عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
پای درس اخلاق حجت‌الاسلام انصاریان:
بهشت خداوند برای کسانی که تمرین ترک گناه کرده‌اند، آماده شده است و یکی از ماه‌هایی که بهترین فرصت برای ترک گناه انسان فراهم می‌شود، ماه مبارک رمضان است.
عقیق:حجت‌الاسلام حسین انصاریان (استاد اخلاق و عرفان): ارزش فوق‌العاده تفکر و اندیشه در روایاتی از پیغمبر (ص) و ائمه (ع) و همینطور خداوند در قرآن کریم بیان شده است در هیچ جای دیگری از دوران حضرت آدم (ع) تاکنون این موضوع تا بدین حد مورد توجه قرار نگرفته است.
یکی از زیباترین سفرها و مفیدترین هجرت‌ها برای انسان تفکر و اندیشه است، انسان در این سفر از مبدأیی حرکت می‌کند در حالی که یک گوشه‌ای نشسته و خود را به یک مقصد و منتهایی می‌رساند و از این طریق یا جلوی ضررهای سنگین نسبت به خود را می‌گیرد یا زمینه تحصیل منافع فراوانی را برای خودش فراهم می‌کند.
تفکر در همه حقایق با اهمیت است تا جایی که همین فکر قدرت پرواز داشته باشد انسان را به حقایقی که خدا و انبیا (ع) بیان کرده‌اند، نزدیک می‌کند. به طور مثال اگر یک پدر و مادری بچه‌دار شوند از همان هنگام تولد بچه را در یک کویر رها کنند و دیگر سراغ او نروند، زمانی که  این بچه به سن رشد برسد و بتواند جریانات اطراف خود را ارزیابی کند درحالیکه سخنی نشنیده و کسی را ندیده و کتابی نخوانده به خاطر دارا بودن ابزار اندیشه به خودش و جریاناتی که چشم‌هایش کمک به دیدن می‌کند، ناخودآگاه شروع به فکر کردن می‌کند.
نکته دیگر اینکه هیچ مخترع و صنعت‌گری از اختراع و ابتکار خود متنفر نیست، هیچ نقاشی از نقش خود بیزار نیست بنابراین خداوندی که دارای علم و حکمت و عزت بی‌نهایت است نسبت به مخلوقش و چیزی که ساخته محال است، نفرت داشته باشد!
سیزده سالی که پیغمبر (ص) در مکه بود مدام مطالعه می‌کرد، یعنی ایشان از چهل سالگی که بین مردم آمدند و قرآن را شروع به تلاوت کردند تا شب هجرت همه مسائل را مورد مطالعه قرار می‌دادند، بلاهای کلی و جزئی و آزارهای روحی که در این سال‌ها مردم بر سر ایشان آوردند تا حدی که خود حضرت می‌فرمایند که این بالاها سر هیچ کدام یک از انبیا گذشته نیامده است، ولی باز باید همه این مسائل را مورد مطالعه قرار دهیم، باید کتاب‌ها را در این زمینه بخوانیم.
نکته دیگر اینکه دل پیغمبر (ص) با دل ما خیلی متفاوت است. خداوند رحمت بی‌نهایت است اما پیغمبر (ص) مخلوق و محدود است با این  حال وصل به این رحمت بی نهایت است هرچه خداوند می‌گوید او عمل می‌کند، بنابراین وی از پیش خود عملی مرتکب نمی‌شود. خداوند این دنیا را محل تمرین قرار داده و تمرین‌ها هم عبادات،‌ خدمت‌های مثبت، به داد دیگران رسیدن و مشکل دیگران را حل کردن حتی تشیع جنازه رفتن و غسل دادن بدن برادر مسلمان و ... است.
خداوند عالمی به نام آخرت ساخته، در آن جایی وجود دارد که عرض و پهنایش از مجموع هفت آسمان و زمین بیشتر است. در قرآن کریم نیز آمده که بدوید و کُند نباشید، برای اینکه شما را بیامرزم و به سمت بهشتی که از جانب خداوند به شما وعده داده شده، بیایید. این بهشت برای کسانی که تمرین ترک گناه کرده‌اند، آماده شده است و یکی از ماه‌هایی که بهترین فرصت برای ترک گناه است، ماه مبارک رمضان است.


منبع:فارس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین