عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
در قرآن کریم می خوانیم: مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اوهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ؛ مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده؛ در حالی که سست ترین خانه ها، خانه عنکبوت است.
عقیق:در این جا معبودهای باطل و اولیا و رهبران غیر الهی، به خانه عنکبوت تشبیه شده اند که سست ترین و بی پایه ترین خانه هاست، زیرا نه دیوار دارد و نه سقف و نه در و پیکر که بتواند صاحبش را از گرما و سرما و غیره حفظ کند و به اندازه ای سست است که با اندک بادی می لرزد و تار و پودش در هم می ریزد.
افرادی که به غیر خدا تکیه نموده و سرپرستانی، جز رهبران الهی برای خود برمی گزینند، به خود عنکبوت تشبیه گردیده اند که چنین خانه سستی برای خویش اتّخاذ می کند. بنابراین، وجه شباهت در این تشبیه سستی و بی اعتباری است. در امثال و ادبیات فارسی گاهی برای سستی و بی اعتباری چیزی به تار عنکبوت نیز مثل می زنند : چنانکه می گویند: از آنچه عنکبوت بافد، جامه نشاید دوختن.
همچنین صاحب «بحرالحقایق» می گوید: عنکبوت هر چند بر خود می تند، زندان برای نفس خود می سازد و قید بر دست و پای خود می نهد. پس خانه او محبس او است. همچنین کسانی که بدون خدا اولیا گیرند، یعنی پرستش هوا و محبّت دنیا و متابعت شیطان می کنند، به سلاسل و اَغْلال و وِزْر ووَبال مقید گشته روی خلاصی ندارند و عاقبت در مهلکه نیران و دَرکه بُعْد وحِرمان افتاده، معاقب و معذّب گردند.

پی نوشت ها:
1-سوره عنکبوت: آیه 41.
2-کاشانی، تفسیر منهج الصادقین، ج 7: 161.
*حسین جناتی، چهل مثل از قرآن کریم: 57-58.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین