عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۸۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
حجت‌الاسلام خاتمی در هشتمین همایش ستارگان محراب:
آیت‌الله منیرالدین حدیدی مانند پدری مهربان و معلمی دلسوز بود و مسجد ایشان دانشگاه بود؛ محلی برای آموزش دین مردم به شمار می‌رفت و حضور ایشان نه در برهه‌ای از تاریخ بلکه در تمام دوران به عنوان یک مکتب تربیتی مطرح بود.

عقیق:هشتمین همایش از سلسله نشست‌های «ستارگان محراب» با هدف بزرگداشت مرحوم آیت‌الله منیرالدین حدیدی با حضور آیت‌الله عبدالنبی نمازی، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، حجت‌الاسلام علی خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان و جمعی از شاگردان مرحوم آیت‌الله حدیدی از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، شب گذشته 20 تیرماه در مسجد محمدمصطفی(ص) برگزار شد.

حجت‌الاسلام خاتمی در ابتدا به فرازی از نامه 23 نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین(ع) در این نامه می‌فرماید: «أَنَا بِالْأَمْسِ صَاحِبُکُمْ وَ اَلْیَوْمَ عِبْرَةٌ لَکُمْ وَ غَداً مُفَارِقُکُمْ»؛ من دیروز یار و مصاحب شما بودم و امروز مایه عبرت شما هستم و فردا از میان شما مى‌روم. هر کس پیام مرا بشنود با او هم این سخن را می‌گویم.

وی اظهار داشت: پیام حضرت امیر(ع) برای من و شماست؛ یک روز روز قدرت، توانایی و سلامتی و تندرستی، یک روز هم در بستر بیماری و یک روز خدانگهدار. در حالی که کارنامه امام علی(ع) از هنگام ولادت تا شهادت کاملاً برای ما روشن است و فضایل ایشان گوش تا گوش عالم را در نوردیده و امکان پنهان کردنش وجود ندارد.

امام جمعه زنجان عنوان کرد: در جلد 75 بحارالانوار، صفحه 370 از حضرت امام هادی(ع) روایت شده است که ایشان می‌فرمایند: «اُذْکُرْ مَصْرَعَکَ بَینَ یدَیْ اَهْلِکَ وَلا طَبِیبَ یمْنَعُکَ وَلا حَبِیبَ ینْفَعُکَ»؛ آن لحظه‌ای را به یاد آور که در بستر بیماری هستی و کاری از دست کسی برنمی‌آید و اگر عمل صالحی داشتی می‌توان به رحمت الهی امیدوار باشی.

وی با اشاره به «انَا بِالْأَمْسِ صَاحِبُکُمْ» گفت: آیت‌الله منیرالدین حدیدی مانند پدری مهربان و معلمی دلسوز و مهربان بود و مسجد محمدمصطفی(ص) هم دانشگاه بود، محلی برای آموزش دین مردم به شمار می‌رفت و حضور ایشان نه در برهه‌ای از تاریخ بلکه در تمام دوران به عنوان یک مکتب تربیتی مطرح بود.

وی یادآور شد: مسجد محمد مصطفی(ص) کانون مبارزه و انقلاب بود و جزو اولین اماکنی بود که در این منطقه پیام، سخن، نام، رساله و اعلامیه امام راحل را به عنوان کانون انقلاب نشر می‌داد و در دوران دفاع مقدس نیز یکی از کانون‌های پر توجه، همین مسجد بوده است.

خاتمی تصریح کرد: این همایش با هدف تجلیل از یک عالم ربانی به معنای واقعی کلمه است که بیش از 55 سال از ارزشمندترین سال‌های عمر خویش را در این محله، منطقه و مسجد محمدمصطفی(ص) سپری کرد. این عالم بزرگوار آنقدر مردمی‌بود که با هر کس با زبان خودش صحبت می‌کرد و مردم هم قدردان زحماتش بودند. 

وی گفت: یکی از ویژگی‌های آیت‌الله حدیدی بعد از مطالعه علمی، خواندن رمان بود و می‌گفت: 10 جلد کتاب «انقلاب کبیر فرانسه» را سه مرتبه مطالعه کرده است و می‌فرمود که شما از این رمان ها فقط قصه می‌بینید اما آنها در میان این قصه‌ها، دیدگاه‌های جامعه‌شناسی، فلسفی و روان شناسی خودشان را جا کرده‌اند و فرهنگ خودشان را بسط و به جامعه تحویل می‌دهند.

امام جمعه زنجان در ادامه به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: امام صادق(ع) می‌فرماید: «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس»؛ عالمی که با روح زمان خویش آشنا باشد کلاه سرش نمی‌رود و امور زمانه بر او مشتبه نمی‌شود. از این رو بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، زمان و مکان را در فتوا دخالت داد و یک دگرگونی و نوآوری متناسب با مقتضیات و شرایط جامعه را فراهم کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) اینگونه مسائل را می‌دید و با صلابت و قدرت انقلاب اسلامی را اداره می‌کرد.


منع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین