فتح وقتی موضوع بیعت رضوان مطرح میشود، ملاک رضایت و خشنودی خدا از
شرکت کنندگان در آن بیعت، اطاعت محض از رهبری بیان میگردد.
سپس اوصاف یاران همراه و همگام پیامبر(ص) را تحت عنوان والذین معه در پنج وصف ذکر میکند:
1 - در برابر کفار، شدید و استوار چون سدی محکم میایستند.
2 - میان خود و نسبت به برادران دینی خود رحیم و مهربانند.
3 - پیوسته آنان را در حال عبادت، رکوع و سجود میبینی.
4- همواره فضل خدا و خشنودی او را میطلبند و مخلصند.
5
- سیما و ظاهر آنان چون باطنشان با کفار و فاسقان تفاوت دارد. سیمای ظاهری
آنان به خوبی نشان میدهد متدین، با نماز و خاضع و مرتبط با خدا هستند.
خشنودی خدا جز با یاد خدا به دست نمیآید
آخرین
سخن این که تا انسان به مقام عبودیت و بندگی محض نرسد و از این راه نفس
مطمئنه را تحصیل نکند، نمیتواند به رتبه راضیة و مرضیة، که مقام رضا و
خشنودی متقابل خدا و بنده است، نایل گردد. تحصیل آن نیز با ذکر عملی خداوند
میسر است: الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب.
پی نوشت:
1- وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5
منبع:مشرق