عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۰
به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)؛
پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با استفاده از مصادر اهل سنت و شیعه دائرة المعارف صحابه پیامبر اعظم (ص) را در 7 مجلد منتشر کرد.
عقیق: عبدالرضا عسکری مدیر گروه دائرة المعارف صحابه پیامبر اعظم پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با اعلام این خبر گفت: این کتاب پس ازکتاب « الدرجات الرفيعة» مرحوم سيد علي‌خان مدني شيرازي  -معاصر مرحوم مجلسي- و کتاب «تحفه الالباب فی نوادر آثار الاصحاب » مرحوم محدث قمي -تالیف شده در ماه مبارک رمضان سال 1331هجری قمری- و کتاب« پیغمبر ویاران » مرحوم عالمی دامغانی که حدود 30 سال قبل نوشته شده، تدوین شده است.

وی افزود: گروه دائرة المعارف صحابه پیامبر پژوهشکده باقرالعلوم توانست چهارمین اثر برجسته در جهان تشیع را به رشته تحریر در آورد که به صورت تراجم عمومی از چاپ خارج شده است.دائرة المعارف صحابه بر خلاف کتاب الدرجات الرفیعه مرحوم سید علی خان مدنی که اول صحابه ، بعد تابعين و پس از آن  بني‌هاشم و در آخر علما را مورد بررسی قرار داده، فقط شرح حال صحابه پیامبر اعظم(ص) را مورد بررسی و کنکاش قرار داده است و بر خلاف تحفه الالباب فی نوادر آثار الاصحاب مرحوم محدث قمي که فقط به اسم كتاب اكتفا كرده و جلد و صفحه مشخص نبود؛ تمام مطالب با آدرس دهی دقیق و از منابع متقن استفاده کرده است.

عسکری تاکید کرد: می توان ادعا کرد اولین کتابی است که  از طرف شیعه به بحث صحابه به صورت تخصصی پرداخته  و با این کار به شبهه عدم توجه شیعه به صحابه پیامبر(ص) پاسخ داده است.
وی در مورد مشخصات کلی کتاب دائرة المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص) خاطرنشان کرد: در این کتاب بررسی شرح حال 300 نفر از صحابه همراه با مقدمه ای یکصد صفحه ای در تعریف لفظ صحابه و صحابه نگاری مدون شده است.

این مدیر پژوهشی در مورد این 7 مجلد افزود: جلد اول در مورد  اهل بیت پیامبر(ص)  شامل: امیرالمؤمنین امام علی، فاطمه زهرا، امام حسن و  امام حسین (علیهم السلام) است. و جلد دوم در مورد خصیصین صحابه شامل: 21 نفر از صحابه شاخص پیامبر (ص) که از طرفداران امیرالمؤمنین امام علی(ع) باقی ماندند.جلد سوم  به ترتیب حروف الفبایی  شامل کل حرف الف  و شامل 63 نفر از صحابه،جلد چهارم، از حرف ب الی خ و شامل 56 نفر، جلد پنجم از  حرف خ الی ع و شامل 72 نفر، جلد ششم، از ادامه ع الی ف و شامل 53 نفر و  جلد هفتم  از حرف ق الی ی و شامل 52 نفر از صحابه است. 34 نفر از محققین حوزه و دانشگاه در پدید آمدن این اثر همکاری داشته اند.

مدیر گروه دائرة المعارف صحابه پیامبر اعظم(ص) در مورد ارزیابی مقالات گفت: ارزیابی مقالات بر عهده حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی از استادان به نام حوزه علمیه قم و تاریخ اسلام بوده است.سایر کتبی که پیرامون صحابه نوشته شده به زبان عربی بوده ولی این کتاب به فارسی تالیف و تدوین شده است. این مجموعه برای طلاب، محققین، مبلغین، دانشجویان رشته تاریخ و در یک کلام برای عموم مردم جامعه قابل استفاده است. در این کتاب از مصادر اهل سنت و شیعه هر دو استفاده شده اما از دیدگاه شیعه به جهان اسلام ارائه شده است.

عسکری در پایان اظهار امیدواری کرد که این کتاب سال آینده در نمایشگاه کتاب به علاقمندان ارائه شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین