عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۷۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک
یا امام زمان امشب پرونده‌های ما می‌آید خدمت شما، چقدر خجالت دارد وقتی که شما گناهان ما را می‌بینی
عقیق: مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان، مناجات خوانی توسط حاج منصور ارضی و مداحی حاج حسین سازور در مسجد ارک برگزار شد.

گزیده ای از سخنان حجت الاسلام قاسمیان را بخوانید:

- صفات بیان شده متقین عبارتند از: انفاق، کظم غیظ، بخشش دیگران، پیش قدم شدن در اقامه خیرات و در آخر بحث این جلسه "توبه و مناجات" می‌باشد.

مقدمات بحث توبه و مناجات

- "إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْآنان که چون کار زشتى(گناه کبیره‏ اى) انجام دهند و یا(به گناه صغیره‏ اى) بر خود ستم نمایند، خدا را به یاد آرند و براى گناهان خود آمرزش خواهند؛ آیه تصریح می‌کند متقین هم ممکن است گناه کنند و یا حتی گناه فاحش هم انجام دهند ولی راضی به گناه نیستند!

- تفاوت گناه متقین باغیرمتقین: عوارض گناهان حبس رزق، بالا نرفتن دعا، عدم توفیق عبادت(نماز شب) وحتی خشکسالی و تغییر نعمات و نزول نغمات در زندگی و محیط اطرافشان است، شاید بتوان دلیل این عوارض را حسابکشی دقیق خداوند در همین دنیا دانست. در واقع پدیده‌ها بنا به سنت الهی یا کفاره گناهان و یا ابتلای جدید برای متقین می‌باشند"وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ"(سوره شوری آیه 30) اگر شما را مصیبتی رسد، به خاطر کارهایی است که می‌کنید و خدا بسیاری از گناهان را عفو می‌کند؛ درواقع خداوند می‌گوید من خیلی از گناهان را می‌بخشم ولی آنچه به شما می‌رسد نتیجه رفتار خود شماست.

- حکمت خداوند بازخواست سریع و دقیق مومنان را در همین دنیا می‌طلبد، در واقع کسی که این دنیا به سزای اعمال خود نرسد آن دنیا حسابکشی می‌شود.

- "هُمَّ بِالْحَسَنَةِ، وَ إِنْ لَمْ تَعْمَلْهَا" (الأمالی، ج1، ص536) همت و نیت کار خوب داشته باش، حتی آن را انجام ندهی؛ولی بدان این ماموریت برتو است "وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ" (سوره ذاریات آیه 19) در اموال مومنین خداوند حقوق سائل و محروم را قرار داده است؛  امر به صدقه حکمت خداوند در این جهاناست"إِنِّی أُدَبِّرُ عِبَادِی بِعِلْمِی بِمَا فِی قُلُوبِهِمْ" (ابن عساکر، جلد7) خداوند به تدبیر امور بندگان با علم خود وآنچه در قلب هایشان می‌گذرد می‌پردازد

- عوامل مهم کسب رزق و روزی: صدقه، مناجات، احترام به والدین، سحرخیزی و حتی گرفتن ناخن در روز جمعه می‌باشد ولی از همه موارد مهمتر همت برای تأمین معاش است.

- در پیشگاه الهی درخواست، مسئلت، اصرار، التماس و لجاجت اشکالی ندارد ولی "اسْتَبْطَأَ" (خدا را سست و کند شمردن) مذمت می‌شود.

- "أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ" (نهج البلاغه حکمت 347) بدترین گناهان گناهی است که صاحبش آن را کوچک می‌شمارد. در همین باب رسول اکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند "هَکَذَا تَجْتَمِعُ الذُّنُوبُ ثُمَّ قَالَ إِیَّاکُمْ وَالْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ" (وسائل الشیعه، جلد2) گناهان کوچک مانند تکه چوب‌های کوچک در بیابانی وسیع جمع می‌شوند آتشی عظیم به پا می‌کنند پس از کوچک شمردن آن برحذر باشید.

- ممکن است از متقین گناهان کوچک و بزرگی سربزند ولی ایشان به سرعت خود را در پناه ذکر خدا وارد می‌کنند "وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ(سوره اسراء آیه 64) با آواز خود هرکه را از آنها توانى برانگیز و از جاى ببر؛ این صوت شیطانی می‌تواند شما را به خود بیاورد و یا حواس شما را کاملاً پرت کند این بستگی به هوشیاری شما و تقوای متقین دارد. "إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ" (سوره اعراف آیه 201) کسانی که پرهیزکاری می‌کنند چون از شیطان وسوسه ای به آنها برسد، خدا را یاد می‌کنند، زیرا مردمی صاحب بصیرتند؛ وقتی طائفی از شیطان به دور متقین می‌گردند متقین هوشیار می‌شوند

- پس بلافاصله پس از گناه توبه کنیم تا این گناه ماندگار نشود و کدورت ایجاد نکند و از آن مهمتر اصرار به گناه نداشته باشیم.

- "عُجب" از سوی خداوند برای بیداری قلوب خاشع متقین است.

 

 

در ادامه گزیده از سخنان حاج منصور ارضی را بخوانید

 
حتما در شعارهایتان مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل که هست و مرگ بر آل سعود را نیز فراموش نکنید

یک تذکر برای فردا که روز قدس است، هم به احترام فرمایش حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) و امر مقام معظم رهبری و هم اینکه آمدن هرکدام از ما تیری به قلب دشمن است و حرکت ما نتیجه اش این می‌شود که دنیا باز ملت ایران را زنده می‌بیند. حتما در شعارهایتان مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل که هست و مرگ بر آل سعود را نیز فراموش نکنید. و تذکر دوم تشکر می‌کنم از تمامی ارگان‌ها و افرادی که مارا یاری دادند تا این جلسه برپاگردد. دعایی درباره‌ی غیبت امام زمان علیه السلام است که با "اَلّلهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ" شروع می‌شود، که آنجا می‌گوید"اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی" به این ضلالت که گفته شده توجه کنید"اللَّهُمَّ لا تُمِتْنِی مِیتَةً جَاهِلِیَّةً" خدایا من به مرگ جاهلیت نمیرم، "وَ لا تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنِی ، اللَّهُمَّ فَکَمَا هَدَیْتَنِی لِوِلایَةِ مَنْ فَرَضْتَ عَلَیَّ طَاعَتَهُ مِنْ وِلایَةِ وُلاةِ أَمْرِکَ" ولایت اهل بیت علیهم السلام درست در راستای ولایت خداست و اسامی اهل بیت علیهم السلام را بیان می‌کنی "حَتَّى وَالَیْتُ وُلاةَ أَمْرِکَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ عَلِیّا وَ مُحَمَّدا وَ جَعْفَرا وَ مُوسَى وَ عَلِیّا وَ مُحَمَّدا وَ عَلِیّا وَ الْحَسَنَ وَ الْحُجَّةَ الْقَائِمَ الْمَهْدِیَّ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ" بعد به خدا عرض می‌کنی "اللَّهُمَّ فَثَبِّتْنِی عَلَى دِینِکَ" یعنی یک عده ای تا آخر پایشان می‌لغزد، بعضی که با یک گناه می‌روند"وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِکَ" کاری کن من مشغول به طاعت تو بزرگوار شوم.

 

مگر شهادت قسمت هرکسی می‌شود؟

 

"وَ لَیِّنْ قَلْبِی لِوَلِیِّ أَمْرِکَ وَ عَافِنِی مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَکَ" در این شب‌ها باید قلبت از آن سختی دربیاید. در دعای این شبها می‌خوانی "یَا مُلَیِّنَ الْحَدِیدِ لِدَاوُدَ عَلَیْهِ السَّلامُ" ، امام زمان علیه السلام از انبیاء علیهم السلام بالاتر است، اگر قلبت نرم نشود بیماری‌ها پشت سرهم می‌آید، جوری در حاجاتت غرق می‌شوی که می‌گویی اگر فلان حاجت من را ندهد من دیگر یارش نیستم، عافیت بده در امتحانی که برای همه‌ی خلق است"وَ ثَبِّتْنِی عَلَى طَاعَةِ وَلِیِّ أَمْرِکَ الَّذِی سَتَرْتَهُ عَنْ خَلْقِکَ" ثابت قدم بدار، تو خواستی که از نظرها غائب باشد"وَ بِإِذْنِکَ غَابَ عَنْ بَرِیَّتِکَ" به اذن تو غائب شده"وَ أَنْتَ الْعَالِمُ غَیْرُ الْمُعَلَّمِ" خدایا تو عالمی، می‌دانی چه زمانی آقا باید ظهور کند"بِالْوَقْتِ الَّذِی فِیهِ صَلاحُ أَمْرِ وَلِیِّکَ فِی الْإِذْنِ لَهُ بِإِظْهَارِ أَمْرِهِ وَ کَشْفِ سِتْرِهِ" تو عالمی و می‌دانی کی و چه زمانی صلاح ظهور است"فَصَبِّرْنِی عَلَى ذَلِکَ حَتَّى لا أُحِبَّ تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ" به من صبر بده بر غیبتی که تو به تاخیر انداختی، بعضی‌ها مدام داد می‌زنند آقا پس چرا نمی‌آیی؟ ببین همه جا ظلم و جور بیداد می‌کند، در کشورهای اسلامی دارند همه را می‌کشند، خوب ما را هم بکشند، شهادت که برای ما سعادت است، مگر شهادت قسمت هرکسی می‌شود؟ "وَ لا تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ" این که می‌گویی آقا بیا یا نیا فضولی در کار خداست که به اعتقادات جوان‌ها ضربه می‌زند"وَ لا کَشْفَ مَا سَتَرْتَ" تو پوشاندی اما من می‌گویم پرده را کنار بزن"وَ لا الْبَحْثَ عَمَّا کَتَمْتَ" بحث می‌کنیم چرا آقا نمی‌آید، حالا که شرایط فراهم است"وَ لا أُنَازِعَکَ فِی تَدْبِیرِکَ" ما می‌جنگیم با تدبیر خدا"وَ لا أَقُولَ لِمَ وَ کَیْفَ" بعضی‌ها که اصلا نباید حرف بزنند، برای چه نمی‌آید؟ روضه هم می‌خوانند و گله می‌کنند"وَ مَا بَالُ وَلِیِّ الْأَمْرِ لا یَظْهَرُ وَ قَدِ امْتَلَأَتِ الْأَرْضُ مِنَ الْجَوْرِ" می‌گویند چرا آقایمان نمی‌آید، تمام عالم را جور گرفته است.

 

منتظر کسی است که هر روز مواظب است گناه نکند، هرروز حرام و حلال را رعایت می‌کند


"وَ أُفَوِّضُ أُمُورِی کُلَّهَا إِلَیْکَ" خدایا همه‌ی امور دست توست، ما نباید دخالت کنیم ما فقط باید منتظر باشیم، منتظر کسی است که هرروز مواظب است گناه نکند، هرروز حرام و حلال را رعایت می‌کند، مراقب است چگونه پول در می‌آورد، الان خیلی خمس نمی‌دهند"اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تُرِیَنِی وَلِیَّ أَمْرِکَ ظَاهِرا نَافِذَ الْأَمْرِ" من می‌خواهم آقایم را ببینیم آقایی که "نَافِذَ الْأَمْرِ" است و هر چه او بفرماید باید ما اجرا کنیم"مَعَ عِلْمِی بِأَنَّ لَکَ السُّلْطَانَ وَ الْقُدْرَةَ وَ الْبُرْهَانَ وَ الْحُجَّةَ وَ الْمَشِیَّةَ وَ الْحَوْلَ وَ الْقُوَّةَ فَافْعَلْ ذَلِکَ بِی وَ بِجَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَبا اینکه مى‏ دانم تنها براى توست‏ سلطنت و قدرت و برهان و حجت و مشیّت و حول و قوّت، این خواهش را نسبت به من و همه اهل ایمان انجام ده. اما دقت کنید در ابتدای دعا گفتیم "وَ ثَبِّتْنِی عَلَى طَاعَةِ وَلِیِّ أَمْرِکَ" من ثابت قدم باشم و در مقابلش قرار نگیرم"حَتَّى نَنْظُرَ إِلَى وَلِیِّ أَمْرِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ ظَاهِرَ الْمَقَالَةِ" ان شاءالله همه جمال مبارکش را ببینید"وَاضِحَ الدَّلالَةِ" آقایمان سخنرانی کند با دلایل محکم، "هَادِیا مِنَ الضَّلالَةِ" همه‌ی گمراهی‌ها را کنار بزند، "شَافِیا مِنَ الْجَهَالَةِ" شفابخش از نادانى. این امام زمان علیه السلام است که امشب اسم می‌بری و پرونده ات زیر دست او می‌رود. آقاجان من حاجتی از خود ندارم، من چیزی را می‌خواهم که تو برای من می‌خواهی. امشب با آقا حرف بزن بگو من گیر کردم، به قول امام چهارم علیه السلام الان که این نفس مرتع شیطان شده، جان مرا بگیر. امشب پرونده‌های ما می‌آید خدمت شما، چقدر خجالت دارد وقتی که شما گناهان ما را می‌بینی، روایت است حضرت علیه السلام برای بعضی از دوستان و شیعیانش گریه می‌کند.


اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

 

اشعار مناجاتی حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه

 

حالا که از تعلق خود، کنده آمده

حالا که از گناه، سرافکنده آمده

در واکنید بنده‌ی شرمنده آمده

آلوده ای فراری و یک دنده آمده

 

مثل همه مرا بپذیری چه می‌شود

امشب اگر که دست بگیری چه می‌شود

 

در سینه ام هزار و یکی راز مانده است

دام گناه پیش رویم باز مانده است

با این که کم به ساعت پرواز مانده است

این بنده روی پله‌ی آغاز مانده است

 

یک لحظه پس به جای تماشا کمک کنید

جان علی به خاطر زهرا کمک کنید

 

دنبال نفس بودم و رسوای این و آن

تحقیر هم شدم سر دعوای این و آن

قند و شکر زدم به مربای این و آن

یک بار هم مرا تو بخر جای این و آن

 

اینجا همیشه اهل کرم جود می‌کنند

اینجا همه بدون ضرر سود می‌کنند

 

گفتی به دل جلا بده گفتم به روی چشم

گفتی که دل به ما بده گفتم به روی چشم

گفتی به من بکاء بده گفتم به روی چشم

گفتی به من بها بده گفتم به روی چشم

 

پس نوبت تو آمده من را صدا بزن

پایین نامه ام سفر کربلا بزن

 

این اشکِ بی مقدمه را می‌خرد حسین

این سوز و آه و زمزمه را می‌خرد حسین

آقاست، عاقبت همه را می‌خرد حسین

بار گدای فاطمه را می‌خرد حسین

 

ابلیس هرچه کرد سرشتم عوض نشد

ماندم گدای روضه، بهشتم عوض نشد

 

سلطان اگر کریم بُود، کم برای چه؟

وقتی که هست خانه‌ی تو، غم برای چه؟

اصلا زدند این همه پرچم، برای چه؟

صبرِ رسیدن به محرم، برای چه؟

 

یک یا حسین، اگر که دل از حال می‌برد

یادش مرا به روضه‌ی گودال می‌برد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین