عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
نادانی خصیصه ای است که بشر را آزرده می کند از این رو از آن گریزان است که در این میان راهی آسان برای رهایی از آن وجود دارد.
عقیق:اگرچه زندگی ماشینی و پردغدغه امروز بعضا سبب می شود که ما به سرعت و به اصطلاح از کوره در رفته و تاب و تحمل را در برخورد با دیگران از دست دهیم اما مدارا و بردباری در برخورد با دیگران از توصیه های موکد دین است.
رسول خدا (ص) فرموده اند: «سه چيز است كه هر كه نداشته باشد، هيچ كارش تمام نيست: پرهيزگارى كه او را از نافرمانى خدا باز دارد و خلقى كه به سبب آن با مردم بسازد و بردبارى كه نادانىِ نادان را با آن رد كند.»
ایشان می فرمایند: «پروردگارم مرا به سازگارى با مردم امر فرمود. چنان كه به انجام واجبات امر فرمود.»
همچنین، امام صادق (ع) مي فرمودند: «جبرئيل عليه السّلام نزد پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله آمد و عرض كرد: اى محمد! پروردگارت سلام مي رساند و مي گويد: با مخلوقم مدارا كن.»
امام باقر (ع) می فرمایند: «در تورات نوشته است، از جمله مناجات خداى عز و جل با موسى بن عمران عليه السّلام اين بود كه: اى موسى! راز پنهان مرا در باطن خويش پوشيده دار و در آشكارت سازگارى با دشمن من و دشمن خود را از جانب من اظهار كن و با اظهار راز پنهانم سبب دشنام دادن آنها به من مشو تا در دشنام دادن من شريك دشمن خود و دشمن من گردى.»
امام صادق (ع) فرموده اند: «رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمودند: «سازگارى با مردم نصف ايمان است و نرمى با آنها نصف زندگى است.» سپس ایشان فرمودند: «با نيكان در پنهان آميزش كنيد و با بدكاران در آشكار، و بر آنها حمله نكنيد كه بر شما ستم كنند، زيرا زمانى براى شما پيش آيد كه از دينداران نجات نيابد، جز آنكه را مردم ابلهش دانند و خود او هم آماده باشد و تحمل كند كه به او گويند ابله و بي عقل است.»
علاوه بر این، آن حضرت (ع) می فرمایند: «گروهى از قريش با مردم كم سازگارى كردند و از قريش رانده شدند، در صورتى كه به خدا سوگند كه از نظر خانوادگى عيبى نداشتند. و گروهى از غير قريش با مردم خوشرفتارى نمودند و به خاندان عالى و بلند پيوستند.»
سپس فرمودند: «هر كه دستش را از مردم دريغ دارد، او از آنها يك دست دريغ داشته، ولى مردم از او دست ها دريغ دارند.»


پی نوشت:
 اصول کافی، جلد سوم
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین